Cheltuim într-un an pe autostrăzi şi drumuri naţionale cât a costat Casa Poporului. Unde sunt şoselele?

Autor: Andreea Neferu 09.04.2013
Compania de drumuri va avea anul acesta la dispoziţie un buget de 5,8 mld. lei (1,3 mld. euro), în scădere cu aproape 27% faţă de cât primise la începutul anului trecut şi cu 5% mai puţin faţă de cât a cheltuit în realitate anul trecut.
 
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este una dintre cele mai subvenţionate instituţii din ţară, iar modul în care se cheltuiesc banii pe care aceasta îi are la dispoziţie a reprezentat permanent un subiect delicat de discuţie, mai ales din cauza faptului că rezultatele numărate în noi kilometri de autostrăzi întârzie să apară. CNADNR are anul acesta pe mână circa 1,3 miliarde de euro, o sumă impresionantă. Spre comparaţie, Casa Poporului a costat aproape 2 miliarde de dolari, potrivit datelor ZF, adică circa 1,5 miliarde de euro la cursul actual de schimb.
 
Proiectele de autostrăzi vor primi anul acesta circa 3,2 miliarde de lei (733 de milioane de euro), cu 23% mai puţin faţă de alocarea bugetară făcută iniţial pentru 2012 şi în scădere cu 4,4% comparativ cu sumele cheltuite anul trecut, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de CNADNR, al cărei buget pe 2013 a fost recent aprobat.
 
Nu numai autostrăzile au pierdut bani atunci când s-a făcut împăr­ţirea resurselor bugetare ale CNADNR. Astfel, sumele alocate anul acesta proiectelor de drumuri naţionale şi de variante de ocolire se ridică la 1,9 miliarde de lei (421,8 milioane de euro), cu 4,2% mai puţin decât ce s-a cheltuit efectiv anul trecut şi cu 22% în scădere faţă de alocarea iniţială pentru anul 2012.
 
Reducerea bugetului pentru proiectele de autostrăzi vine în contextul în care în general sumele destinate investiţiilor au fost tăiate la sânge anul acesta, o parte dintre şosele aflându-se în pericol să nu mai fie finalizate la timp.
 
România are în prezent doar 530 de kilometri de autostrăzi, iar CNADNR are în construcţie alţi circa 250 de kilometri de autostrăzi. O mare parte dintre ei, 150 kilometri, ar fi trebuit să fie gata în luna aprilie a acestui an, însă vor fi inauguraţi cu cel puţin câteva luni întârziere, unul dintre motive fiind finanţarea precară, după cum anunţau recent constructorii.
 
Plata cu întârziere a lucrărilor, precum şi diferitele probleme întâlnite pe şantier, printre care devierile de utilităţi, au condus la amânarea termenelor de finalizare a autostrăzilor. Cele mai apropiate termene de deschidere de autostrăzi sunt luna mai, când ar urma să fie gata în întregime autostrada Deva-Orăştie, sau sfârşitul verii, când se vor finaliza lucrările pe Nădlac-Arad (lot 2) şi pe Orăştie-Sibiu (lot 1), potrivit constructorilor care lucrează pe aceste drumuri.
 
Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro