De ce refuză Dacia să cumpere tablă de caroserie din România. Ce i-a determinat pe francezi să declanşeze cea mai mare campanie de rechemare

Autor: Bogdan Alecu 17.05.2013

„De ce nu se cumpără mai multă tablă din România? Deoarece indienii de la Mittal nu au investit deloc în laminarea tablei la un standard de calitate care să ofere cel puţin şapte ani rezistenţă la coroziune. În trecut au existat cazuri în care a fost livrată tablă deja ruginită. Dacă vopseşti o astfel de tablă în cel mult un an „înfloreşte“ rugina pe ea“, au explicat surse apropiate uzinei Dacia.

Dacia achiziţionează tablă pentru panourile exterioare ale caroseriei, cum sunt aripile, capota motorului, plafonul sau hayonul portbagajului de la compania U. S. Steel din Kosice, Slovacia, dar şi de la producători din Germania. „Pentru a rămâne un jucător important pe piaţa auto trebuie să construim maşinile cu tablă de calitate, care să nu ruginească“, au mai explicat sursele.

În 2008 Dacia a demarat o campanie de rechemare a maşinilor Logan sedan fabricate până la sfârşitul anului 2006 pentru verificarea apariţiilor punctelor de rugină în pasajele roţilor spate, campania fiind lansată după ce mai multe maşini asamblate între 2004 şi 2006 deja prezentau aceste puncte de rugină. La acea vreme au fost rechemate în service pentru aplicarea de material anticoroziv suplimentar peste 400.000 de maşini.

Cantitatea de metal feros şi neferos care intră într-un automobil este cuprinsă între 750 kg şi 950 kg în funcţie de clasa din care face parte. Din această cantitate, între 600 şi 800 kg reprezintă metalul feros dintr-un automobil, de la panourile din tablă la oţelul utilizat în transmisii şi fonta din blocul motor. Cantitatea de tablă utilizată într-un automobil este cuprinsă între 450 şi 700 kg, iar din aceasta între 55 şi 60%, adică între 250 şi 420 kg din tabla unui autoturism este tablă de exterior, adică de caroserie.

Totuşi, din cantitatea totală de tablă, între 18 şi 24%, adică între 81 kg şi 170 kg este achiziţionată de Dacia de la ArcelorMittal, îndeosebi piese de tablă „ascunse“, cele utilizate în interiorul caroseriei, cum ar fi elementele din interiorul portierelor, hayonului, plafonului sau capotei motorului.

Aceasta pentru că ArcelorMittal vinde doar tablă groasă, pe când cea de caroserie trebuie să aibă anumite caracteristici care nu satisfac cerinţele de calitate ale Dacia.

„Indienii nu au investit. Tabla „înfloreşte” în cel mult un an“, spun surse din cadrul uzinei Dacia.

Astfel, luând în calcul o producţie anuală de 300.000 de maşini, cei de la Dacia au cumpărat anul trecut în total 172.000 de tone de tablă, din care doar circa 35.000 de tone din România de la ArcelorMittal Galaţi, potrivit calculelor ZF.

 Din cheltuieli de peste 120 de milioane de euro pe tablă, doar 25 de milioane de euro merg către achiziţii de la ArcelorMittal.

Dacă Dacia ar achiziţiona toată tabla din România, cei de la Galaţi ar primi doar de aici venituri suplimentare de peste 100 de milioane de euro.

România importă prin Dacia şi Ford circa 500.000 de tone/an de tablă şi benzi laminate la cald şi rece pentru producţia de caroserii auto, în condiţiile în care tabla furnizată de ArcelorMittal Galaţi (fostul combinat Sidex) nu îndeplineşte condiţiile pentru a fi folosită la producţia de caroserii auto.

ArcelorMittal Galaţi vinde astfel tablă cu doar 500-600 de euro/tonă în loc în 800 – 900 de euro pe tonă.

„Cumpărăm în continuare din România tablă şi oţel. în afară de România, importăm tablă din Italia şi Slovacia, nu neapărat pe criterii de preţ, ci pentru că anumite oţeluri şi table presupun caracteristici chimice şi mecanice pe care nu le găsim în ţară“, au declarat reprezentanţii Dacia.

Contactaţi de Ziarul Financiar, reprezentanţii ArcelorMittal Galaţi nu au comentat pe acest subiect.