De ce e mai bun iPad Mini decât precedentul iPad

Autor: Radu Racu 30.12.2012



Pe o piaţă a tabletelor dominată în cei trei ani de existenţă de diagonala de 9,7 inci, noul model micşorat iPad Mini lansat în cel de-al treilea trimestru al acesteui an, inclusiv pe piaţa românească, reiterează citatul preferat al americanilor, "less is more" şi pare să dicteze din nou trendul pe segmentul de gadgeturi pe care Steve Jobs l-a inventat.

Primul argument îl reprezintă fără îndoială dimensiunile, nu doar diagonala de 7,9 inci pe care a speculat-o presa şi bloggerii pentru că a fost contrară crezului lui Steve Jobs, ci şi lungime de doar 20 de centimetri, lăţimea de 13,4 centimetri, grosimea de doar 7 milimetri şi o greutate de doar 308 grame. La aceste specificaţii iPad mini este mai mic şi mai finisat decât un caiet de dictando pentru clasele 1-4, pe care cei mai mulţi dintre noi îl îndesau în buzunarul unei geci mari de iarnă. O îmbunătăţire concretă la capitolul desgin o reprezintă şi marginile mai subţiri de pe lungime, un detaliu care asigură un câmp de vizibilitate mai mare. Prin comparaţie, latrurile groase de la rivalii de 7 inci de la Samsung sau Google Nexus par nişte rame foto învechite şi amintesc de designul primelor televizoare LCD, înainte de subţierea ramelor.

Că Steve Jobs nu credea într-un iPad mai mic de 9,7 inci se ştie, însă geniul vizionar care a transformat Apple în cea mai valoroasă companie din lume pare să fi omis în calculele sale adresarea produsului spre anumite categorii profesionale, cum sunt spre exemplu medicii. Un studiu realizat la jumătatea lunii septembrie de Epocrates, un dezvoltator american de aplicaţii software medicale pentru platforme mobile a relevat că cel puţin 1 din 3 medici intenţiona să-şi cumpere un iPad Mini, pentru simplul motiv că încape în buzunarul de la halat. Cel mai probabil, argumentul s-ar putea aplica şi la alte profesii, cum ar fi - de ce nu? - dirijor al unei orchestre de muzică clasică.

Al doilea argument, derivă practic din primul. Experienţa de utilizare este mult îmbunătăţită datorită noului design, unele aplicaţii fiind disponibile chiar şi cu utilizarea cu o singură mână. Ecranul, deşi mai mic, nu suferă foarte mult la percepţia câmpului vizual, în principal datorită marginilor subţiri. Apple susţine că în comparaţie cu concurenţa de 7 inci, suprafaţa afişată pe ecranul iPad Mini este cu 50% mai mare în modul portret şi cu 67% când este ţinută "pe lat". Navigarea pe internet şi vizionarea filmelor nu pare diferită faţă de modelele anterioare, cel puţin până la confruntarea celor două generaţii faţă în faţă.

Un al treilea argument care face cinste noului iPad Mini este bateria, a cărei durată de viaţă dintre încărcări anunţată de 10 ore îl plasează printre cele mai rezistente modele. La o utilizare medie, în drum spre şi de la serviciu, şi cu circa jumătate de oră acasă, o încărcare completă chiar ţine aproape o săptămână, un durată foarte confortabilă pentru acest dispozitiv.

La capitolul minusuri, iPad Mini nu suportă foarte multe observaţii. Cea mai notabilă totuşi este calitatea afişajului, un pas înapoi de la remarcabilul Retina Display de pe modelul anterior. Rezoluţia de 1024X768, cu 163 de pixeli per inci este mai slabă decât la concurenţii consacraţi, cum ar fi Nexus, de la Google, sau Kindle de la Amazon. Experienţa de utilizare nu este afectată semnificativ, însă pentru un ochi mai sensibil ar putea reprezenta o dezamăgire de la superbul display de la precedentul iPad, unde pe cei 9,7 inci rezoluţia era de 2048X1536, cu 264 pixeli/inci.

Noul design şi includerea unor cipuri de procesare performante ar putea face din iPad Mini gadgetul etalon pe o piaţă a tabletelor tot mai competitivă, unde Apple reuşeşte încă să păstreze două treimi. Un raport publicat la jumătatea lunii decembrie de analiştii de la Citi relevă că grupul american a comandat de la furnizori pentru primul trimestru al anului viitor circa 12-14 milioane de iPad Mini şi doar 5-7 milioane din cel mai recent model iPad de 9,7 inci, o decizie care ar putea confirma succesul modelului micşorat şi orientarea definitivă spre un nou design. De la lansarea primului iPad, pe 3 aprilie 2010, şi până la finalul lunii octombrie 2012 Apple a vândut 100 de milioane de tablete PC.