Topul asigurătorilor după reclamaţiile primite de la clienţi

Autor: Anelis Baciu 26.05.2013
Cele mai mari nouă companii din piaţa asigurărilor generale au primit în perioada ianuarie-aprilie un număr de 4.250 de reclamaţii de la clienţii nemul­ţumiţi de gestionarea dosarelor de daună, potrivit datelor publicate de asigurători pe site-urile proprii. Ponderea reclamaţiilor ajunge la 0,04% din totalul contractelor, ceea ce înseamnă că unu din 2.800 de clienţi este nemulţumit.
 
Clienţii au început să prindă curaj în ultima perioadă şi să reclame pe căi oficiale problemele pe care le-au întâmpinat cu asigurătorii. Astfel, anul trecut au fost contabilizate 15.000 de petiţii la nivelul întregii pieţe, dublu faţă de volumul din 2011. „Clienţii au descoperit calea de face reclamţii şi au început să o folosească, ceea ce explică creşterea numărului de  plângeri. Majoritatea plângerilor sunt ale clienţilor care intră în relaţie directă cu asigurătorul, ale asiguraţilor care nu au beneficiat de serviciile unui broker care să îi asiste în recuperarea daunelor“, explică Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR - asociaţia profesională a brokerilor de asigurări.
 
Majoritatea reclamaţiilor fac referire la poliţele de răspundere civilă auto (RCA).
 
Euroins a raportat cei mai mulţi clienţi nemulţu­miţi, numărul plângerilor strânse în perioada ianuarie-martie de asigurător ridicându-se la 1.244, în timp ce 98% dintre acestea au fost fondate. Compania, al cărei portofoliu este format în proporţie de peste 90% de poliţe RCA, conduce şi în clasamentul privind ponderea plângerilor în total contracte, valoarea indicatorului înregistrată la sfârşitul lunii martie fiind de 0,13%, de aproape patru ori mai mare decât media primelor nouă companii.
 
Locul secund în clasamentul reclamaţiilor este ocu­pat de Astra, cel mai mare asigurător local, numă­rul plângerilor depuse de clienţii nemulţumiţi ajungând la 1.200 la sfârşitul lunii aprilie.
 
Totuşi, ca pondere în numărul total de contracte, Astra coboară până pe poziţia a patra, cu o pondere de 0,03%. Astra era la finalul anului trecut cel mai mare asigurător local, cu 3,9 milioane de contracte în vigoare.
 
Un procent peste medie al petiţiilor în total contracte a fost consemnat de Uniqa şi Asirom, nivelul indicatorului la ambele companii controlate de investitori austrieci fiind de 0,04%.
 
La polul opus, Allianz-Ţiriac, Groupama şi Generali sunt asigurătorii care au cei mai puţini clienţi nemulţumiţi atât în termeni nominali, cât şi ca pondere a reclamaţiilor în contracte.
 
Italienii de la Generali au raportat cel mai mic număr de reclamaţii în termeni nominali, 96, în timp ce Allianz-Ţiriac este compania cu cea mai mică rată a reclamaţiilor, de 0,01. Omniasig, a doua companie din piaţa asigurărilor după primele subscrise anul trecut, înregistrează o pondere a reclamaţiilor în contractele totale de 0,03%, ocupând poziţia a cincea în clasament.
 
Companiile de asigurări au fost nevoite să îşi publice situaţia reclamaţilor după ce, pe fondul creşterii accelerate a plângerilor, CSA a emis anul trecut un ordin în acest sens şi în paralel a sancţionat mai mulţi directori de companii.
 
Atitudinea fermă adoptată de fosta autoritate de reglementare a pieţei asigurărilor a determinat mai mulţi clienţi să prindă curaj şi să reclame pe căi oficiale aceste probleme, majoritatea legate de plata cu întârziere a despăgubirilor.