Din ringul de box la psihiatru şi apoi pe scena premiilor Oscar/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica 21.02.2013

Woody Allen în dialog cu Stig Bjorkman

Editura Victoria Books

Traducere din limba engleză de Paul Slayer Grigoriu.

Pe numele lui adevărat Allan Stewart Konigsberg, Woody Allen s-a născut la 1 decembrie 1935, în Bronx, fiu al lui Martin Konigsberg şi Nettie Cherry. Contestatar prin excelenţă, indisciplinat, chiar nepoliticos, este înscris într-o clasă cu un program special unde, în ciuda eforturilor depuse de părinţi şi profesori, nu reuşeşte să se adapteze unei curricule şcolare căreia nu-i înţelege rostul. Este totuşi pasionat de sport, practicând chiar boxul pentru o scurtă perioadă până ce renunţă la insistenţele părinţilor. Atras de magie şi trucuri, este invitat să participe la un spectacol de televiziune, ,,The magic clown", şi astfel la vârsta de doar 15 ani pătrunde în industria show-bizului. În aceeaşi perioadă începe să scrie gaguri pentru mai multe ziare din New York sub pseudonimul Woody Allen. În 1953 se înscrie la Universitatea din New York, specializarea producţie de lungmetraje. Cum nu prea era prezent la cursuri, iar lucrările sale aveau un umor ciudat în ochii profesorilor, notele sale la examenele din primul semestru au fost foarte mici, fapt care l-a determinat să renunţe la facultate. Din 1959 a început să consulte un psihiatru simţindu-se extrem de melancolic fără vreun motiv anume, de altfel rolurile de psihiatru sau aluziile la diverse forme de psihoterapie, îndeosebi psihanaliza, sunt teme constante în filmele sale. Se lansează în industria cinematografică odată cu scenariul pentru filmul What's new pussycat (1964), iar din acest moment începe marea sa carieră în lumea filmului încununată cu numeroase premii Oscar, Globul de Aur, BAFTA sau Cesar. Este recunoscut ca unul dintre cei mai prolifici actori şi regizori, realizând aproape câte o peliculă pe an.

"Există regizori de film care fac filme cu detalii atent studiate în el spune Woody Allen. Şi sunt alţi realizatori de film care fac filme minunate fără detalii, dar sunt atenţi la viaţă. Poate că nu sunt observatori vizuali, dar sunt observatori intelectuali ai procesului vieţii şi au ceva de spus despre acest lucru. Când vorbesc despre regizori de film, nu mă refer decât la cei serioşi. Nu la cei care scot filmele care se lansează în fiecare săptămână în Statele Unite, acele filme de Hollywood concepute în modul cel mai venal. Acestea nu mă interesează. Nu le văd. Nu-mi pasă de ele şi nu le iau în serios."

Stig Bjorkman este unul dintre cei mai apreciaţi critici de film din Suedia şi autor a unor volume dedicate unora dintre cei mai importanţi regizori care au marcat cinematografia modernă, dintre care amintim: Bergman on Bergman: Interviews with Ingmar Bergman sau Trier on von Trier.

"Woody Allen pe care l-am cunoscut în timpul acestei cărţi - scrie Stig Bjorkman - nu prea seamănă cu personajul de film pe care îl ştim de pe ecran, lupul singuratic şi nevroticul incurabil, cu toată suferinţa şi, nu în ultimul rând, auto-compătimirea ca fundament binevenit pentru toate neajunsurile pe care pare să vrea să le dezvăluie cu o plăcere aproape masochistă: ipohondria, prăbuşirea în sine, nehotărârea şi alte fobii mai uşor sau mai greu de definit. În loc de acesta, l-am văzut pe muncitorul disciplinat şi pe omul care ia decizii, un artist serios şi conştient, cu pretenţii ridicate de la sine însuşi şi care refuză compromisul în privinţa artei şi a viziunii sale."

"Woody Allen în dialog cu Stig Björkman este cea mai bună carte publicată vreodată despre filmele lui Woody Allen." - Hollywood Reporter