D’ale carnavalului, d’ale musicalului/ de Radu Constantinescu. GALERIE FOTO

Autor: Radu Constantinescu 21.02.2013

Chiar dacă Anul Caragiale a trecut, Opera Naţională din Cluj continuă să-l omagieze pe marele scriitor. În ianuarie s-au împlinit 161 de ani de la naştere, aşa că, de ce nu?, iată un motiv suficient pentru a oferi spectatorilor un frumos cadou: o nouă montare a unui text semnat de Nenea Iancu - celebrul musical semnat de Hary Bela după piesa D'ale carnavalului, a cărui premieră a avut loc în aprilie 1981 la Academia de Muzică "Gheorghe Dima". Şi, ca să rămânem în domeniul istoriei artei lirice, să mai consemnăm faptul că prima reprezentare a spectacolului compozitorului şi dirijorului clujean pe scena Operei a avut loc la 27 septembrie 2002, în cadrul Festivalului Caragiale, dedicat Anului Jubiliar Caragiale. La 32 de ani de la primul spectacol, pe care clujenii-seniori şi-l amintesc ca pe un eveniment al momentului, noua montare farmecă şi încântă…

Dacă aş încerca o comparaţie, desigur păstrând proporţiile, aş zice că ne aflăm în plin Broadway. Musicalul caragialean este un inspirant melanj de muzică antrenantă şi coregragfie exuberantă, argument esenţial, aşa cum declara regizorul Dan Lupea, pentru ca tinerii să vină la spectacol. Chiar dacă nu a spus-o direct, am înţeles din indicaţiile insistene de la repetiţii că îşi doreşte un spectacol dinamic, alert, vesel şi plin de culoare, ca pentru un oraş a cărui populaţie este preponderent studenţească.

Coregrafia spectacolului este semnată de Vasile Solomon care a încercat să îmbine elementele de dans modern cu cele de folclor urban din vremea lui Caragiale. Corpul de balet al Operei, din păcate destul de restrâns, s-a străduit să ilustreze corect această concepţie coregrafică, compensând cantitatea prin calitate. Cele cinci perechi de dansatori au umplut scena, pe orizontală şi pe verticală (scenografia tot Dan Lupea), au desfăşurat adevărate numere de virtuozitate, amintindu-mi de imaginile dansurilor "de cartier" din West side story, şi au fost liantul perfect între muzică şi coregrafie, "cireaşa de pe tort" aşa cum cere reţeta unui musical autentic.

Cele două distribuţii ale spectacolului evoluează sub bagheta dirijorilor Adrian Morar şi Adelin Cătinean.

Nu pot încheia fără a spune două cuvinte despre costumele inspirate ale lui Andrei Şchiopu care mută carnavalul veneţian în mahalaua bucureşteană! Măştile commediei dell arte se află la ele acasă, în lumea carnavalului lui Caragiale.

Ieşind de la premieră, am surprins discuţia unui cuplu: "Mergem la D'ale carnavalului săptămâna viitoare ?" "Cum adică ? Vrei să revedem musicalul?". "Nu draga mea, vreau să-l vedem acum pe Caragiale în varianta originară! Hai şi la spectacolul Teatrului Naţional în regia Monei Marian! "

Da! Acum, la Cluj, pe aceeaşi scenă, D'ale carnavaluluipoate fi aplaudat în două variante. Teatrul Naţional şi Opera Naţională nu se concurează. Bibicu' se lamentează, cântă şi dansează la fel de convingător în ambele spectacole…


Fotografii de Nicu Cherciu