„CEO la stat“ - contracte de peste un milion de euro semnate, dar rezultatele încă se lasă aşteptate

Autor: Adelina Mihai 15.01.2013

 

Patru companii de stat au manageri "privaţi", iar alte câteva zeci de companii au cheltuit deja banii pentru selectarea firmelor care urmează să recruteze CEO din privat pentru a eficientiza activitatea com­paniilor publice. Ministerele Eco­no­miei, Transpor­tu­ri­lor şi Finanţelor au sem­nat contracte în va­loare totală de peste un milion de euro cu fir­mele de recrutare, de con­sultanţă şi casele de avocatură care ar fi tre­buit să recruteze CEO şi membri în con­siliile de admi­nistraţie ale companiilor de stat.

Deşi câţiva manageri şi adminis­tratori "privaţi" au fost deja numiţi, este încă prea devreme de a vedea măcar ce planuri au aceştia, având în vedere că abia pe data de 19 a acestei luni primul manager privat - Edouard Heinzmann, CEO al Tarom - îm­pli­neşte trei luni de la preluarea man­datului şi trebuie să prezinte planul de management în faţa consiliului de administraţie, care este for­mat tot din manageri pri­vaţi.

Firmele care se ocupă de recru­tarea de CEO şi adminis­tra­tori la compa­niile de la Transporturi sunt consultanţii de la PwC, head-hunterul Geor­ge Butunoiu şi avocaţii de David&Baias, care încă mai recrutează manageri pentru cinci companii din acest minister. De asemenea, tot ei sunt şi în con­sor­ţiul care face recrutări şi pentru companiile din sub­or­dinea Ministerului Eco­no­miei, alături de head­hunterii de la Spengler Fox, Amrop, Boyden.

Quest Advisors şi Transearch. Cea mai mare pro­vo­care pen­tru recruiterii impli­caţi în acest proiect este aceea de a rezista pre­siunilor politice, având în vedere că poli­ti­cienii au încercat să îşi plaseze candidaţii pe lis­tele scurte ale headhunterilor. Iar în unele ca­zuri au reu­şit: Valentin Macec, fostul con­silier al ministrului transpor­tu­rilor, a fost numit mem­bru în consiliul de administraţie al Tarom, iar Lucian Băluţ, şeful orga­niza­ţiei PSD Constanţa, a fost numit la con­du­cerea Com­paniei Naţionale Admi­nis­traţia Portu­rilor Maritime Con­stanţa.

În plus, com­pa­nia de drumuri - CNADNR - a fost retrasă de sub administrarea Ministerului Transpor­tu­rilor, iar unele sur­se din piaţă spun că astfel s-a evitat pier­de­rea contro­lu­lui de către poli­tic a uneia din­tre cele mai im­protante companii de stat, în cazul intro­ducerii ma­nage­men­tu­lui privat. Oricum ar fi, pro­ce­sele de recru­tare sunt blo­cate atâta vre­me cât ministerele se află în reorganizare.