Larisa Petrini, Saatchi & Saatchi PR: Digitalul e stăpân, iar integrarea lui într-o campanie de PR e o condiţie esenţială

Autor: Andreea Mindrila 01.01.2013

Ultimele luni ale anului sunt mai aglomerate pentru companiile din toate sectoarele economice pentru că în această perioadă sunt stabilite planurile şi strategiile de business pentru anul următor, iar în acest context volumul de muncă este mult mai mare. Situaţia este valabilă şi pentru agenţiile de PR (relaţii publice), care în perioada sărbătorilor de iarnă se ocupă de mai multe evenimente de comunicare internă şi participă la mai multe pitch-uri.

“Este adevărat, există perioade mai aglomerate, în care au loc mai multe evenimente, aşa cum este perioada sărbătorilor de iarnă, însă îmi doresc să cred că, în România, agenţiile de PR nu mai aşteaptă momentele mai aglomerate de peste an pentru a-şi creşte veniturile. Volumul de muncă este mai mare la final de an, pentru că e în pregătire anul următor. E momentul în care au loc foarte multe pitch-uri, precum şi foarte multe evenimente de comunicare internă. Vorbim de un efort aproape dublu pe care îl depun cele mai multe dintre agenţii, în această perioadă”, spune Larisa Petrini, managing director al agenţiei Saatchi & Saatchi PR, membră a grupului de comunicare Centrade Saatchi & Saatchi. 

Anul acesta (2012) a continuat să fie marcat de contracţia pieţei de comunicare şi de scărerea fee-urilor, industria de advertising ajungând în 2012 la o valoare de circa 300 de milioane euro, faţă de 540 mil. euro în 2008, potrivit estimărilor din studiul Media Fact Book, o analiză a pieţei de comunicare realizată de agenţia Initiative (grupul Lowe). În pofida contextului economic dificil, companiile au înţeles importanţa strategiei de comunicare, fără de care nicio strategie de business nu poate fi completă.

“Multe dintre companii şi-au reorganizat anul acesta activitatea sau au făcut ajustări mai mici sau mai mari, importante în contextul business-ului, pe care au fost nevoite să le comunice”.

 

Digitalul e stăpân

Larisa Petrini spune că sunt însă şi multe companii care nu sesizează imoprtanţa şi eficienţa canalelor de social media, fiind nevoie de un efort suplimentar pentru a le convinge de utilitatea acestora, precum şi de costurile pe care le implică.

Lucrul cel mai important pe care l-au învăţat companiile din criză - dar şi fiecare dintre noi, a fost să gestionăm bugetele de care dispunem cu maximă atenţie şi să analizăm cu prudenţă fiecare investiţie pe care o facem.

În acest context, care sunt elementele pe care ar trebui să le includă o campanie de PR pentru a avea un impact semnificativ asupra clientului final, astfel încât firmele să aloce bani pentru componenta de relaţii publice?

“PR-ul şi digitalul sunt combinaţia câştigătoare, atât în contextul diversificării canalelelor media, cât şi al comportamentului consumatorului, mereu în căutare de ceva nou. Consumatorul trebuie angajat în conversaţie din mers, în drumul spre birou, pe ecranul telefonului mobil ori al PC-ului. Televizorul, media tradiţională, devine adeseori zgomot de fundal, în timp ce noul consumator se mută de la laptop pe canapea, unde-şi deschide smartphone-ul conectat la internet. Digitalul e stăpân, iar integrarea acestuia într-o campanie de PR e o condiţie esenţială a unei campanii”, crede Larisa Petrini. 

Ea estimează că în 2013 preţurile pe piaţa de PR se vor menţine la nivelul din acest an.