Cum arată fabrica de bere de la Miercurea Ciuc, de unde ies Heineken, Golden Brau, Ciuc Radler sau Harghita

Autor: Ioana David 21.05.2013

La poarta fabricii de bere pe care Heineken o deţine la Miercurea Ciuc la primele ore ale dimineţii este agitaţie mare. Camioanele se înghesuie să intre în curtea interioară pentru a fi umplute, dând semnalul că sezonul cald a venit. Cu încărcarea se termină drumul berii în fabrica de la Miercurea Ciuc, care începea în urmă cu 14 zile, odată cu recepţia materiei primei. Apa şi malţul sunt materiile de bază în producţia de bere, prima venind de la izvoarele din zona Harghitei, cea de-a doua fiind cumpărată atât din producţia internă cât şi de la import

“Ne pregătim pentru un an foarte bun”, spune Paul Wood, englez care în 2011 a venit să conducă fabrica Heineken de la Miercurea Ciuc, una dintre cele mai mari pe care Heineken le deţine în România. El se referă la producţia brandului Ciuc Radler, berea pe care grupul olandez, cel mai mare berar din Europa, a început să o producă în urmă cu un an în această fabrică. Însă tot de aici ies camioane încărcate cu Heineken, Golden Brau, Bucegi, Harghita, Golden Brau Fără Alcool sau Ciuc Premium. Unitatea de la Miercurea Ciuc şi cea de la Craiova sunt cele mai mari din România ale Heineken, care mai operează berării mai mici la Constanţa şi Mureş.

Ciuc Radler, brand ce poate fi considerat pariul Heineken din această vară, este un amestec de bere cu lămâie, iar numele Radler vine din zona Bavaria (Germania), unde băutura este foarte populară.

“Nu vindem soft drinks (băutură răcoritoare necarbonatată - n.red.). Este o categorie cu totul nouă în România”, mai spune Paul Wood, care însă nu a dorit să ofere informaţii despre vânzările de Ciuc Radler. Însă a lăsat să se înţeleagă că rezultatele de anul trecut au fost foarte bune pe acest brand care merge “repede în sus”.

Vânzările de beri cu diferite arome au explotat anul trecut în România, tendinţa specifică întregii regiuni, astfel că toţi producătorii se grăbesc să prindă vara cu cât mai multe astfel de produse în portofoliu.

Că Heineken se aşteaptă la un an mai bun pentru toate brandurile din portofoliu se deduce şi din faptul că a mai adăugat două nou tancuri de fermentare anul acesta la Miercurea Ciuc.

Heineken este al treilea mare producător de bere din lume, cu 165 de facilităţi de producţie, care anul trecut a avut în România o cifră de afaceri netă de 1,185 mld. lei (266 mil. euro), în creştere cu 13,2% comparativ cu 2011, în timp ce volumul vândut s-a majorat cu peste 5%, rezultate cu care susţine că este pe primul loc în topul berarilor.

Fabrica de la Miercurea Ciuc, unde lucrează aproximativ 200 de oameni, este una din cele 20 de unităţi de producţie care mai sunt operaţionale la nivelul întregii ţări.

 

Cum se face berea

De pe cele cinci linii de producţie de la Miercurea Ciuc (trei pentru sticle, una pentru PET şi încă una pentru KEG – butoaie din metal ) pot să iasă anual peste 2 milioane de hectolitri de bere. Spre comparaţie, în urmă cu 39 de ani când au fost puse bazele fabricii, capacitatea iniţială de producţie era de 225.000 de hectolitri pe an.

Şapte sunt paşii pentru producţia berii (opt în cazul Ciuc Radler care în plus include şi amestecarea berii filtrate cu limonadă).

De la stadiul de materie primă până la îmbuteliere berea are nevoie de 14 (în cazul Ciuc Premium şi Ciuc Radler) până la 30 de zile. Odată început procesul de producţie, materia primă mai vine în contact cu aerul o singură dată (la fermentare), iar intervenţia umană este minimă.

Producţia berii începe cu măcinarea malţului din orz, continuă cu amestecarea cu apă caldă, urmează fierberea, răcirea, fermentarea (nouă zile), filtrarea, amestecarea cu limonada în cazul Radlerului şi îmbutelierea.

În cazul berii fără alcool, fermentarea se opreşte după două zile. “Are un gust mult mai dulceag pentru că nu este fermentată” spune Katalin Zakarias, production manager al fabricii.

Brandurile diferite de bere se obţin după reţete diferite, iar programele informatice sunt cele care dozează cantităţile, de pe aceleaşi linii de producţie ieşind branduri diferie.

“Diferenţa constă în material primă”, a mai spus Katalin Zakarias despre cum se obţin brandurile de bere.

Întrebată dacă schimbarea apei folosite schimbă gustul berii, ea a răspuns că da.

Reprezentanţii Heineken au mai spus că la fabrică se foloseşte apa din surse proprii, nu apă clorurată.

 

Producţia se termină cu…o degustare

Deşi consumul de alcool în fabrică este strict interzis, vizitatorii îşi pot încheia plimbarea cu o degustare într-o cameră special amenjată.

“Berea se toarnă într-un unghi de 45 de grade la jumătate paharului. La degustarea berii participă toate simţurile”, mai spune Katalin Zakarias, care a încheiat astfel turul şI vizita la Ciuc.