Alpine lasă şosele, căi ferate şi spaţii de birouri neterminate în România

Autor: Andreea Neferu 23.07.2013

16 kilometri de autostradă, 50 de kilometri de căi ferate şi o clădire de birouri nu vor mai fi construite de firma austriacă.



Compania de drumuri a reziliat două contracte de aproape 130 mil. euro cu firma austriacă Al­pine, intrată în faliment. Grupul belgian Atenor a întrerupt la rândul său un contract de 15 mil. euro pentru construcţia unui proiect de birouri de către Alpine. Compania Al­pine, la care acţionar majoritar este grupul spaniol FCC, are afaceri de 3,6 mld. euro la nivel internaţional şi a cerut falimentul la sfârşitul lunii iunie în Austria, pentru că nu mai făcea faţă datoriilor.

„Falimentul Alpine reprezintă un mare şoc pentru industria austriacă a construcţiilor, iar impactul general pe care îl va avea, în special asupra furnizorilor şi subcontractorilor săi, rămâne de văzut. Pentru multe din proiectele Alpine există o şansă destul de mare ca acestea să fie asumate şi continuate de alte companii de construcţii“, a spus ieri Arnulf Gressel, consilierul comercial al Ambasadei Austriei, pentru ZF.

Contractul pentru construcţia celui de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, încheiat de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) cu firma austriacă Alpine Bau, a fost primul reziliat, în urmă cu două săptămâni.

„Din cauza intrării în faliment a firmei Alpine Bau GmbH, contractul de proiectare şi execuţie a autostrăzii Nădlac-Arad lot 2, încheiat între CNADNR şi antreprenorul Alpine, a fost reziliat în data de 09.07.2013, în conformitate cu prevederile din con­diţiile contractuale. În perioada imediat următoare, CNADNR va întreprinde măsurile necesare în vederea demarării procedurii de achiziţie a lucrărilor rămase de executat, astfel încât să nu fie periclitate condiţiile de eligibilitate ale proiectelor“, au spus reprezentanţii CNADNR, la solicitarea ZF.

Tronsonul de autostradă are o lungime de 16,7 kilometri şi un cost de 96 de milioane de euro, fiind finalizat la începutul lunii iulie în proporţie de aproape 85%.

Şi contractul pentru construcţia centurii Braşovului, pentru care Alpine ar fi urmat să primească circa 29,1 milioane de euro, a fost reziliat în urmă cu circa două săptămâni, potrivit unor surse apropiate situaţiei (CNADNR nu a confirmat până la închiderea ediţiei dacă şi acest contract a fost reziliat). De asemenea, grupul belgian Atenor a decis să întrerupă contractul încheiat cu Alpine Bau pentru construcţia proiectului de birouri Hermes Business Campus din Pipera, urmând să continue lucrările cu subcontractorii grupului austriac.
 

Comenzi de sute de milioane de euro de la statul român

În România, Alpine a înregistrat anul trecut afaceri de circa 115 milioane de euro cu circa 440 de angajaţi, fiind unul dintre cei mai activi constructori străini pe plan local şi fiind implicat într-o serie de proiecte de construcţii publice, dar şi private.

Alpine a primit în 2008 contractul de la OMV pentru impozantul sediu Petrom City din Bucureşti, de 130 mil. euro, care are o suprafaţă de 100.000 mp, din care 70.000 mp de birouri. OMV Petrom nu a răspuns ieri la întrebarea ce se va întâmpla cu garanţia lucrărilor executate de Alpine şi finalizate în 2010. În ultima perioadă, Alpine lucra la proiecte precum complexul de birouri Hermes Business Campus, dar şi la proiecte de infrastructură. Astfel, compania avea în portofoliu construcţia unui lot de 16,7 kilometri din autostrada Nădlac-Arad pentru circa 96 mil. euro şi alte contracte de modernizare a unor tronsoane de cale ferată, printre care un contract pentru Sighişoara-Aţel, de 205 mil. euro, proiect derulat alături de companiile FCC Construccion şi Azvi, precum şi un alt contract de 334 mil. euro pentru modernizarea căii ferate Aţel-Micăsasa, unde Alpine lucrează cu FCC Construccion, Azvi şi Straco Grup. CFR SA, compania care a atribuit aceste contracte de modernizare a celor două linii ferate, nu a răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF privind existenţa unei decizii de reziliere a acestor contracte sau de excludere a firmei Alpine din consorţiile ce participă la construcţia lor.
 

Mesaj din Austria: „Alpine Bau GmbH şi Alpine Holding GmbH au fost închise“

Ionel Giuglea, românul care a condus în perioada 2001-2007 şi în perioada 2008-2013 operaţiunile locale ale grupului austriac Alpine, a demisionat recent, potrivit unor surse din piaţă. În urmă cu o lună, Giuglea declara pentru ZF că în ultimele luni au fost făcute o serie de audituri interne şi externe în cadrul Alpine România şi că există „informaţii pozitive“ în Austria referitoare la businessul din România. El mai spunea că rezultatele financiare din România sunt satisfăcătoare şi adăuga că speră ca decizia administra­torului judiciar al Alpine Bau să fie de continuare a activităţii locale, eventual o vânzare compactă a afacerii din România. Potrivit agenţiei de presă Reuters, firma Alpine Bau, cu care CNADNR încheiase contractul de construcţie a autostrăzii Nădlac-Arad şi a variantei de ocolire a municipiului Braşov, şi-a cerut intrarea în insolvenţă la jumătatea lunii trecute. În acelaşi timp, Alpine Holding, care regrupează toate activităţile firmei austriece, controlată de grupul spaniol FCC, şi-a cerut intrarea în faliment la finalul lunii iunie, potrivit Reuters.

