ACAROM: România stă bine la număr de angajaţi în auto, dar slab la productivitate

Autor: Bogdan Alecu 04.05.2013

Cifra de afaceri medie per angajat este de aproape trei ori mai mică în România decât în Ungaria şi de peste cinci ori mai mică decât în Germania, arată datele statistice ale Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În România cifra de afaceri pe salariat în sectorul de componente auto a fost anul trecut de aproape 50.000 de euro, faţă de 136.000 în Slovacia, 133.000 în Ungaria sau 269.000 de euro în Germania.

În România există o problemă a productivităţii per angajat. Noi stăm bine ca număr de angajaţi în industria auto, dar stăm foarte prost la productivitate. Şi cine creşte această productivitate? În primul rând învăţământul dar şi instalaţii şi automatizări care înseamnă investiţii suplimentareb  , a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele ACAROM şi care mai deţine şi funcţia de vicepreşedinte al Automobile Dacia.

Problema productivităţii angajaţilor din industria auto locală a fost ridicată anul trecut şi de Franz Linner, vicepreşedintele BMW Group responsabil de achiziţii, producţie şi tehnologie, care a vizitat în octombrie 2012 producătorii de componente din zona Braşovului. El a subliniat atunci că faptul că în România salariile sunt mai mici şi implicit pentru companii este mai eficient să aibă mai mulţi angajaţi decât un grad mai ridicat de automatizare. Spre comparaţie, Dacia are 13.500 de angajaţi la Mioveni pentru o capacitate de producţie de 350.000 de maşini pe an, în timp ce Ford la Craiova ar putea produce un număr similar de maşini cu cel mult 7.000 de oameni, având în vedere datele companiei.

Cea mai nouă investiţie atrasă de România este cea a Daimler prin divizia locală Star Transmission, companie care va investi 300 mil. euro într-o nouă uzină la Sebeş unde vor fi produse viitoarele generaţii de cutii de viteze pentru autoturismele Mercedes-Benz, aceasta fiind cea mai mare investiţie a unui producător de componente auto pe piaţa locală în ultimii ani.

Decizia Daimler de a venit în România aduce un plus extraordinar, nu doar prin cifră de afaceri, investiţie sau număr de angajaţi în zonă, ci faptul că vor produce aici cutii de viteze automate, ceea ce înseamnă o componentă foarte complicatăb  , a spus Stroe.
Preşedintele ACAROM a subliniat că e componente auto România are în continuare un potenţial imens încă nevalorificat atât în partea de vest încât şi în cea de est, după ce va fi dezvoltată infrastructura.

În primul rând vedem o concentraţie geografică în sud, în apropiere de Dacia la Piteşti şi Ford la Craiova, o densitate în Vest, în Timişoara, Arad şi în centrul ţării, la Sibiu, Braşov sau Cluj. Potenţialul rămâne în Vest deoarece dacă ne uităm cât vor face de la Sebeş la Nădlac şi cât ar trebui să facă din partea de Est şi să ajungă la Sebeş. Astfel de distanţe atrag costuri logistice uriaşe. În România viteza medie comercială este de 24 km/h reglementată prin reguli, multmai mică decât în Vestb  , a spus Constantin Stroe.