Valmar, APIA: Este prematur să spunem acum dacă noul timbru de mediu va duce la o scădere sau la o creştere a pieţei auto locale

Autor: Bogdan Alecu 14.02.2013

Gradul de motorizare foarte mic în România, de sub 250 de maşini la mia de locuitori, şi creşterea vechimii parcului auto are o influenţă negativă asupra dealerilor locali. În plus, aceştia au investit sume considerabile de bani în echipamente şi pregătirea angajaţilor iar planurile de afaceri iniţiale nu mai sunt realizabile atât pentru a plăti ratele la bancă. "Înainte era un concurs între băncile comerciale în a finanţa investiţiile în zona auto, iar acum lucrurile s-au întors pe dos şi niciun finanţator nu mai este dispus să finanţeze industria auto", a spus Brent Valmar, vicepreşedintele APIA.

Pe de altă parte importurile masive de maşini second-hand au un efect foarte negativ asupra parcului auto naţional. "Ne confruntăm cu o îmbătrânire a parcului auto naţional, cu o deteriorare a calităţii traficului, cu efecte extrem de negative în ceea ce priveşte poluarea mediului.

Dezbaterea cu tente populiste a taxei de poluare, a condus la o situaţie delicată. Peste tot în Europa există o astfel de taxă, cu excepţia Germaniei care are o industrie auto foarte puternică. O dezbatere inutilă şi o neînţelegere a fondului acestei taxe influenţează negativ dezvoltarea industriei", a spus Valmar.

Principiul timbrului de mediu este ca cel care poluează cel mai mult să şi plătească cel mai mult. "Faptul că taxa pentru maşinile vechi scade cel mai mult întăreşte principiul deoarece este normal să taxezi mai puţin un obiect mai vechi şi a cărui valoare a scăzut cel mai mult. Dacă ne referim la recomandarea pentru calculul pe emisiile de dioxid de carbon, noul timbru de mediu respectă în tocmai principiile recomandate de Comisia Europeană. Trebuie taxate emisiile de dioxid de carbon şi încurajate noile tehnologii", a subliniat Brent Valmar.

În ceea ce priveşte piaţa auto din acest an, vicepreşedintele APIA a subliniat că "este prematur să tragem acum vreo concluzie cu privire la evoluţia pieţei auto din acest an pe fondul noului timbru de mediu. Acesta trebuie în primul rând să intre în vigoare cât mai repede. Uşor va avea şi un efect educativ în populaţie care va înţelege că este mai bine să cumperi un autoturism nou din producţia autohtonă decât din Germania o rablă care peste câţiva ani să aibă costuri imense de întreţinere şi care să polueze foarte mult".