Bufniţele şi marea de poveşti/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea 22.02.2013

Filip Florian

Toate bufniţele

Editura Polirom

A fost cel mai bine vândut titlu Polirom la ediţia 2012 a Târgului de Carte Gaudeamus. O carte care spune povestea a doi oameni care au norocul să se întâlnească - unul vârstnic şi care îşi povesteşte copilăria din alte timpuri, altul copil, care încă îşi trăieşte copilăria. "Dacă toţi - oamenii declara autorul -, s-ar sătura într-o bună zi de poveşti, cred că sufletele s-ar usca, s-ar topi şi lumea ar arăta ca un pustiu. O asemenea nenorocire n-o să se întâmple însă prea curând. Înaintea ei, cu siguranţă, o să se petreacă alte milioane şi milioane de fapte, şuvoiul vieţii o să curgă mai departe, cu furtuni şi îndrăgostiri, cu boli şi râsete de copii, cu războaie şi prietenii, cu crize financiare şi meri înfloriţi, cu alb, cu negru şi cu infinite nuanţe de gri. Iar faptele, întotdeauna, vor fi urmate de poveşti, de-o mare de poveşti."

Constantin Abăluţă

Viaţa în 3 litere

(istorii cu maşini bucureştene)

Editura Paralela 45

Cu PRE (faţă) de Şerban Foarţă şi PST de Constantin Abăluţă. Un text care a pornit de la plăcuţele de înmatriculare ale automobilelor. "Text generat de un pretext - spune autorul. Povestiri înşirate pe o aţă nesfârşită. Roman-grafitti. Carte a hazardurilor. Poate fi numit oricum. În fapt, e un mozaic de întâmplări ale omului din zilele noastre: zilele vitezei şi lipsei de măsură. Întâmplările năvălesc peste tine. Care de care mai neaşteptate şi mai absurde. (...) Diversitatea formulelor narative mi s-a impus de la sine. Uneori aici a jucat un rol şi marca maşinilor. Căci una poate povesti un Trabant şi alta un Mitsubishi."

Simfonie cipriotă

Antologie poetică

Editura Meronia

Ediţie bilingvă. Cuvânt-înainte de Mona Savvidou Theodoulou. Traducere de Elena lazăr şi Jana Balacciu Matei. Selecţie şi note bio-bliografice de Elena Lazăr. Selecţia poemelor oglindeşte atât curentele şi tendinţele care domină poezia cipriotă - de la cea clasică, poezia cu ritm şi rimă, la suprarealism, la poezia în vers liber sau la poemul în proză -, cât şi varietatea tematică - poezii inspirate de evenimente cardinale ale istoriei Ciprului, ars poetica, lirică de dragoste ş.a. Următorul pas va fi pregătirea unei antologii axate pe poezia ciprriotă actuală. Prima antologie bilingvă curpinde poeme din creaţia a 36 de poeţi născuţi în prima jumătate a secolului XX.

Dănuţ Ungureanu

Marilyn Monroe pe o curbă închisă

Editura Tritonic

Ediţia a doua, prima a apărut în 1999, Editura Adevărul. Volumul este o selecţie a celor mai bune texte scrise până în acel moment de autor, primul preşedinte al Societăţii Române de Science Fiction şi Fantasy. "Marilyn Monroe pe o curbă închisă", nuvela care dă titlul volumului, relatează contactul cu o entitate nonumană, extraterestră, venită probabil pe Terra dintr-un alt sector cosmic decât cel în care se găseşte Sistemul Solar. Len Claes este un cercetător, aflat sub comandă militară, implicat în studiul depistării unei modalităţi de comunicare cu entitatea extraterestră. Nuvela are mai multe planuri. Pe unul dintre ele, Claes are un vis în care entitatea extraterestră apare sub forma unui ou gigantic din metal, care pare să dorească să-l ucidă, dar şi a lui Marilyn Monroe, Claes fiind îndrăgostit în secret de fascinanta actriţă. Curba închisă e un univers închis, iar entitatea nu comunică.

Dan Perşa

Arca

Editura Tipo Moldova

Există şi obiceiuri surprinzătoare. În toamna trecută, cu multe săptămâni, ba chiar luni, înaintea apariţiei, scriitorul băcăuan Dan Perşa, redactor al revistei Ateneu, îşi anunţa romanul "Arca" pe reţelele de socializare şi publica mai multe capitole. Romanul este o continuare a naraţiunii pe care a prezentat-o publicului larg în urmă cu 10 ani, în romanul de debut "Vestitorul" şi este a şasea carte a autorului care şi-a făcut o glorie din parodierea romanelor cavalereşti. Şi acesta poate fi citit în cheie ironică sau în cheie postmodernă . "Să glorifici cuvintele nu-i mare lucru - scrie, de altfel autorul - dacă nu le cunoşti osânda de-a denumi obiecte... de a fi substantive... şi dacă nu le poţi elibera de cârdăşia cu lumea... pentru a le pune în rând cu sufletul." Se remarcă şi în această carte stilul surprinzător.

Lorian Carşochie

În umbra epocilor. Obsesia

Editura Limes

Criticul Alex Ştefănescu, care semnează o pertinentă prezentare pe coperta IV a cărţii, consideră că este un roman plin de dramatism şi, în acelaşi timp, o epopee eroi-comică despre crearea omului nou în România totalitară. Acţiunea iniţiată de partidul comunist, cum era de prevăzut, eşuează, în schimb reuşeşte distrugerea omului vechi, pierdere ireparabilă, care ne afectează şi azi. "Lorian Carşochie descrie într-un mod impresionant, uneori cu un sarcasm necruţător, acest proces de degradare prezentat de propagandiştii epocii ca o renaştere. Romanul său, bine scris, plin de viaţă şi culoare, îi poate face pe cititori să înţeleagă mai bine ce s-a întâmplat înainte de 1989 şi ce se întâmplă în prezent."