Care sunt şansele ca autostrada Comarnic-Braşov, care traversează munţii, să fie gata până în 2016?

Autor: Andreea Neferu 21.02.2013

Premierul Victor Ponta şi-a propus un obiectiv extrem de ambiţios: vrea să construiască autostrada Comarnic-Braşov, care trece munţii, în trei ani, deşi deocamdată nu a anunţat un partener interesat de construirea acestui proiect în concesiune. Mai mult, experienţa construcţiei de autostrăzi în România arată că până şi autostrăzile situate la câmpie sunt gata abia după trei-patru ani.

Spre exemplu, autostrada Ti­mi­şoara - Arad, cu o lungime de 32,2 km şi situată în câmpie, a fost începută în vara anului 2009 şi a fost dată în folosinţă în decembrie 2011, dar fără a fi finalizată complet. Practic, aproape 3 ani pentru puţin peste 30 km la câmpie.

"Nu sunt şanse să terminăm autostrada Comarnic-Braşov până în 2016, mai ales că sunt o serie de probleme legate de avize, exproprieri, consolidări de pământ care durează destul de mult şi care trebuie luate pe rând, nu pot fi făcute simultan", spune Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din Construcţii. El adaugă că o soluţie pentru fluidizarea rutei Comarnic-Braşov ar fi construirea unui drum expres cu 4 benzi, care ar reprezenta circa 60% din costul şi volumul de lucrări aferent construcţiei unei autostrăzi pe acest traseu.

Deocamdată însă guvernul merge pe varianta unui contract de concesiune, în ciuda faptului că în ultimul deceniu autostrada Comarnic-Braşov a mai trecut prin două încercări eşuate de astfel de proiecte de concesiune. Până la finalul lunii februarie, Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din România aşteaptă candidaturi din partea companiilor interesate să preia contractul de concesiune pentru proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov.

"Este greu de spus dacă Comarnic-Braşov ar putea fi gata până în 2016. Credem însă că dacă ar fi implicate resurse umane specializate, ar exista voinţă politică şi licitaţia ar fi câştigată de un concesionar extrem de serios, acest lucru nu este totuşi imposibil", consideră reprezentanţii Search Corporation, firmă de proiectare şi consultanţă, care a participat la o serie de proiecte importante de autostrăzi, printre care şi Cernavodă-Constanţa.

Tronsonul Comarnic-Braşov, cu o lungime de 58 km, era estimat să coste, potrivit ultimelor studii de fezabilitate, circa 983 milioane de euro, proiectarea şi construcţia urmând să dureze circa patru ani. De asemenea, ca lucrări de artă, tronsonul cuprinde 57 de poduri şi 5 pasaje.

Citiţi mai multe despre autostrada Comarnic-Braşov pe www.zfcorporate.ro