Revolta producătorilor din auto: Acum 12 ani autorităţile ne-au promis autostradă de la Nădlac la Sibiu. Nu o avem nici astăzi. Un camion pierde o zi întreagă de la Braşov până la ieşirea din ţară

Autori: Bogdan Alecu , Mădălina Panaete 04.06.2013

România trebuie să-şi îmbunătăţească infrastructura, dar şi legislaţia pentru a putea atrage în continuare investitori în sectorul auto, în condiţiile în care costul redus al forţei de muncă nu mai este suficient, iar investitorii cer un impozit anual care să-i motiveze pe posesorii de automobile să-şi reînnoiască mai des maşina. Acestea au fost principalele concluzii ale evenimentului „Cheie, contact, sales. Cum relansăm industria auto din România“, organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Orange şi Opel.



Dezvoltarea lentă a infrastructurii reprezintă unul dintre principalele motive pentru care România nu beneficiază de şi mai multe investiţii din partea producătorilor de componente, alături de faptul că autorităţile promit proiecte de infrastructură care însă nu se realizează la timp. Industria auto generează anual afaceri de 12 mld. euro, iar 35 dintre cei mai mari 100 de exportatori români sunt producători de componente auto. 

„România este o destinaţie competitivă pen­tru industria auto (producţie şi compo­nente) comparativ cu ţările din vestul Euro­pei datorită forţei de muncă mult mai ieftine. Însă nu e de ajuns, trebuie îmbu­nătăţită infrastructura. În urmă cu 12 ani autorităţile ne-au promis că vom circula de la Nădlac la Sibiu pe autostradă, însă nici acum nu este posibil acest lucru“, a declarat Christian von Albrichsfeld, directorul general al Continental Automotive România. El a subliniat că „în continuare un camion pierde o zi întreagă de la Braşov până la ieşirea din ţară“.

România este o piaţă atractivă pentru investiţii în industria auto, este de părere şeful Continental Automotive, însă aici trebuie rezolvate probleme precum stabilitatea sau birocraţia. În plus, oamenii trebuie să aibă mai multă încredere în servicii precum educaţia şi sănătatea.

„Aproximativ 40% din cei care pleacă din Continental România emigrează în vestul Germaniei. Acolo nu merg pentru salarii deoarece cu toate că au câştiguri lunare de peste 4.000 de euro, ei plătesc şi chirie scumpă şi taxe mari, iar lor nu le rămâne prea mult. Acolo merg pentru infra­structură, stabilitate şi servicii“, a spus Christian von Albrichsfeld.

Viorel Dumitrescu, con­silier în cadrul Direcţiei de Politici Industriale din Ministerul Economiei, a subliniat că piaţa locală încă este afectată de lipsa unei infrastructuri dezvoltate care îi face pe investitori să ia în calcul alte ţări înaintea României, dar companii precum Dacia şi Continental care susţin şi învăţământul românesc prin programe proprii cresc competitivitatea în industria auto.

Cristian Milea, director general al Opel România, spune că încă mai există apetit pentru investiţii şi în ceea ce priveşte dealerii auto, fiind programate deschiderea unor noi centre Opel la nivel naţional, cu toate că piaţa este una în scădere.

„Anul acesta am avut mai multe deschideri la nivel naţional, dintre care în Cluj, dar şi în Bucureşti. În continuare există planuri pentru noi centre Opel şi în alte oraşe precum Târgu-Mureş şi Suceava. În acest an vânzările Opel au crescut cu 3,5% în primele patru luni, la aproape 750 de autovehicule“, a spus Milea.

O altă problemă care afectează industria auto este importul de maşini second-hand, care din cauza faptului că este neimpozitat creează găuri de sute de milioane de euro la bugetul de stat, dar pro­voacă şi îmbătrânirea par­cului auto. În primele patru luni ale acestui an s-au importat peste 70.000 de maşini second-hand şi s-au înmatriculat aproape 16.500 de autoturisme noi.

„În ultimii trei ani România a pierdut 570 mil. euro (2011, 2012 şi primele patru luni din 2013 - n.red.) numai din TVA care ar fi putut fi aplicat maşinilor second-hand importate“, a declarat Nicolae Sorescu, directorul  grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Honda şi Citroen. Importul de maşini foarte poluante este susţinut şi de noul timbru de mediu, care chiar dacă descurajează importul de maşini euro 3 şi 4, încurajează importul de maşini noneuro, consideră el.

Pe de altă parte, Marius Tudor, secretar general în cadrul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), spune că în continuare jucătorii din piaţă susţin ideea unui impozit anual calculat nu în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, ci în funcţie de poluare, care să susţină timbrul de mediu şi reîntinerirea parcului auto.

„Având în vedere importurile masive de maşini

second-hand şi o piaţă auto a maşinilor noi în scădere cu aproape 77% în 2012 comparativ cu 2007, este normal ca vechimea parcului auto să crească“, a spus Marius Tudor.

Scăderea pieţei auto ar trebui să-i determine pe dealerii auto să se orienteze mai mult către ceea ce doreşte clientul, consideră Lavinia Raşcă, director general al firmei de training şi consultanţă Exec-Edu.

 

Christian von Albrichsfeld, directorul general al Continental Automotive România

Cristian Milea, director general al Opel România

Marius Tudor, secretar general al APIA

Nicolae Sorescu, director general al Rădăcini Group

Viorel Dumitrescu, consilier la Direcţia de Politici Industriale din cadrul Ministerului Economiei

Lavinia Raşcă, director general al firmei de training şi consultanţă Exec-Edu

Cristian Bică, preşedintele Asociaţiei Distribuitorilor şi Reparatorilor Autorizaţi Ford din România

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 05.06.2013