Scandalul Google din Franţa: Ar trebui ca gigantul online să contribuie la cheltuielile pentru reţelele telecom? Ce părere aveţi? Comentaţi aici

Autor: Anelis Baciu 09.01.2013

Operatorul telecom Free, deţinut de grupul Iliad, vrea să determine Google şi pe competitorii săi să contribuie la finanţarea reţelelor de telecomunicaţii şi a iniţiat o măsură care vizează blocarea anunţurilor publicitare în mediul online.

Xavier Niel, proprietarul companiei Free, a anunţat o mişcare care ar genera pierderi consistente pentru giganţii internetului. Graţie unei aplicaţii introduse recent compania blochează publicitatea online pentru peste 5 milioane de abonaţi ai săi, scrie Le Figaro.

Astfel, clienţii Free care vor naviga pe internet de pe calculatoarele personale sau pe de tablete nu vor mai viziona pe site-urile pe care le accesează niciun fel de anunţ publicitar, spoturi gestionate în mare parte de gigantul american Google. Această acţiune a stârnit nemulţumirea multor editori care realizeză astfel de spoturi şi care îşi văd astfel ameninţate veniturile viitoare.

Ce a determinat Free să ia o astfel de decizie? Potrivit unor specialişti din domeniu, decizia Free este motivată de dorinţa companiei de a determina gigantul american Google să plătească pentru utilizarea reţelelor sale. Pentru a susţine traficul intens, operatorii trebuie să investească în mod constant în infrastructură şi în redimensionarea reţelelor.

Free, la fel ca şi alţi operatori din telecom, şi-a propus să-i determine pe cei mai mari creatori de spoturi publicitare, care trimit un volum imens de date, să plătească pentru utilizarea reţelelor sale. Lovind în industria publicitară, operatorul telecom atacă în mod indirect Google, companie care administrează cea mai mare parte a publicităţii online.

În urmă cu câteva luni, Free a iniţiat fără să ofere nicio explicaţie o acţiune similară împotriva companiei americane prin restricţionarea vitezei de funcţionare a site-ului YouTube, platforma video a Google.

"Acţiunea operatorului Free poate fi justificată, însă aceasta ar trebui să fie efectuată într-un cadru legal, Free nu îşi poate face dreptate singur", afirmă Edouard Barreiro, membru al asociaţiei UFC-Que choisir.

Cifra de afaceri realizată în Franţa de Google se situează la aproximativ 1,6 miliarde de euro, iar măsura Free ar genera americanilor o pierdere zilnică de circa un milion de euro, potrivit unor estimări din piaţă.

Guvernul francez pregăteşte o lege care va obliga companiile de conţinut şi de servicii pe internet, printre care şi Google, să plătească pentru traficul efectuat pe reţelele de telecomunicaţii, a declarat la începutul săptămânii ministrul tehnologiei Fleur Pellerin.