Avem pod de 300 de milioane de euro spre Bulgaria. Ce facem cu el?

Autor: Andreea Neferu 27.04.2013

La mai bine de jumătate de secol după ce primul pod peste Dunăre dintre România şi Bulgaria a fost deschis traficului între Giurgiu şi Ruse, un al doilea pod rutier şi feroviar între cele două ţări urmează să fie inaugurat în mai, între Calafat şi Vidin. Într-o perioadă în care investiţiile în infrastructură sunt tăiate la sânge, iar soarta proiectelor de autostrăzi, de căi ferate, de aeroporturi sau de metrou este incertă, podul va fi cel mai important proiect finalizat anul acesta, cu o valoare de peste 300 de milioane de euro. Ce impact va avea noul pod asupra economiei locale şi cum ar putea fi exploatat la maximum?



Drumul de la Craiova la Calafat, pe DN 56 (sau E79), durează puţin peste o oră, astfel că ai suficient timp să te obişnuieşti cu gropile de pe carosabil. Maşinile sunt puţine şi nimic nu dă de bănuit că pe aici, în mai puţin de o lună, ar trebui să circule tiruri pline-ochi care să aducă marfă din vest, din Germania, Austria sau Ungaria, către sud, spre Bulgaria, Grecia şi Turcia, sau invers. Cu puţin înainte să intri în Calafat însă, „filmul“ începe să se schimbe: drumul devine cu adevărat „european“ şi se lărgeşte la două benzi pe sens. Fixând privirea pe partea dreaptă a şoselei începi să înţelegi care sunt motivele schimbării bruşte: al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria este cel care a transformat, cel puţin pe câţiva kilometri, „faţa“ şoselei de lângă Calafat.

România şi Bulgaria au semnat acordul de realizare a celui de-al doilea pod peste Dunăre încă din 2000, însă demararea lucrărilor a întârziat din lipsă de fonduri. Construcţia podului, un parteneriat româno-bulgar, a început efectiv în 2007 şi trebuia iniţial să fie gata în 2010. După mai multe termene de finalizare anun­ţate şi nerespectate, ultima promisiune este că în luna mai podul va fi în sfârşit deschis circulaţiei.

„Podul va fi inaugurat pe 20 mai. Din punct de vedere tehnic, nu e absolut nicio problemă să îl finalizăm până atunci. Mai avem doar câteva lucrări de terminat, aşa cum sunt aplicarea unui strat de vopsea rezistentă la apă, alinierea căii ferate sau turnarea unui strat de asfalt“, spune Alberto Vergara, şef de proiect al podului din partea firmei spaniole FCC, cea care a realizat lucrările pe segmentul bulgăresc al podului.

Cu nici trei luni în urmă, fostul premier bulgar Boiko Borisov promitea că va inaugura podul pe 9 mai, însă având în vedere că guvernul bulgar a demisionat la finalul lunii februarie, iar pe 12 mai ar urma să fie organizate alegeri anticipate, tăierea panglicii se va face în a doua parte a lunii mai. „Vor să inaugureze podul după alegeri, nu înainte“, spune Vergara. Podul, cu o lungime de 1.791 de metri, comparabilă cu cea a Pasajului Basarab, va avea două benzi rutiere pe fiecare sens de mers, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti

 

Citiţi mai multe despre investiţia de 300 de milioane de euro de la Calafat pe zfcorporate.ro