Unde-ai vrea să călătoreşti?/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi 27.06.2013

Un volumaş de buzunar, de o sută de pagini fix, îţi pune jar sub tălpi, te ispiteşte să porneşti la drum, să vezi locuri depărtate: „Călătorie în jurul fiinţei tale” de Rodica Lăzărescu se compune din fulguraţii încântătoare: impresiile unei călătoare a cărei fantezie lucrează prodigios, antrenează cam instantaneu erudiţia şi te răsfaţă peste măsură.

Rodica Lăzărescu a călătorit mult, de la Meteora la Stockholm, de la Toledo la Istanbul, din Valea Regilor în St. Andrews din Scoţia. Fiece loc aduce sufletului încântare şi minţii bucurie. Nu este o călătoare flămândă, nici una grăbită, îşi ia răgaz să vadă în adâncime, reflecţia o duce spre cărţi, ele oglindesc altfel aceleaşi locuri. Şi intuieşte că locurile se impregnează de privirile celor ce le-au contemplat.

Astfel, panorama oraşului Lugano o trimite la Hermann Hesse care asocia cândva ţinutul cu paradisul, Garmisch-Partenkirchen îi dezvăluie sufletul neobişnuit şi faptul că Michael Ende, autorul unei cărţi fabuloase – „Poveste fără sfârşit”, s-a născut aici. Vizitând abaţia Melk, unde gloria Crucii este dublată de gloria Cărţii, gândul o duce la romanul „Numele trandafirului”, datorită bibliotecii-labirint, şi mai ales la personajul Adso din Melk.

Notaţiile surprind spiritul locului, ca în Lugano: „o localitate cu temperament italian, dar cu precizie de ceas elveţian”. Alteori, un îndemn insistă asupra stranietăţii: „Bucură-te, eşti în Bergen, în lumina caldă, blândă a soarelui de la ora zece noaptea!”. La Coimbra, face un pelerinaj la templul culturii, ca să afle povestea liliecilor puşi noaptea la treabă ca să cureţe de insecte locul, protejând astfel cele peste 250.000 de volume.

Clişeele turistice au tratament preferenţial, aşa cum oferă descrierea Olandei, pornind de la un loc comun – căruia îi urmează îndată comentariul plin de blândă ironie: „«Lumea este creată de Dumnezeu, dar Olanda a fost creată de olandezi. ». Aş zice chiar împotriva voinţei divine. Căci acolo unde Dumnezeu a pus apă, olandezii au ridicat pământ.”.

Călătoarea ştie să guste farmecul oraşelor vechi unde istoria a aşezat strat peste strat: Praga este „mama oraşelor”, este Oraşul de aur şi Oraşul celor o sută de clopotniţe, cuprinde şi Oraşul vechi şi Oraşul nou; Istanbul înseamnă mai întâi Bizanţul, Constantinopol, apoi Stambul şi Înalta Poartă. Sau caută unghiuri diferite, din care un loc îşi schimbă chipul: Innsbruck seamănă cu o uriaşă felină, cu o sală de ceremonii, ori cu tabloul unui meşter renascentist.

Deliciul călătoriei se îmbină de multe ori cu smerenia mai puternică decât curiozitatea: Betleemul trezeşte amintirea colindelor creştine, în Avila îşi au mormântul Sfânta Teresa şi Torquemada, Petra este supranumit „Trandafirul roşu”, iar o legendă arabă susţine că aici a lovit Moise cu toiagul în stânca din care a ţâşnit apa ca să potolească setea celor ce porniseră să traverseze deşertul.

Dar preferinţa vădită merge spre castelele ce ascund secrete şi ciudăţenii. Castelul din orăşelul scoţian St. Andrews are două tunele ce trec unul pe lângă celălalt, săpate în timpul unui asediu şi de cei asediaţi şi de asediatori. Neuschwanstein, castelul înălţat de Ludovic al II-lea pe vârf de munte, păstrează taina vieţii singuratice şi a morţii regelui nebun şi misterul inspiraţiei wagneriene pentru capodoperele Tannhäuser, Lohengrin şi Parsifal.

Câteva capitale sunt prinse în tuşe vii: Edinburgh – mândra capitală a Scoţiei văzută iarna cu străduţele înguste, cântece de cimpoi şi aspect maiestuos; Lisabona – oraşul distrus din temelii de cutremure devastatoare, are astăzi clădiri placate cu azulejos şi ritmuri de fado; Stockholm, mirajul Veneţiei Nordului, alcătuit din 14 insule legate între ele, are în partea sa veche – „oraşul dintre poduri”, cu străduţa de 80 cm lăţime şi casele hanseatice. Nu-ţi rămâne decât să urmezi invitaţia la călătorie... căci volumul seamănă cu un mic pachet de cărţi poştale trimise de la faţa locului ţie, cititorule !

 

Rodica Lăzărescu, Călătorie în jurul fiinţei tale, Editura Nico, Târgu-Mureş, 2013, 100 pag.