Manuela Necula, Ogilvy România: Vrem ca în 2013-2014 să atingem nivelurile de business din boom

Autor: Andreea Mindrila 04.03.2013
Manuela Necula, CEO al grupului de comunicare Ogilvy România şi al agenţiei de publicitate Ogilvy&Mather, spune că în industria de publicitate este întâlnită tot mai frecvent strategia ca preţurile practicate să aibă o componentă fixă şi una variabilă, determinată în funcţie de rezultatele financiare obţinute de clienţi ca urmare a campaniilor de advertising pentru care plătesc.

"Preţurile serviciilor oferite pentru dezvoltarea strategiei şi implementarea campaniilor integrate vor rămâne anul acesta cel mai probabil la nivelul anului 2012. Se diversifică însă tot mai mult natura serviciilor oferite de agenţii, complexitatea acestora, apar discipline noi, unde reperele de preţ nu sunt încă atât de clare. În parteneriatele dintre clienţi şi agenţii apare din ce în ce mai frecvent, pe lângă componenta fixă a remunerării, o componentă variabilă, în funcţie de rezultatele de business ale clienţilor".

Ea estimează pentru acest an o scădere uşoară, de o cifră, a industriei de media în ansamblu, cu perspectiva optimistă de stagnare, singurul mediu în care se va înregistra un avans fiind cel digital.

Cum a fost 2012?

Manuela Necula spune că anul trecut cifra de afaceri obţinută de agenţie a înregistrat o creştere de două cifre comparativ cu 2011, însă nu oferă date concrete în acest sens. În 2011, Ogilvy&Mather România a avut o cifră de afaceri de 21,6 milioane lei (5,1 mil. euro) şi un profit de 100.000 euro, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Avansul business-ului a fost susţinut de câştigarea de clienţi noi în portofoliu, din categorii precum industria farmaceutică (Pfizer, Romastru), procesarea cărnii (Caroli Foods - brandul Campofrio), dar şi de câştigarea implementării unei serii de proiecte digitale pentru pieţe din EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa), pentru clienţi ca IBM, Nestle, Barclays, UPS, Mattel, Transparency International.

Grupul Ogilvy România, format din agenţii de media, creaţie, advertising şi PR, a avut în 2011 o cifră de afaceri de 62 milioane de euro.

Manuela Necula spune de asemenea că anul trecut au fost reînnoite contracte care ajunseseră la scadenţă, iar colaborarea cu unii dintre clienţii existenţi a fost extinsă pe noi geografii (America Latină şi Emiratele Arabe).

"La începutul anului trecut am contribuit la deschiderea unui nou business WPP (cel mai mare grup de comunicare din lume după venituri, acţionar majoritar al Ogilvy Group România n. red) în România, compania de marketing implementation Hogarth, care aduce pe piaţă tehnologie de ultimă oră şi expertiză internaţională în domeniul audio video".

Estimări optimiste pentru 2013

Ea adugă faptul că anul trecut grupul Ogilvy a obţinut statutul de hub digital în zona EMEA, iar în prezent dezvoltă proiecte pentri 11 ţări din regiune.

"Pentru 2013 avem obiective îndrăzneţe bugetând creştere atât la nivelul cifrei de afaceri cât şi a profitului, chiar în condiţiile unui mediu reticent. De altfel, ne dorim ca 2013-2014 să marcheze atingerea şi depăşirea nivelul de business din anii pre-Lehmann".

Criza economico-financiară care a lovit economia mondială începând cu anul 2008 a afectat puternic mediul de business, iar acest lucru a fost resimţit şi de industriile de publicitate, ca urmare a faptului că firmele au fost nevoite să-şi prioritizeze cheltuielile. Această situaţie a caracterizat şi piaţa locală de advertising şi în consecinţă, companiile au alocat mai puţini bani pentru marketing şi comunicare - sau au tăiat complet bugetele de publicitate. Totuşi, există posibilitatea ca în 2013 industria de comunicare să stagneze după patru ani de declin.

"Anul 2012 a fost unul în care am învăţat să navigăm mult mai bine în condiţii de incertitudine. Atâta timp cât clienţii noştri se confruntă acut cu acest aspect, e de datoria noastră să ne adaptăm nevoilor lor, să le înţelegem problemele şi să venim cu soluţii viabile, implementabile şi care să aducă rezultate".

Manuela Necula spune că, realizând o comparaţie cu pieţele de publicitate din regiune, din punct de vedere economico-social industria locală de advertising este una dificilă, alături de cele din Ungaria, Bulgaria şi Ucraina, situaţia fiind mai bună în Polonia şi Cehia, deşi efectele crizei se resimt şi în aceste ţări.

"Din punct de vedere al competenţelor şi al deschiderii, cred însă că ne situăm pe unul dintre primele locuri. Dovada sunt campaniile tot mai numeroase "exportate" de agenţiile din România, preluarea coordonării unor campanii regionale la Bucureşti. Totodată, există încă un potenţial uriaş de dezvoltare în domeniul digital", conchide Manuela Necula.