Autocarul - un alt accident, în 2011, iar agenţia de turism - probleme cu licenţa la un punct de lucru

Autori: Mirabela Tiron , Bogdan Alecu 25.06.2013

Autocarul a mai avut un accident în 2011. Licenţa de turism a Mareea Comtur SRL pentru un punct de lucru este expirată, conform Autorităţii Naţionale pentru Turism. În plus, transportatorii afirmă că atestatele de şofer profesionist se eliberează pe mită. Principala cauză a accidentelor provocate de şoferii profesionişti este procedura viciată de eliberare a atestatelor şi a vizelor medicale.



În urma anchetelor încep să iasă la iveală detalii care arată slăbiciunea administra­ţiei. Primul dintre ele: agenţia de turism Mareea care a organizat circuitul turistic avea licenţa expirată pentru un punct de lucru, conform Agenţiei Naţionale de Turism, care afirmă: „În urma verificărilor efectuate la SC Mareea Comtur SRL, la punctul de lucru situat în Şoseaua Stefan cel Mare, reprezentanţii ANT au constatat că agenţia funcţiona cu licenţa de turism expirată. Acest lucru reprezintă contravenţie şi a fost sancţionată cu suma de 20.000 lei, conform prevederilor legale în vigoare“.

Cel de-al doilea: autocarul care s-a prăbuşit în prăpastie în Muntenegru, aparţinând companiei care a susţinut transportul turiştilor Gregory Tour Holiday, a mai fost implicat într-un accident rutier în februarie 2011. Aici se pune întrebarea cât de bine a fost reparat şi dacă mai putea fi folosit pentru transportul de pasageri.

Pe de altă parte, o mare problemă este cu şoferii profesionişti de autocare şi autobuze. În Româ­nia, 85.667 de persoane şi-au luat ate­statul de conducător auto profesionist pentru transport rutier de persoane, ceea ce le pune în mână viaţa a milioane de pasageri pe durata călătoriilor cu autocarul sau microbuzul. Peste 25.000 de autocare şi microbuze sunt licenţiate pentru transport persoane. 

„Din vina măritului stat se întâmplă tragedii pe şosele, cele mai multe atestate de şofer  profesionist sunt eliberate pe şpagă. Problema este la cum se iau aceste atestate. Cum se dau avizele medicale şi tot aşa“, spune Nicu Ghiţulescu, proprietarul companiei Sir Trans, care operează curse pe Bucureşti-Constanţa.

El spune că 90% din cei care vin să se angajeze ca şoferi profesionişti şi care au atestate luate sunt nepregătiţi, „facem ore suplimentare cu ei, îi şcolarizăm“, afirmă el.

„Şoferii trebuie să înţeleagă că transportă oameni şi să îşi schimbe mentalitatea“, spune el.  Conducătorii auto de autocare cu persoane trebuie să facă un control medical anual şi unul psihologic la trei ani. Aceste controale se fac în clinici autorizate de Ministerul Transporturilor.  77% din totalul pasagerilor transportaţi în România apelează la autobuze sau autocare, potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri Români. Duminică, 18 români şi-au pierdut viaţa într-un accident în Muntenegru în care un autocar condus de un român s-a răsturnat într-o prăpastie.

Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, declarase ieri pentru ZF că există o mafie a licenţierilor firmelor de transport şi de aceea ea a creat în timpul mandatului său Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, unde s-au reunit experţi în transportul rutier.

Ea a mai precizat că din păcate,  actualul ministru al transporturilor, Relu Fenechiu a distrus noul sistem şi astfel sunt perpetuate reţele mafiote de licenţiere, control, acreditare. Fenechiu nu a dat nici o replică până ieri la închiderea ediţiei acestor acuzaţii dure.

Autoritatea Rutieră Română care eliberează licenţe de transport şi atestate pentru conducători auto profesionişti este în subordinea Ministerului Transporturilor. „Avem în plan înăsprirea condiţiilor în care şoferii profesionişti primesc atestatul pentru a conduce un autocar sau microbuz de pasageri şi vom efectua controale cu privire la modul în care aceşti şoferi primesc atestatul”, a declarat Sorin Supuran, directorul general al Autorităţii Rutiere Române. 

Pe de altă parte, Daniel Micu, directorul general al companiei de transport persoane Atlassib din Sibiu,  spune că solicită şoferilor de autocar ce vin să se angajeze la firmă cel puţin trei ani de experienţă pe autocar. „Este mai periculos să circuli în România decât în străinătate. Din cauza infrastructurii dar şi a faptului că şoferii nu respectă regulile de circulaţie, sunt indisciplinaţi”.

Exigenţă ar trebui să existe începând cu autorizarea institutelor de formare profesională, de la instruire, verificare, până la autorizare prin atestate. Este  nevoie de un control mai strict, afirmă el, ulterior se vor vedea rezultatele.

În România, în ultimii 12 ani au murit în medie 2.483 de oameni anual în urma accidentelor rutiere, ţara noastră ocupând al cincilea loc în Uniunea Europeană după numărul total de accidente rutiere.

Asta în condiţiile în care în România sunt mai puţin de 250 de maşini la mia de locuitori, faţă de 600 în Italia sau 520 în Germania. În total, 6,8 milioane de persoane au permis auto în România.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 26.06.2013