Storience: Tot mai multe companii mici şi mijlocii înţeleg importanţa branding-ului şi apelează la agenţii specializate

Ziarul Financiar 20.12.2012

În ultimii patru ani, cuvintele de ordine prezente pe buzele tuturor au fost criză, tăieri, scădere economică, restructurări - la TV, în online şi în presa scrisă vorbindu-se foarte puţin despre lansări de business-uri noi, investiţii, angajări. Totuşi sunt şi antreprenori care şi-au făcut curaj şi au pus bazele unei afaceri noi, înfruntând criza, iar acesta este şi cazul agenţiei de branding Storience, fondată de soţii Ştefan şi Adriana Liuţe în vara acestui an.

Dar care este situaţia pentru Storience după primele şase luni de activitate în criză?

“Primele şase luni au fost mai pline de business decât ne aşteptam. Ne-am propus (când am început afacerea) să câştigăm zece clienţi până la finalul anului şi am depăşit această valoare după primele patru luni de activitate”, spun Adriana Liuţe, managing partner şi Ştefan Liuţe, strategy director Storience.

 

Deschidere mai mare spre branding

În prezent agenţia are în portofoliu 14 clienţi din domenii variate, de la sănătate şi servicii profesionale, până la materiale de construcţii şi retail, iar clienţii sunt atât întreprinzători locali cât şi multinaţionale. De asemenea, echipa Storience este formată din zece oameni - o parte angajaţi full time, alţii colaboratori constanţi, iar la începutul anului viitor conducerea agenţiei intenţinează să mai angajeze o persoană, care se va ocupa de client service.

Piaţa de publicitate a continuat să se contracte până la 300 milioane euro, valoare estimată în studiul Media Fact Book de către agenţia Initiative, membră a grupului de comunicare Lowe, deşi ritmul de scădere a încetinit. Componenta de branding a resimţit mai puţin presiunea crizei, iar Adriana şi Ştefan Liuţe spun că în ultimul timp au văzut o deschidere mai mare a companiilor către acest tip de servicii.

“Am constatat de mai bine de un an că tot mai multe companii mici şi mijlocii înţeleg valoarea acestor servicii şi apelează la agenţiile de branding”.

În primele şase luni de activitate (semestrul al doilea din 2012) estimările fondatorilor Storience vizează o cifră de afaceri de circa 80.000 euro, iar în 2013 ei se aşteaptă la un nivel al business-ului de aproximativ 130.000 euro, fiind însă rezervaţi în privinţa valorii pentru anul viitor din cauza incertitudinilor din piaţă. De asemenea, un alt obiectiv pentru 2013 este câştigarea a cinci-zece clienţi noi, pe lângă cei existenţi şi activi din portofoliu.

 

Presiunea costurilor, resimţită mai acut de companiile mari

În privinţa evoluţiei pieţei de branding, soţii Liuţe cred că şi în 2013 se va manifesta tendinţa din ultimii doi-trei ani, respectiv „cererea pentru serviciile de branding va creşte, fără a fi însoţită de o creştere a bugetelor de investiţii aferente”.

Ei spun că au observat o tendinţă de eficientizare a designului, determinată de doi factori, respectiv presiunea costurilor şi nevoia de a citi şi de a înţelege cât mai repede orice material de comunicare.

„Presiunea costurilor a „atins” în mai mare măsură companiile mari, cu bugete consistente de marketing, care fac tot mai multe materiale de marketing cu resurse proprii (in-house). Astfel, consultanţii externi au fost cooptaţi mai mult pentru a genera şabloane generice pentru diverse categorii de proiecte, iar companiile şi-au dezvoltat pe baza lor materialele necesare”.

 

Logo-uri simplificate, folosite ca icon-uri pentru mediile sociale

De asemenea, Ştefan şi Adriana Liuţe spun că în contextul creşterii consumului de conţinut digital, este mult mai mare nevoia de a observa şi de a înţelege cât mai repede şi mai uşor un material de comunicare.

„Noile identităţi vizuale sunt construite şi cu gândul la mediul digital, nu doar la semnificaţie şi asocieri de brand. Logourile sunt simplificate, pentru a putea fi folosite ca icon-uri pentru mediile sociale şi pentru a fi inteligibile pe ecranele telefoanelor mobile”.

Dar care sunt elementele prin care brand-urile rezistă în timp, în contextul în care gusturile şi cerinţele consumatorilor se schimbă atât de frecvent?

Fondatorii Storience sunt de părere că anduranţa brandurilor este determinată de relevanţa principalelor calităţi ale produsului sau serviciului, consecvenţa cu care ele sunt oferite de producător (şi, eventual, de retailer) şi actualizarea permanentă a felului în care brandul relaţionează cu clienţii lui, prin tot ce face (nu doar prin comunicarea de marketing).