Ubisoft România: afaceri de peste 22 mil. euro în 2012 şi creştere de 10% pentru anul viitor

Autor: Radu Racu 19.12.2012

Divizia locală a producătorului de jocuri video Ubisoft va înregistra anul acesta afaceri în creştere cu 10-15% faţă de cifra de 20 de milioane de euro obţinută în 2011 şi se pregăteşte ca anul viitor să fie "cel mai bun din istoria biroului", pe fondul popularităţii tot mai mari a unor titluri ca Assassin's Creed şi Ghost Recon, pentru care dezvoltatorii români au avut o contribuţie majoră, afirmă într-un interviu pentru Ziarul Financiar Sebastien Delen, managing director al Ubisoft pentru Europa de Est.

"Biroul de la Bucureşti este cel mai mare centru de testare al Ubisoft din lume, cu peste 1.000 de angajaţi dacă numărăm şi persoanele recrutate temporar pe perioada verii. Am avut o contribuţie majoră la Assassin Creed 3, atât pe partea de testare, cât şi pe dezvoltare", a declarat Sebastien Delen.

Cel mai important competitor al Ubisoft prezent şi pe piaţa românească este grupul Electronic Arts.

Ubisoft este prezent în România din anul 1992 cu un birou la Bucureşti şi o filială deschisă ulterior la Craiova. Numărul total de angajaţi oscilează între 800 şi 1.000, în funcţie de poziţiile temporare de testare pe care producătorul de jocuri le oferă de obicei pe perioada verii. Dintre aceştia, aproximativ 250 de angajaţi lucrează pe segmentul de dezvoltare a jocurilor, pe salarii care variază între 700 şi 2.000 de euro, iar circa 500 în testare.

"Românii sunt foarte talentaţi şi foarte bine pregătiţi din punct de vedere tehnic, dar la nivel de creaţie artistică se simte acut lipsa unei şcoli de profil. Pe acest segment de obicei recrutăm juniori pe care îi pregătim timp de 2-3 ani", afirmă oficialul Ubisoft. Recrutarea de specialişti este dificilă şi din cauza concurenţei foarte mari între angajatori ca IBM sau Oracle, susţine oficialul Ubisoft, uneori biroul fiind nevoit să aducă angajaţi de pe pieţele externe.

"Acum 15 ani era greu să găseşti un motiv pentru care să vii să lucrezi în România, străinii nici nu se apropiau de anunţurile pentru această regiune, dar acum lucrurile s-au schimbat foarte mult, mai ales după intrarea României în Uniunea Europeană", spune Delen.

Ubisoft are în prezent în campania de recrutare aproape 100 de joburi disponibile, din care 80 se adresează specialiştilor în proiecte online, un domeniu care va căpăta o pondere tot mai mare în activitatea firmei. "În prezent circa 80% din gamerii noştri merg pe internet şi concurează acolo. În SUA, anul acesta 51% din veniturile Ubisoft au venit din mediul digital, în defavoarea canalelor tradiţionale cum sunt consolele. Industria se schimbă tot mai mult spre mediul online", argumentează directorul Ubisoft.

Cele 80 de posturi destinate mediului online se adaugă la cei 50 de angajaţi de la filiala din Craiova, care dezvoltă în prezent proiecte pentru platforme mobile.

"Piaţa de mobile e mare dar nu e profitabilă deocamdată. Cei mai mulţi utilizatori preferă aplicaţiile gratuite şi e greu să-i convingi să dea bani. Un interval de 5-7 euro este preţul care face fericită pe toată lumea", susţine Sebastien Delen.

Grupul francez mai deţine în regiune două birouri, la Sofia, în Bulgaria, şi la Kiev, în Ucraina, cu 150, respectiv 50 de angajaţi. Forţa de muncă din România reprezintă circa 15% din numărul total al grupului mondial cu afaceri de 1,06 miliarde de euro în anul fiscal 2011-2012.

Pentru anul 2013, Ubisoft România estimează o creştere de circa 10% a cifrei de afaceri, faţă de nivelul de 22-23 de milioane de euro estimat pentru anul acesta.

Sebastien Delen lucrează pentru Ubisoft România din anul 1997, când biroul avea 50 de angajaţi. În circa 7 ani, personalul a crescut de 4 ori, pentru ca după alţi 7 ani să ajungă la aproape 1.000 de persoane pe perioada verii. Circa două treimi din veniturile producătorilor de jocuri se realizează în perioada sărbătorilor de iarnă.

Cele mai importante proiecte Ubisoft la care biroul din România a avut o contribuţie semnificativă sunt Assassins Creed 3, Just Dance 4, ZombieU sau Ghost Recon.

 

Românii au lucrat şi la Assassin's Creed 3, jocul vedet al Ubisoft

Assassin's Creed 3 - ultimul titlu din franciza care a propulsat producătorul francez de jocuri pe locul al treilea în topul de profil din SUA şi Europa, lansat atât pe console, cât şi pe PC la finalul lunii octombrie-începutul lunii noiembrie - s-a vândut până în prezent în peste 7 milioane de exemplare. Jocul costă circa 60 de euro în magazine, preţ care a generat venituri de 420 de milioane de euro până acum. Biroul din România a contribuit la acest titlu cu 50 de persoane de la divizia de dezvoltare şi 200 de persoane de la divizia de testare, un efort a cărui valoare este estimată de Sebastien Delen la un milion de euro.