Cum a descongestionat autostrada Bucureşti-Ploieşti traficul pe DN1: doar un sfert din maşini s-au mutat pe autostradă

Autor: Andreea Neferu 03.04.2013

Autostrada Bucureşti-Ploieşti, deschisă în vara anului trecut, a preluat doar un sfert din traficul de maşini de pe DN 1, echivalentul a circa 8.500 de autovehicule pe zi, arată estimările ZF pe baza datelor de la Poliţia Română.

Construcţia unei autostrăzi se justifică în general după trecerea pragului de 16.000 de vehicule pe zi, potrivit informaţiilor din piaţă.

Circa 5,5 milioane de autovehicule au tranzitat în perioada august 2012-februarie 2013 localitatea Bărcăneşti, unde se află un punct de supraveghere video a traficului rutier de pe DN 1 Bucureşti-Ploieşti, potrivit informaţiilor transmise de Poliţia România la solicitarea ZF. Numărul de autovehicule este în scădere cu 25% comparativ cu un an în urmă, când auto­strada Bucureşti-Ploieşti nu era încă deschisă, astfel că dacă se ia în considerare un trafic similar cu cel de acum un an, doar un sfert din maşini preferă acum autostrada în locul DN 1.

Traficul de pe DN1 nu include însă şi numărul de autovehicule comerciale, având în vedere că acestea merg de obicei pe DN1A, pe care nu există însă un punct de supraveghere video a traficului rutier, la fel cum nu există nici pe autostrada Bucureşti-Ploieşti. În contextul în care şi traficul a fost mai mic pe DN1, şi numărul de accidente a scăzut: în perioada august 2012-februarie 2013 pe DN 1, între Bucureşti şi Ploieşti, s-au înregistrat 49 de accidente de circulaţie, cu 13 mai puţine decât în perioada similară anterioară.

„Consider că autostrada Bucureşti – Ploieşti este mult mai sigură decât DN1, pe care îl foloseam frecvent înainte ca aceasta să fie dată în folosinţă. În primul rând sunt multe accidente pe DN1, aglomeraţie, tot timpul trebuie să ai atenţia maximă la pietoni, căruţe, biciclişti. În plus sunt restricţii de viteză în localităţile de pe DN1. Iar la intrarea pe centura din Ploieşti de multe ori se aglomerează. Pe autostradă odată ce ai intrat lucrurile sunt simple, iar la ieşire nu am prins niciodată aglomeraţie“, spune Ioana M., 25 de ani, care face drumul Bucureşti-Ploieşti de câteva ori pe lună.

Autostrada Bucureşti-Ploieşti nu este încă finalizată complet, având în vedere că în vara anului trecut au fost inauguraţi circa 55 de kilometri între Centura Capitalei (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos) şi Ploieşti. Mai lipsesc circa 6,5 kilometri între Şoseaua Petricani şi centura Capitalei, care ar putea convinge mai mulţi şoferi să aleagă autostrada în detrimentul DN1. Cei 6,5 kilometri sunt construiţi însă doar în proporţie de puţin peste 10%, iar momentan lucrările sunt oprite din cauza finanţării.

„Autostrada Bucureşti-Ploieşti intră în Centura Capitalei într-o zonă fără interes, iar pentru vehicule e destul de complicat să ajungă pe autostradă. Odată ce autostrada va porni din oraş şi nu din centură, o să crească traficul, estimăm că cel puţin o să se dubleze“, spune Augustin Hagiu, consultant în transporturi. Autostrada Bucureşti-Ploieşti ar putea reprezenta o alternativă şi pentru transportatorii comerciali, care foloseau ca rută între Bucureşti şi Ploieşti drumul naţional 1A. Hagiu spune că deocamdată autovehiculele comerciale nu sunt atrase de noua autostradă.