Alianţă surprinzătoare: Orange şi Vodafone îşi vor dezvolta în comun reţelele în România. Concurenţa: E OK, dar să nu depăşească linia de atenţie

Autor: Adrian Seceleanu 25.07.2013
Orange şi Vodafone, cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telefonie mobilă, discută o alianţă surprin­zătoare prin care urmează să îşi dezvolte în comun reţelele de comuni­caţii pentru a obţine în următorii ani economii de zeci de milioane de euro, au declarat pentru ZF mai multe surse din industrie.
 
Subsidiarele giganţilor europeni Orange (Franţa) şi Vodafone (Marea Britanie) vor forma o nouă companie, care va gestiona dezvoltarea reţelelor de comunicaţii mobile 4G, dar şi infrastructura de suport de fibră optică pentru cei doi jucători, într-o mişcare fără precedent - la un asemenea nivel - pentru industria de telecom din România. Companiile lo­cale de telecom au mai colaborat până acum pe zona de infrastructură - folosind în comun turnuri de comunicaţii, spre exemplu, dar nu au făcut niciodată un asemenea pas, de a forma în comun o nouă companie dedicată acestor activităţi. În alianţă nu ar urma să intre, ală­turi de Orange şi Vodafone, şi alţi jucători mari - precum Cosmote, Rom­telecom, RCS&RDS sau UPC, potrivit informaţiilor actuale.
 
Acor­dul nu este o premieră la nivel european: cele două grupuri au dezvoltat în comun în Spania, după mai multe acorduri, o parte din re­ţeaua 3G şi 2G, iar recent a fost lansat un proiect pen­tru o infrastructură de fibră optică. Contactaţi de ZF, reprezentanţii celor două companii nu au dorit să comenteze informaţiile.
 
Totuşi, în luna decembrie a anului trecut directorul exe­cutiv al grupului Voda­fone - Vittorio Colao, afir­ma într-un interviu pentru ZF că operatorii ar trebui să colaboreze mai des la dezvoltarea reţelelor, inclusiv în România.
 
„O ţară ca România nu poate avea patru reţele naţionale diferite de telefo­nie mobilă şi trei reţele de comunicaţii fixe. Sunt bani irosiţi. Trebuie să ne concentrăm mai mult pe beneficiile pe care le obţinem din investiţiile noastre. (…)  Nu am o problemă cu ideea de a partaja infrastructura cu un competitor dacă obţin condiţii reciproce într-o altă locaţie“, a declarat Colao. „Nu am o problemă să partajez reţeaua cu Orange în Spania sau cu Deutsche Telekom în Ger­mania, pentru că suntem operatori cu planuri pe termen lung. Apoi concu-răm puternic în magazine pentru clienţi - este OK. Dar câştigurile de pe urma investiţiilor în reţele sunt importante.“
 
Cei doi operatori ar fi abordat şi Consiliul Concurenţei pentru a prezenta planurile privind noua companie de infrastructură şi pentru a evita declan­şarea unei investigaţii, potrivit datelor ZF, iar proiectul ar fi fost prezentat şi Ministerului Comunicaţiilor.
 
 
Concurenţa: E OK dacă rămân concurenţi veritabili
 
„Nu pot să fac comentarii dacă operatorii menţionaţi au abordat sau nu Consiliul Concurenţei“, a răspuns în­trebărilor ZF legate de acest subiect Va­lentin Mircea, vicepreşedintele Consi­liului Concurenţei.  El a adăugat însă că autoritatea de concu­renţă este deschisă să îndrume ope­ra­torii în acest demers, cu condiţia ca ei să rămână competitori „veritabili“. „Suntem deschişi să îndru­măm operatorii pentru ca prin asemenea operaţiuni de partajare a reţelei să beneficieze de economii de costuri semnificative, însă cu condiţia de a rămâne concurenţi veritabili pe piaţă şi de a putea transfera astfel măcar o parte a aces­tor economii către consumatori“, a de­clarat Valentin Mircea.
 
Ce a împins cei doi concurenţi pe viaţă şi pe moarte să continue războiul în magazine, dar să meargă la masa dis­cuţiilor pentru a forma o alianţă strategică, prin care să pună banii la comun de acum înainte pentru construcţia re­ţe­lelor? Este vorba de scăderea dra­matică a veniturilor faţă de anul 2008 - mai exact un minus cumulat de aproape 800 mil. euro, o deteriorare accelerată a profitu­rilor - de la 744 mil. euro la 239 mil. euro - plus spectrul ame­ninţător al reducerii tarifelor de interconectare şi de roaming.
 
Cititi continuarea articolului pe ZF Corporate.