Cum arată topul reţelelor de supermarketuri după un an cu 227 de magazine noi

Autor: Cristina Roşca 20.12.2012

Marile reţele interna­ţio­nale de supermarketuri se apropie de 1.000 de magazine pe piaţa locală după ce în 2012 au deschis 227 de unităţi noi, potrivit unei analize a ZF. Jucătorii din comerţ au continuat să investească sute de milioane de euro în deschideri de magazine din acest an, în speranţa că îşi vor rotunji afacerile, iar în anii care vor urma consumul va avea un trend ascendent.

Spre deosebire de anii de boom însă, jucătorii au mizat pe unităţi mici - super­marketuri şi magazine de tip discount -  care necesită investiţii pe măsură. Zecile de noi hipermarketuri şi magazine cash&carry deschise anual au rămas doar o amintire a anilor de boom.

Astfel, niciunul dintre cei doi jucători de pe segmentul cash&carry - Metro şi Selgros - nu a deschis magazine în acest an. În ceea ce priveşte segmentul de hiper­marketuri - multă vreme vedeta comerţului local -, acesta a avut o evoluţie con­tras­tantă.

Cei cinci jucători prezenţi pe piaţa locală de hipermarketuri au deschis în ultimul an 14 magazine şi au închis alte două, investiţiile în noi unităţi depăşind 150 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.

De departe cel mai activ pe acest segment a fost Kaufland, liderul comerţului local, care are cu zece hipermarketuri mai mult decât la finalul anului trecut. La polul opus, Real şi Carrefour au închis fiecare un magazin pe format mare.

Carrefour, primul jucător străin care a deschis hipermarketuri în România, a închis un magazin la Arad, în timp ce operatorul hipermarketurilor Real, a treia mare reţea de hipermarketuri după cifra de afaceri (după Kaufland şi Carrefour), a închis în primăvara acestui an magazinul din comuna Ghiroda, de lângă Timişoara. Acesta e primul magazin închis de Real pe piaţa locală, în timp ce alte 20 de unităţi din reţeaua germanilor vor fi preluate de francezii de la Auchan în cea mai importantă tranzacţie din comerţul local.

Vedeta din comerţ

Pentru al doilea an consecutiv, vedeta comerţului local este supermarketul, în contextul în care în 2012 peste 100 de unităţi noi au apărut în peisajul autohton.

Retailerul belgian Mega Image, prezent pe piaţa locală cu supermarketurile cu acelaşi nume şi cu magazinele de proximitate Shop&Go, va termina anul cu o reţea de 193 de magazine - aproape dublă faţă de finalul lui 2011.

Compania a iniţiat în acest an unul dintre cele mai agresive planuri de expansiune din comerţul modern, iar potrivit infor­maţiilor din piaţă retailerul nu se opreşte aici.

Evoluţia din acest an a numărului de magazine vine să confirme o afirmaţie anterioară a lui Xavier Piesvaux, directorul general al reţelei.

El afirma în urmă cu câteva luni că este posibil ca reţeaua să atingă până la finalul lui 2013 cifra de 300 de magazine. Francezul explica atunci că este posibil ca Mega Image să atingă această ţintă, în condiţiile în care încă mai există spaţii pentru dezvoltarea reţelei.

Topul celor mai activi retaileri în expansiune - condus detaşat de Mega Image - este completat de Profi (cu 41 de magazine noi) şi Carrefour (40).

Grupul francez Carrefour a mizat în ultimii ani pe supermarketuri şi magazine de proximitate Carrefour Express, lăsând pe planul secund hipermarketurile, în cazul cărora fiecare magazine poate necesita investiţii de până la 20 de milioane de euro. Pentru fiecare magazin mic investiţiile nu depăşesc câteva sute de mii de euro.

Nici discounterii nu se lasă

Reţelele de tip discount ar putea ajunge în acest an la vânzări de aproximativ un miliard de euro, ajutate de deschiderile a 40 de magazine noi în 2012. Anul trecut cei doi jucători care mai activează pe această piaţă au obţinut afaceri cumulate de puţin peste 800 de milioane de euro.

Lidl şi Penny Market, singurii doi jucători care mai activează pe piaţa locală a magazinelor cu politică de discount, vor ajunge la finalul acestui an la 297 de magazine. Reţelele germane, care deţin magazine de 2-3.000 de metri pătraţi, au alocat pentru acest an, potrivit estimărilor ZF, un buget de investiţii de 30-45 mil. euro care să le ajute să acopere mai bine toate oraşele ţării.

De-a lungul timpului, mai multe companii s-au bătut pe această felie a comerţului modern, însă în final lupta a ajuns să se dea doar între cele două reţele germane - Penny Market şi Lidl.

Lanţurile de magazine de tip discount sunt prezente atât în cele mai mari oraşe din ţară, cât şi în localităţi cu mai puţin de 20.000 de locuitori, fiind singurul format de comerţ modern care a atins toate judeţele din România. Cei doi retaileri şi-au extins reţelele în ultimii ani în pofida contextului economic dificil şi scăderii consumului din perioada 2009-2011.

Mai mult, în ciuda acestei evoluţii, afacerile discounterilor au continuat să crească. Principalul avantaj al acestor lanţuri de magazine îl reprezintă preţurile mici, care dictează achiziţiile românilor din ultimii ani.

Mizând pe preţ, discounterii au reuşit să îşi majoreze afacerile şi în anii de criză, evoluând astfel mai bine decât retailul preponderent alimentar. Astfel, anul trecut afacerile discounterilor au crescut cu aproape 11%, până la aproape 810 milioane de euro, în timp ce consumul a avut un declin de trei procente.