Compania din subordinea Turismului, cu buget de 1,5 mil. euro, despre care nu se ştie mai nimic. Gestionează doar două contracte hoteliere

Autor: Mirabela Tiron 04.08.2013
Compania de Investiţii pentru Turism (CIT), o firmă deţinută de stat prin Ministerul Turismului, înfiinţată în urmă cu trei ani, despre care nu se cunoaşte mai nimic (nu are nici site oficial), are un buget de cheltuieli de 5,4 mil. lei (1,2 mil. euro), 60 de angajaţi şi doar două contracte „de asociere în participaţiune“, nesemnificative, pe care le gestionează.
 
Bugetul de venituri şi cheltuieli al com­pa­niei a ajuns public odată cu apariţia, la 17 iulie, în Monitorul Oficial, a hotărârii de guvern de aprobare a bugetului pe 2013.
 
Cu ce se ocupă o companie obscură, în­fi­in­ţată acum trei ani de Ministerul Dezvol­tării (con­dus atunci de Elena Udrea) şi care are în ges­­tiune doar două contracte – despre care acum ministerul de resort refuză să dea detalii - pentru care a angajat 60 de oameni?
 
Contactaţi de ZF şi întrebaţi despre activitatea firmei, oficialii de la biroul de presă al Ministerului Turismului au transmis că aceas­ta „are două contracte de asociere în parti­ci­paţiune şi derulează proiecte europene de formare profesională“, fără a oferi numele fir­melor cu care există un contract. Ei au mai pre­cizat că anul acesta firma nu a derulat in­vestiţii (deşi are în titlu o astfel de activitate - n.red.) şi că prin aceste contracte firma ad­mi­nistrează patrimoniul statului român, obiectul ei de activitate fiind „hoteluri şi alte facilităţi de cazare“.
 
Potrivit anexei bugetului de anul trecut al com­paniei, publicat pe vechiul site al Minis­terului Turismului (mdrt.ro), „activitatea CIT este derulată aproape în întregime în baza a do­uă contracte de asociere în participaţiune“ cu firmele Parc Hotels (hotelurile Ramada Parc şi Ramada Plaza din nordul Bucureştiului – n. red.) şi THR-CG, ce oferă cursuri de pregă­tire în turism.
 
În bugetul anual al CIT sunt preluate su­me­le transmise de partenerii contractuali, în co­tele de participare la asocieri, respectiv de 15% participare a CIT la Parc Hotels SA şi 25% la  THR – CG.
 
Contactat telefonic de ZF,  Răzvan Pârjol, direc­torul CIT, a spus că firma pe care o con­duce este „gestionarul“ şi controlează rezul­ta­tele activităţii celor două companii, Parc Hotels şi THR-CG. Întrebat dacă CIT încasează vreo su­mă de la Parc Hotels, în condiţiile în care aceas­tă firmă a raportat pierderi anul trecut, Pârjol a spus că „dacă nu face profit, în con­tract există o clauză prin care ne plăteşte o su­mă fixă“, iar dacă face, 15% din acesta revine CIT.
 
Parc Hotels este o firmă hotelieră, controlată de Tatika Investments LTD din Cipru (99%) pe ca­re funcţionea­ză unităţile Ramada Parc, cu 267 de camere, şi Ramada Plaza, cu 300 de ca­me­re, din nordul Bucureştiului, potrivit ultimelor date dis­ponibile.
 
Compania Parc Hotels a avut anul trecut o cifră de afaceri de 26,3 mil. lei (5,9 mil. euro) şi pierderi de 6,9 mil. lei (1,5 mil. euro), la 258 de angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. În 2011, la aceeaşi cifră de afaceri, fir­ma avea un profit de 2,9  mil. de lei (651.000 de euro), arată aceeaşi sursă.
 
Pe de altă parte, firma THR–CG, o şcoală de turism care organizează cursuri de pregă­ti­re, aşa cum se prezintă pe propriul site, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 590.000 de lei (134.000 de euro) şi un profit de circa 25.000 de lei (5.700 de euro) la 20 de angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.
 
Întrebat de ZF care este patrimoniul sta­tu­lui român administrat prin Parc Hotels, Răz­van Pârjol, directorul general al firmei CIT, a spus că sunt hoteluri, iar la THR-C.G (Tou­rism Hotel and Restaurant Consulting Group) este vorba de săli de clase, laboratoare.
 
CIT are pentru anul acesta un buget de venituri de de 6,1 mil. lei (circa 1,4 mil. euro) şi un buget de cheltuieli de 5,6 mil. lei (1,27 mil. euro), fiind bugetat un profit brut de 698.000 de lei (158.000 de euro). Salariaţii firmei parti­cipă la profit în limita de 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar. Potrivit bugetului pe 2013, chel­tu­ie­lile cu salariile angajaţilor sunt de aproape un sfert de milion de euro, câştigul mediu salarial influenţat şi de bonusuri fiind de 2.045 de lei (465 euro) în acest an.
 
Oficialii de la biroul de presă al Minis­terului Turismului au mai transmis că numele firmei Compania de Investiţii pentru Turism este „denumirea fostei Centrul de Învăţământ Turistic SA“, iar capitalul social subscris şi vărsat la finalul anului trecut este de 78 mil. lei, transpus în 786.916 acţiuni, cu valoare nominală de 100 de lei pe acţiune.
 
 

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 1.08.2013