Bilanţul autostrăzilor la T1: 530 de kilometri pe care se circulă, 250 de kilometri în construcţie şi speranţe pentru 230 de kilometri în concesiune
România are în prezent 530 de kilometri de autostrăzi pe care se circulă şi alţi aproape 250 de kilometri de astfel de drumuri care se află încă în construcţie. Pragul de 1.000 de kilometri de autostrăzi despre care aproape fiecare guvern din ultimii zece ani a tot vorbit pare în acest context destul de greu de atins.
Fondurile europene, cu ajutorul cărora guvernul speră să construiască autostrăzi pe Coridorul IV paneuropean, sunt momentan presuspendate, iar finanţările de la bugetul de stat pentru infrastructura rutieră au fost tăiate „la sânge“, iar guvernul a trecut la o nouă strategie pentru a mai putea construi ceva. Astfel, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a dat startul la cursa pentru găsirea unui partener privat care să vină cu finanţarea, să construiască, să întreţină şi să opereze şosele. Autostrada Comarnic - Braşov, cu un cost estimat la 1,2 miliarde de euro, precum şi inelul de sud al centurii Capitalei, construit la standard de autostradă (1,7 miliarde de euro), şi autostrada sau drumul expres Craiova - Piteşti (1,7 miliarde de euro) au ţinut capul de afiş în ultimele luni, fiind de altfel printre puţinele mişcări realizate de noul guvern în ceea ce priveşte infrastructura rutieră. În total, aproape 230 de kilometri de autostrăzi ar putea fi construiţi în următorii ani prin concesiune.
Strategia de găsire a unui investitor privat vine în contextul în care guvernul are la dispoziţie mai puţini bani pentru investiţiile în infrastructură, care sunt de ordinul miliardelor de euro.
Şantierele de autostrăzi care se află în prezent în lucru au consumat până la începutul lunii martie peste un miliard de euro, echivalentul a aproape 60% din valoarea totală a contractelor, de 1,75 miliarde de euro, arată calculele ZF pe baza datelor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Tot la 60% se ridică, în medie, şi stadiul fizic al celor circa 250 de kilometri de autostrăzi aflaţi în prezent în construcţie.
O mare parte din ei, 150 de kilometri, ar fi trebuit să fie gata în luna aprilie a acestui an, însă vor fi inauguraţi cu cel puţin câteva luni întârziere, unul dintre motive fiind finanţarea precară, după cum anunţau recent constructorii. Plata cu întârziere a lucrărilor, precum şi diferitele probleme întâlnite pe şantier, printre care devierile de utilităţi, au condus la amânarea termenelor de finalizare a autostrăzilor.
Autostrada cu cele mai mari şanse de finalizare în următoarea perioadă este Simeria - Orăştie, cu o lungime de 32,5 kilometri. Tronsonul de 15 kilometri dintre Deva şi Simeria a fost dat deja în folosinţă din luna decembrie. CNADNR, dar şi unul dintre constructorii autostrăzii, firma austriacă Strabag, au dat asigurări că pe 10 mai vor deschide circulaţia pe întreaga rută dintre Deva şi Orăştie.