„Potrivit informaţiilor pe care le deţinem, care nu reflectă însă neapărat situaţia legală a Alpine, atât Alpine Bau, cât şi Alpine Holding şi-au cerut intrarea în faliment. Companiile sunt în proces de închidere. O reorganizare a Alpine Bau sau a Alpine Holding nu reprezintă o opţiune, deşi o parte din segmentele de activitate sau subsi­diarele lor ar putea fi vândute, astfel încât să-şi continue proiectele“, a de­clarat Arnulf Gressel, consilier co­mer­cial al Ambasadei Austriei în România.

ZF a încercat să ia legătura cu reprezentanţii Alpine din Austria pentru a lămuri ce se va întâmpla cu operaţiunile companiei din România, însă conturile de e-mail ale grupului austriac sunt blocate. „Companiile Alpine Bau GmbH şi Alpine Holding GmbH au fost închise. De asemenea, şi acest cont de e-mail (este închis – n.red.)“, este răspunsul automat primit de pe adresa de e-mail a ofiţerului de presă al Alpine Austria, Johannes Gfrerer.

Autostrada spre vestul Europei, în prelungiri

Rezilierea contractului pentru autostrada Nădlac-Arad va avea impact direct asupra termenului de finalizare a acesteia. Deşi ar fi trebuit să fie gata în august, potrivit estimărilor CNADNR, rezilierea contractului pentru lotul al doilea al Nădlac-Arad va implica reluarea procedurii de licitaţie astfel încât alte companii de construcţii să finalizeze ceea ce Alpine deja a construit în proporţie de 85%.

O situaţie similară a fost înregistrată şi pe primul lot al autostrăzii nădlac-Arad, unde CNADNR a decis anul trecut să rezilieze contractul cu firma românească Romstrade (controlată de Nelu Iordache, aflat în prezent în arest) şi cu portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao pentru construc­ţia a 22 de kilometri din această autostradă.

Deşi această reziliere a avut loc în toamna anului trecut, nici până acum nu au fost anunţaţi noii constructori. În timp ce România face paşi înapoi în ceea ce priveşte construcţia unei autostrăzi care să o lege de Ungaria şi, mai departe, de vestul Europei, vecinii unguri lucrează la foc continuu pe porţiunea de autostradă ce ar urma să îi lege de Nădlac.

„În prezent se află în construcţie un tronson de 23 de kilometri între localitatea Mako şi graniţa cu România, care va fi gata până la finalul anului 2014“, spune Daniel Loppert, reprezentant al companiei ungare de dezvoltare a infrastructurii naţionale (Nemzeti Infrastruktura Fejleszto). Odată cu finalizarea acestei porţiuni de 23 de kilometri, graniţa ungaro-română va fi unită de cea austriacă printr-o autostradă continuă, cu o lungime de 386 de kilometri, potrivit lui Loppert.

 

Petrom City, o investiţie de 130 mil. euro la care austriecii de la Alpine au lucrat în plină criză

Proiectul Petrom City a fost început în aprilie 2008 şi a fost finalizat la sfârşitul anului 2010.

Firma austriacă Alpine a fost antreprenorul general al proiectului care include două clădiri administrative ovale, care se numesc Infinity, o clădire cu formă clasică, Tower, un centru de date şi o centrală cu o capacitate instalată de 5 MW, care asigură energia necesară funcţionării tuturor sediilor, potrivit informaţiilor ZF.

Valoarea investiţiei s-a ridicat la 130 de milioane de euro, peste 150 de firme, majoritatea din România, devenind subcontractori ai Alpine şi fiind implicate în construcţia sediului central al celei mai mari companii din România.

Proiectul este gândit să găzduiască circa 2.500 de angajaţi ai Petrom, fiind amplasat pe o suprafaţă de 100.000 de metri pătraţi în nordul Capitalei, la Străuleşti, pe locul unui fost depozit de produse petroliere.
 

Autostrada Nădlac-Arad, realizată în proporţie de 85%, îşi caută noi constructori

Compania de drumuri a reziliat în urmă cu două săptămâni contractul de construcţie a lotului al doilea al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 16,7 kilometri, pe care lucra compania Alpine. Austriecii de la Alpine au câştigat acest contract în primăvara anului 2011 şi trebuia să predea lucrarea în aprilie 2013, însă finalizarea a fost prelungită pentru luna august a acestui an.

Autostrada era construită în proporţie de circa 85% la începutul lunii iulie, potrivit informaţiilor transmise de CNADNR, iar peste o lună urma să fie finalizată.

„Din cauza intrării în faliment a firmei Alpine Bau Gmbh, contractul de proiectare şi execuţie a autostrăzii Nădlac-Arad lot 2, încheiat între CNADNR şi antreprenorul Alpine, a fost reziliat în data de 09.07.2013, în conformitate cu prevederile din condiţiile contractuale”, potrivit reprezentanţilor CNADNR. Având în vedere această reziliere, CNADNR ar urma în perioada următoare să scoată la licitaţie lucrările rămase neterminate. Alpine a încasat până la începutul lunii iulie circa 88 de milioane de euro din contractul de 95,7 milioane de euro pentru construcţia lotului al doilea al autostrăzii Nădlac-Arad.

Şi contractul pentru construcţia primului lot al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 22 de kilometri, a fost reziliat de CNADNR în toamna anului trecut, pe acest tronson lucrând la acea vreme firma românească Romstrade, controlată de Nelu Iordache, şi portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao.

Deşi a demarat procedura de licitaţie pentru acest tronson, CNADNR nu a anunţat până acum cine va fi noul constructor pentru primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad.
 

Cine este Ionel Giuglea, cel care a condus în ultimii ani Alpine România

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.07.2013