Bogdan Naumovici: Cel mai greu obstacol în criză a fost scăderea numărului de antreprenori cu afaceri suficient de puternice pentru a investi serios în comunicare

Autor: Andreea Mindrila 26.12.2012

Povara crizei a fost mult prea grea pentru foarte multe afaceri, atât pentru firmele româneşti conduse de antreprenori locali cât şi pentru business-uri străine, care au fost nevoite să-şi restructureze activitatea şi să o adapteze la noul context de piaţă,  companiile care nu au reuşit acest lucru fiind obligate să-şi închidă porţile.

Bogdan Naumovici, managing partner 23 Communication Ideas, shop-ul de creaţie parte a grupului de comunicare Leo Burnett, spune că cel mai dificil obstacol cu care s-a confruntat în criză a fost scăderea numărului de antreprenori români care să aibă afaceri suficient de puternice astfel încât să-şi permită bugete serioase de marketing şi comunicare.

“Acesta este principalul nostru obstacol, mai ales că shop-ul de idei 23 Communication Ideas şi-a propus în mod declarat, de la început, să lucreze în cea mai mare parte cu antreprenori, mai degrabă decât cu multinaţionale. Din păcate, condiţiile economice şi politice i-au afectat în primul rând pe antreprenorii români - ei sunt cei care duc povara acestei crize economice în România şi asta s-a resimtit imediat în portofoliul nostru de clienţi”.

 

Clienţi pierduţi, clienţi câştigaţi 

El spune că în acest an au pierdut un singur client, respectiv Unicredit Ţiriac Bank, dar l-au pierdut frumos, ultimele spoturi realizate pentru acest client fiind alese la festivalul Art Directors Club Awards drept cele mai bune spoturi făcute în 2012 în România, indiferent de categorie.

“Iată că un produs de calitate, aşa cum l-au interpretat colegii noştri directori de creaţie din toate agenţiile româneşti, nu aduce neapărat şi o relaţie pe termen lung cu un client. Câteodată primează alte considerente”, spune Naumovici.

Pierderea unui client se resimte în bugetul unei agenţii, mai ales în acest context economic dificil cu care ne confruntăm deja de patru ani. Agenţia de creaţie a câştigat însă contul Flanco şi va colabora şi cu eMag, ceea ce va echilibra probabil situaţia din punct de vedere financiar, crede el. Portofoliul de clienţi al 23 Communication Ideas este completat de Ciuc şi Ciuc Radler, Roşia Montană Gold Corporation şi Alka.

Agenţia condusă de Bogdan Naumovici, unul dintre cei mai importanţi creativi din industria locală de publicitate, a înregistrat în primele nouă luni ale acestui an o cifră de afaceri de 13,2 milioane de lei, cu 30% mai mare faţă de aceeaşi periodă a anului trecut, avansul business-ului fiind datorat unor factori precum modificarea structurii clienţilor sau o sezonalitate diferită de repartizare a bugetelor anuale.

 

Online-ul e un vis frumos, cel puţin ca business

Pe piaţa de advertising situaţia a continuat să fie dificilă şi în acest an, dar ritmul de scădere s-a mai temperat, iar în acest context obiectivele de business ale shop-ului de idei fondat de creativul Naumovici s-au realizat în proporţie de 90%.

“Obiectivele de business pentru 2013 sunt în primul rând să ne extindem în mai multe categorii pentru care lucrăm, să încercăm să găsim în continuare antreprenori cu care să lucrăm, aşa cum ne dorim, în măsura în care ei mai există pe piaţă şi mai fac suficienţi bani cât să îşi permită bugete de marketing”.

Dar care este părerea creatorului celebrei replicii “Halatul, cât e halatul?” despre piaţa de publicitate online?

“Online-ul este în continuare un vis frumos, cel puţin ca business. După părerea mea, el rămâne un vis frumos. Tehnic, cred că suntem la nivelul celor de afară, creativ suntem la nivelul celor de afară, la nivel financiar însă suntem mult în urmă, şi suntem mult în urmă, cred, în primul rând pentru că am plecat de foarte jos”.

Explicaţia lui Naumovici este că cei care au acum firme de publicitate online au 35-40 de ani, iar când a început să se formeze această piaţă erau studenţi, care aveau alte nevoi decât au acum.

“Din păcate, exact aceşti oameni, când a început piaţa de online, când au venit primele cereri pentru site-uri sau publicitate online, erau probabil studenţi. Nevoile lor de atunci, probabil să ajungă într-un weekend la Vama Veche, i-au îndemnat să pună preţurile foarte jos. Un site se făcea într-un cămin din Regie cu 100 de dolari sau cu 100 de euro. E greu ca la un moment dat să-i spui clientului care ştie că a făcut un site în cămin cu 100 de euro că trebuie să plătească 30.000 de euro. Din acest motiv nu văd piaţa de online decolând şi să prindă vreun nivel de preţ comparabil cu pieţele de afară, pentru ca în Regie în continuare poţi să-ţi faci un site cu 100 de euro”, conchide Naumovici.