Autostrada Transilvania, făcută prin concesiune

Autor: Vasile Magradean 30.06.2013

Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene, a declarat, la Cluj, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional, Dan Şova.

El a spus că în proiectul Autostrăzii Transilvania ar putea fi implicate financiar şi consilii judeţene şi primării de municipii, urmând să se analizeze sub ce formă va fi această contribuţie. Ministrul a arătat că pentru această autostradă nu pot fi folosiţi banii europeni, sin­gura variantă viabilă fiind con­cesiunea: „Singura so­luţie de finanţare este con­ce­siunea după modelul Co­marnic - Braşov sau Centura de Sud a Capitalei. Ro­mânia, din 1990 până în 2013, nu a făcut vreo concesiune sau un parteneriat public - pri­vat pe un proiect de autostradă şi, ca atare, avem o pro­blemă de credibilitate instituţională. Trebuie să demonstrăm că putem face cele trei concesiuni scoase, respectiv Comarnic - Braşov, Centura Sud şi Craiova - Piteşti, pentru a avea în­cre­derea finanţatorilor internaţionali, firme private, şi a celor instituţionali - BEI, BERD sau Banca Mondială“.

Ministrul a refuzat să avanseze vreun termen pentru reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania sau pentru realizarea concesiunii şi a spus doar că interesul Guvernului şi al autorităţilor din zonă este ca proiectul să se facă.

Contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrăzii Transilvania a fost reziliat la finele lunii mai, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.

Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 01.07.2013