Piaţa de outsourcing creşte cu un ritm anual de 20%, susţinut de cererea din partea băncilor şi asigurătorilor

Autor: Anelis Baciu 28.04.2013

Industria serviciilor de externalizare a proceselor de afaceri va continua să se dezvolte rapid pe plan local, pentru că din ce în ce mai multe companii caută să-şi reducă costurile şi să-şi îmbunătăţească capitalul de lucru, consideră Alexander Weigl, preşedintele asociaţiei liderilor din domeniul serviciilor pentru afaceri din România (ASLB).

Peste 30.000 de români s-au angajat în ultimii ani în centrele de servicii şi de business process outsourcing ale unor multinaţionale precum HP, Wipro, Genpact, Oracle, WNS sau Microsoft, aceştia fiind cei mai dinamici angajatori ai crizei.

„Evolutia proceselor de externalizare va urma un trend ascendent în România. Cu siguranţă afacerile din acest domeniu vor creşte, pentru că România are toate ingredientele care să permită dezvoltarea acestei pieţe şi să devină una de succes. Piaţa va fi capabilă să atragă noi clienţi, în special jucători din sistemul bancar şi din industria asigurărilor, acest lucru fiind favorizat de impactul crizei economice”, a explicat Weigl în cadrul unei conferinţe organizată săptămâna trecută de ACCA, unul dintre furnizorii de cursuri de specializare în domeniul financiar-contabil.

Centrele pentru servicii partajate, SCC (Shared Services Center), sunt responsabile cu execuţia şi gestionarea unor activităţi operaţionale specifice cum ar fi contabilitatea, HR sau IT, în timp ce companiile pentru externalizarea proceselor de afaceri (BPO-business process outsourcing) preiau prin contract operaţiunile şi responsabilităţile unor funcţii sau procese specifice de business ale altor companii.

Sectorul serviciilor pentru afaceri continuă să se dezvolte rapid pentru că serviciilor existente li se vor adăuga noi activităţi, iar din ce în ce mai multe companii care operează în marketing şi cloud services vor recurge din ce în ce mai mult la aceste servicii.

Europa de Est este locaţia preferată a furnizorilor de servicii de externalizare a afacerilor atunci când vine vorba de alegerea regiunii potrivite ca destinaţie de implantare a afacerilor, iar România se află în topul preferinţelor multor companii de BPO, decizia fiind motivată de factori precum forţa de muncă calificată şi ieftină, precum şi proximitatea faţă de business-ul principal.

„România se afla pe locul 9 la nivel global în rândul locaţiilor preferate în vederea externalizării serviciilor pentru afaceri, iar ritmul anual de creştere de circa 20% se va menţine şi în perioada următoare”, a adăugat Weigl.

O parte dintre membrii ASLB consideră că deşi acest segment are potenţial de dezvoltare pe termen lung, anumite aspecte necesită îmbunătăţire, iar investiţiile în imobiliare în alte oraşe decât în Bucureşti ar trebui să reprezinte o prioritate.

„Bucureştiul nu este o locaţie ieftină, de aceea ar trebuie trebuie să ne uităm şi la alte oraşe din ţară, Clujul, Iaşiul sunt alternative bune. Un accent deosebit trebuie pus pe dezvoltarea abilităţilor tehnice ale personlalui din BPO şi pe crearea unor parteneriate cu universităţile locale în vederea introducerii mai multor limbi exotice în curiculă, precum ceha, poloneza, limbile nordice”, a afirmat Elena Popa, Senior Consultant, PwC.

De asemenea, membrii ASLB consideră că statul ar trebui să sprijine dezvoltarea domeniului prin acordarea unor stimulente specifice, subvenţii şi prin îmbunătăţirea cadrului legislativ.

ASLB reuneşte principalii jucatori de pe piata locala de outsourcing, printre care Genpact, HP, Microsoft, Office Depot, Oracle, Wipro si WNS, iar obiectivul asociaţie este creşterea şi susţinerea domeniului de către autorităţile române, dar şi dezvoltarea atractivităţii pieţei locale pentru investiţii.

 

Răzvan Pătrunoiu, BPO Service Delivery Operations Lead

„Preţul nu mai reprezintă de mult un criteriu în selectarea furnizorilor de servicii de externalizare, în prezent nu mai putem vorbi de un outsourcing ieftin”. Totuşi, Pătrunoiu admite că există mai multe categorii de clienţi, aflaţi în stadii diferite de dezvoltare care apelează la aceste servicii, însă

„cu toţii îşi doresc acelaşi lucru de la furnizorul de BPO şi anume valoare adaugătă. Plusul de valoare vine concomitent cu creşterea veniturilor pentru client”.

 

Mircea Giurcan, consultant senior Ernst&Young

„Centrele de servicii partajate reprezintă o soluţie potrivită pentru companiile mari care, cu subsidiare amplasate pe tot globul, care urmăresc implementarea unei soluţii directe, eficace şi sustenabile, pentru reducerea costurilor şi uniformizarea modului în care se desfăşoară anumite procese în cadrul companiilor din grup”.