Iancu Alexandru, un antreprenor din agricultură la ZF Live: Orice rezultat sub 50 milioane de euro în acest an ar trebui să fie un eşec
Autor:
Cătălina Butan
16.05.2013
Fermierii care achiziţionează seminţe, pesticide, îngrăşăminte sau vând materii prime agricole sunt urmăriţi de traderi prin intermediul unor „dosare“ care monitorizează bonitatea şi evoluţia în timp ale fiecărui client, a spus ieri Iancu Alexandru, preşedinte şi acţionar al Rod Bun Grup, un business de 35 de milioane de euro anul trecut din producţia de seminţe profesionale pentru agricultură, distribuţia de îngrăşăminte şi pesticide, dar şi din comerţul cu cereale şi plante oleaginoase.
„Avem o bază de date în care urmărim cu atenţie evoluţia fermierilor. Ne uităm la rezultatele financiare, la structura de culturi, la suprafeţele lucrate, la baza materială, dar şi la notorietatea locală pe care o are un anumit producător agricol.
Un element important în decizia de a face livrări sau nu unui fermier este existenţa incidentelor de plată.“
Strategia de a monitoriza evoluţia fiecărui business în parte pe baza unui „pachet“ de indicatori este una de gestiune a riscului aplicată şi de alţi jucători din agribusiness în condiţiile în care piaţa este extrem de fragmentată, iar o parte din producţii nu apar şi în bilanţuri. Mai mult, furnizorii traderilor se expun riscurilor financiare în condiţiile în care aproape în totalitate vânzările sunt făcute pe credit, cu plata după recoltă.
Cu toate acestea, Iancu Alexandru, prezent ieri la ZF Live, a spus că agricultura continuă să fie în România unul dintre cele mai bune businessuri posibile, dar a adăugat în acelaşi timp că un element limitator continuă să fie dependenţa de condiţiile meteo.
„În agricultură se întâmplă lucruri minune, dar ne încurcă lipsa de ploaie. Încercăm să acoperim riscul de lipsă a precipitaţiilor prin accesarea de proiecte de investiţii pentru irigaţii.“
Rod Bun se află atât în poziţia de trader, cât şi în producţie printr-o divizie de 6.000 de hectare de teren arabil pe baza căruia compania şi-a construit o linie de multiplicare de seminţe profesionale, care sunt vândute ulterior fermierilor locali.
„Lucrăm în arendă, dar şi cumpăram teren. Avem un plan ca în cinci ani să ajungem la 20.000 de hectare. Avem şase ferme şi cea mai bună este la Brăila, unde avem şi un aşa-numit cartier general“.
Miza unei astfel de extinderi sunt livrările către cei 300.000 de fermieri de nivel mic şi mediu care se află în baza de date a companiei. Strategia în piaţă a Rod Bun este diferită faţă de cea a altor competitori care s-au orientat până acum cu precădere către segmentul fermelor de peste 300-500 de hectare, businessuri care fac pasul către sistemele de producţie industrială.
Cu o strategie agresivă de dezvoltare, Rod Bun Grup are în derulare mai multe proiecte de investiţii în infrastructura de depozitare a materiilor prime agricole şi îngrăşămintelor sau pesticidelor, dar şi mai multe proiecte pe fonduri europene de construirea a unei fabrici de nutreţuri combinate şi a unei ferme de capre. Pentru cele două obiective Rod Bun şi-a stabilit un buget cumulat de 6 mil. euro.
„Orice rezultat sub 50 milioane de euro în acest an ar trebui să fie un eşec. Următorul pas ar urma să fie ca în trei ani să ajungem la un rulaj de 100 milioane de euro“, a încheiat Iancu Alexandru.
Ce a spus Iancu Alexandru la ZF Live
♦ Am făcut anul trecut peste 3 mil. euro profit, dar sunt bani virtuali pentru că în agricultură eşti obligat să reinvesteşti.
♦ Până acum trei săptămâni aş fi zis că este un an fenomenal, dar acum suntem vulnerabili. Producţia de toamnă acum îşi stabileşte mărimea. Am văzut un raport din Ucraina şi Rusia aseară şi situaţia este dramatică şi acolo.
♦ În noaptea aceasta (ieri - n.red.) încărcăm un vapor de 5.000 de tone pentru export în Turcia. Este o livrare de 2,5 mil. euro.
♦ Stau puţin pe câmp, avem şedinţe periodice cu fermele.
♦ Un şef de fermă bun ar trebui să câştige în România peste 2.000 de euro/lună.