Contractul pentru privatizarea CFR Marfă nu a fost semnat şi nici nu se ştie când va fi. Ministrul Relu Fenechiu: „Se iau avizele“

Autor: Mirabela Tiron 10.07.2013

La 20 de zile de la desemnarea firmei GFR (controlată de Gruia Stoica) drept câştigătoare a licitaţiei pentru preluarea pachetului majoritar al transportatorului feroviar de stat CFR Marfă, contractul de privatizare nu a fost încă semnat.

„Contractul se va semna după ce Guvernul va adopta în şedinţă hotărârea privind privatizarea CFR Marfă, după ce vor fi luate avizele de la diferite ministere şi de la Consiliul Concurenţei“, a spus Relu Fenechiu, ministrul transporturilor. El a mai precizat că, în 30 de zile de la semnarea contractului, firma GFR va trebui să depună 10% din valoarea tranzacţiei într-un cont escrow, adică circa 20 mil. euro, potrivit calculelor ZF.

Asta deşi la desemnarea câştigătorului, pe 20 iunie, Fenechiu spunea că cel mai probabil contractul va fi semnat într-o săptămână, ceea ce ar fi însemnat că Gruia Stoica ar fi trebuit deja să pregătească, în următoarele două săptămâni, fondurile pentru contul escrow. Doar că, în anunţul de privatizare postat pe site-ul Ministerului Transporturilor nu există nicio precizare cu privire la perioada de timp în care trebuie semnat contractul de privatizare de la data desemnării câştigătorului. În Hotărârea 46/2013 se precizează: „Sunt negociabile următoarele prevederi contractuale: a) termenul de plată a acţiunilor ce fac obiectul strategiei, dar nu mai mult de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului de aprobare a condiţiilor principale ale contractului de privatizare“.

Hotărârea Guvernului de aprobare a condiţiilor principale ale contractului nu a intrat în vigoare.

Oficialii Consiliului Concurenţei au transmis că au dat avizul pentru hotărârea de guvern şi că aşteaptă ca firma GFR să depună o notificare ca  să poată lua o decizie vizavi de avizarea sau nu pe partea de concurenţă.

Mogulul român al căii ferate Gruia Stoica va controla, după preluarea pachetului majoritar al CFR Marfă, 70% din piaţa de transport feroviar de marfă.

În România, piaţa de transport de marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de tone de marfă, iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor de la Asociaţia Transportatorilor Feroviari Români (ATFER).

Grup Feroviar Român (GFR) a fost desemnat câştigător după ce a depus o ofertă de 202 mil. euro pentru pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă şi şi-a asumat investiţii de 900 mil. lei (200 mil. euro), fiind singurul investitor rămas în cursă după ce americanii de la OmniTRAX şi asocierea Transferoviar Grup şi fondul austriac Donau Finanz s-au retras. Compania va plăti suma integrală, cererea de plată în rate făcută  fiind respinsă de minister.

Compania GFR a avut anul trecut afaceri de 813 mil. lei (183 mil. euro) şi un profit de 28,8 mil. lei (6,5 mil. euro), la 2.482 de angajaţi, potrivit oficialilor companiei. Compania deţinea în primul trimestru al acestui an o cotă de piaţă de 22,3%, iar CFR Marfă avea o cotă de 48,4% din piaţă, potrivit datelor ATFER.

Privatizarea CFR Marfă a fost contestată de americanii de la OmniTRAX la Tribunalul Bucureşti, Ministerul Finan­ţelor, Ministerul Transporturilor şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Tribunalul Bucureşti a dispus anularea cererii companiei americane OmniTrax de suspendare a procedurii de privatizare a companiei CFR Marfă.

Specialiştii din transport feroviar şi consultanţii economiei au atras atenţia pe durata privatizării că procesul este viciat din cauză că Transporturile au schimbat condiţiile de participare şi au şters datoriile CFR Marfă către bugetul de stat în timpul privatizării.

La finalul lunii iunie, Sorin Chinde, directorul general al GFR, declara la un seminar pe transporturii al Mediafax, că primul lucru pe care şi-l propune compania este eficientizarea CFR Marfă, astfel încât aceasta să nu mai fie o „gaură neagră“ a economiei.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.07.2013