Pe piaţa instalaţiilor sanitare produsele premium „mănâncă“ din cota celor economice

Autor: Andreea Neferu 27.12.2012

Piaţa de instalaţii sanitare - baterii, sisteme de duş şi accesorii - urmează să înregistreze o stagnare anul acesta, în contextul în care după şapte luni de creştere cu circa 13% în valoare, a două jumătate a anului a adus rezultate mai slabe pentru jucătorii din domeniu.

După ce în perioada 2009 - 2011 piaţa locală de baterii sanitare pentru baie şi bucătărie a înregistrat un declin de circa o treime în volum faţă de anul de boom 2008, nici pentru anul 2012 esti­mă­rile nu sunt foarte optimiste, însă măcar scăderile urmează să ia sfârşit.

"2012 va aduce acelaşi volum de vânzări cu 2011, pe de o parte din cauza reticenţei de a investi, iar pe de altă parte din cauza condiţiilor economice (inflaţie crescută, curs euro-leu nefavorabil, creş­terea preţurilor la majoritatea materialelor de construcţii) şi a absenţei unui program guvernamental de anvergură, cu investiţii ample, pe termen mediu-lung, prin care să se susţină sectorul de construcţii, rezidenţiale în mod special", este de părere Florin Barabaş, managing director al Kludi România.

Compania este subsidiara locală a producătorului german de baterii de lux pentru baie şi bucătărie cu acelaşi nume şi unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de profil.

Ca valoare, piaţa de baterii de baie şi bucătărie s-a ridicat anul trecut la circa 16 milioane de euro, în timp ce piaţa de sisteme de duş a atins o valoare de 3,5 milioane de euro, potrivit estimărilor companiei.

Kludi România a înregistrat în primele nouă luni ale anului o cifră de afaceri de aproape 7 milioane de lei (1,5 milioane de euro), în creştere cu circa 13,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Vânzările de produse smart luxury (produse multifuncţionale, cu un design preten­ţios, dar disponibile la preţuri accesibile) ale companiei au crescut cu 27% în primele nouă luni ale acestui an. De altfel, aceste produse generează aproape 51% din businessul Kludi pe piaţa locală.

"Deşi potenţialul de creştere pe segmentul rezidenţial este încă mare, cum­părătorii nu au oferte de creditare suficient de atractive, iar majoritatea dezvoltatorilor se confruntă predominant cu probleme de cash-flow. Renovarea este singurul motor care mai ţine piaţa construcţiilor în mişcare", spune Florin Barabaş.

Segmentul de baterii sanitare va avea o structură uşor schimbată în 2012, în sensul că ponderea în unităţi a produselor premium va creşte în defavoarea celor economice. Astfel, produsele premium vor reprezenta 21% din piaţă, faţă de 19% anul trecut.

"Piaţa bateriilor sanitare premium din România continuă să evolueze, tot mai mulţi români optând pentru soluţii cu valoare adăugată mare, în detrimentul celor inferioare calitativ care se pot defecta în foarte scurt timp şi creează astfel surprize neplăcute", declară reprezentantul Kludi România.

Kludi a avut anul trecut o cifră de afaceri de 6,9 mil. lei (1,6 mil. euro), potrivit Ministerului de Finanţe. Compania estimează un avans de 12-13% al cifrei de afaceri de anul acesta, iar pentru anul 2013 prognozează o creştere de 3-5%, în contextul în care piaţa va cunoaşte un uşor reviriment.

"Noi anticipăm o uşoară revenire a pieţei locale de construcţii (...), care poate duce la o majorare a volumului vânzărilor pe piaţa autohtonă de instalaţii sanitare, de până la 5%, în anul 2013", estimează Barabaş.

Kludi a livrat produse pentru o serie de proiecte, aşa cum este clădirea de birouri SkyTower din Capitală, hotelurile JW Marriott şi InterContinental tot din Bucureşti, Ambasada Canadei, Spitalul Colţea, uzina Ford Craiova sau complexul rezidenţial Stejarii.

Pe piaţa locală, compania concurează cu jucători precum Hansgrohe, Grohe sau Roca.