Este mai vizibil brandul în sezonul sărbătorilor de iarnă?

Autor: Andreea Mindrila 23.12.2012

Ştefan şi Adriana Liuţe, tânăra familie de antreprenori care a lansat în vară agenţia de branding Storience, spun că în sezonul de iarnă strategia cel mai frecvent adoptată de către branduri este “îmbrăcarea hainelor tradiţionale de iarnă”, combinată cu promoţii. Această strategie de marketing nu poate genera însă rezultate considerabile la nivelul încasărilor companiilor dacă nu este susţinută şi printr-un proces de promovare adecvat.

“În afara produselor de sezon - de la vin spumant la figurine de ciocolată - această “îmbrăcare” nu are cum să aducă prin ea însăşi o creştere cu adevărat remarcabilă a vânzărilor în lipsa unui mecanism promoţional atractiv. Dincolo de acest lucru, nu vedem, din păcate, multe abordări creative şi proaspete, care să scoată în mod plăcut în faţă branduri din orice domeniu. De regulă campaniile de sărbători rămân simple campanii de vânzări, nu de imagine”.

Criza a afectat substanţial puterea de cumpărare a românilor, ceea ce a determinat o scădere cumulată a consumului de circa 20% în intervalul 2009-2011. Totuşi, în acest an consumul a dat primele semne de revenire, înregistrând în perioada ianuarie-iunie un avans de peste 4%, dar economia este în continuare slăbită de contextul economic dificil din plan intern şi internaţional. Sărbătorile de iarnă reprezintă însă unul dintre momentele din cursul unui an în care românii îşi încarcă coşurile de cumpărături pentru  a simţi spiritul Crăciunului şi pentru a întâmpina noul an cu masa îmbelşugată.

“Predispoziţia pentru cumpărături ajută brandurile să vândă mai mult, iar campaniile de vânzări (ambalaje Ă promoţii) nu pot decât să amplifice acest efect. Fără o campanie dedicată, un brand poate vinde cu 20-30% mai bine de sărbători, în timp ce un brand cu o campanie dedicată poate vinde de câteva ori sau de zeci de ori mai bine – în funcţie de industrie, desigur”, susţin Adriana Liuţe, managing partner şi Ştefan Liuţe, strategy director Storience.

Ei spun că agenţia face şi design de ambalaje, dar în acest an nu au avut proiecte de adaptare a ambalajelor la sezonul de iarnă. Echipa Storience a realizat însă un proiect în această zonă pentru magazinul online zorilestore.ro, pentru care a semnat şi campania Black Friday (weekend în care site-ul a înregistrat vânzări de 20 de ori mai mari decât într-un weekend obişnuit). În acest context, în care totul este online, cât de importantă este prezenţa unui brand în mediul digital?

“Pentru cvasi-totalitatea brandurilor de azi, prezenţa în mediul online este obligatorie. Pot varia însă foarte mult modul, intensitatea şi locaţiile acestei prezenţe. Brandurile care nu sunt încă în online sunt puţine şi foarte probabil au un deficit major de educaţie de business sau de resurse financiare”, conchid reprezentanţii Storience.

Valoarea estimată a cheltuielilor cu publicitatea în mediul online în acest an este de circa 40 milioane euro, potrivit informaţiilor din Media Fact Book, o analiză a pieţei de comunicare realizată de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe. Investiţiile în comunicarea în mediul digital au fost singurele care s-au situat pe un trend ascendent în ultimii patru ani, în care economia locală a fost măcinată de criză şi de incertitudinile economice şi politice din plan intern şi internaţional.