Consumul populaţiei pune frână economiei: vânzările de retail au scăzut cu 4% în iunie

Autor: Ciprian Botea 04.08.2013

Comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a scăzut în iunie pentru a doua lună consecutiv, ceea ce transmite un semnal descurajator privind revigorarea economiei, susţinută în acest moment doar de exporturi.



Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a fost în iunie cu 4,2% mai mică faţă de aceeaşi lună din 2012, vânzările de carburanţi, alimente şi băuturi fiind cele mai afectate, potrivit datelor Insti­tutului Naţional de Statistică (INS).

Consumul, care în perioada de boom a dus în spate toată economia românească, acţionează acum ca o frână în contextul în care salariile rămân mici şi creşterile, acolo unde există, nu reuşesc să ţină pasul cu majorarea preţurilor.

„Cifrele din luna iunie confirmă aş­teptările ca vânzările de retail să sca­dă şi în lunile următoare, în condiţiile în care încrederea consumatorilor a stagnat şi rata şomajului a crescut anul acesta. O revenire graduală este aşteptată spre finalul anului pe fondul creşterii sala­riilor reale ca urmare a reducerii in­flaţiei“, afirmă Mi­hai Pătrulescu, senior eco­nomist al Uni­Credit Ţiriac.

Economia a crescut cu 2,2% în primul trimestru, iar prognozele indică un avans similar pentru întreaga perioadă ianuarie-iunie, creşterea fiind susţinută aproa­pe integral de avansul exporturilor. Consumul nu reuşeşte să îşi revină în condiţiile în care peste jumătate din angajaţii români câş­tigă sub 1.500 de lei (echivalentul a 340 de euro).

Scăderea consumului pune presiune şi pe bugetul statului, care încasează mai puţini bani din TVA -  cel mai puternic impozit aflat la îndemâna statului care aduce un sfert din veniturile bugetare ale României.

Ritmul de creştere a înca­să­rilor din TVA a încetinit după primele şase luni la 2,3% faţă de anul anterior, faţă de 6% în primele cinci luni. Practic, cu excepţia lunii februarie, când au fost pe plus, în rest încasările lunare din 2013 au fost mai mici decât anul trecut.

Incertitudinea legată de evoluţia eco­no­miei şi de siguranţa locului de muncă a forţat oamenii să cumpere produse mai ieftine şi să economisească o parte din venituri. Depozitele populaţiei înregistrau în iunie o creştere cu echivalentul a 6,5 mi­liarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit BNR.

Comerţul a înregistrat doar trei luni de creştere anul acesta, avansul fiind cuprins între 1,8% şi 2,8%. „Datele privind vânzările din comerţul cu amănuntul continuă să fie volatile şi indică o revenire lentă având în vedere consumul foarte slab“, afirmă Flo­ren­tina Cozmâncă, senior economist al RBS Bank.

Cea mai mare scădere a fost înregis­trată în luna iunie de vânzările de carburanţi, care s-au contractat cu 10% faţă de anul anterior. Comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun s-a contractat cu trei procente, în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,7%. Vânzările mai mici de produse alimentare confirmă faptul că populaţia s-a orientat către produse mai ieftine.

La nivel agregat, primul semestru a marcat o scădere a comerţului cu amă­nuntul cu peste un procent faţă de in­tervalul ianuarie-iunie 2012, pe fondul creşterii şomajului şi scăderii încrederii consu­matorilor. Şomajul a urcat cu aproa­pe un punct procentual din decembrie până în iunie şi a ajuns la 7,6%, în condiţiile în care multe companii confruntate cu scăderea cifrelor de afaceri au recurs la noi valuri de restructurări de personal.

Dinamica negativă a consumului în pri­ma jumătate a anului vine în contextul în ca­re iunie a fost a treia lună din 2013 - după mar­tie şi mai - în care vânzările cu amă­nun­tul au scăzut. Consumul revenise pe plus anul trecut, inclusiv pe fondul unui efect de ba­ză după contracţia severă din primii ani de criză.

Vânzările din comerţul cu amănuntul cres­cuseră neîntrerupt timp de 14 luni con­se­cutive, între octombrie 2011 şi noiem­brie 2012, înainte de a intra într-o perioadă de volatilitate în ultimele şapte luni. Nu există date privind evoluţia consu­mu­lui la ni­velul UE în luna iunie, dar în lu­na mai Ro­mânia înregistrase a doua scădere ca vo­lum din UE, du­pă Spania, unde şomajul este 25%, po­tri­vit datelor Eurostat, biroul de statistică al UE.

Scăderea consumului în continuare în lu­na iunie este cu atât mai îngrijorătoare cu cât dinamica negativă din mai fusese pusă de analişti şi de oamenii de afaceri pe sea­ma vacanţei de Paşti şi de 1 Mai, la mo­mentul res­pectiv existând aşteptări privind o re­vi­go­rare a situaţiei în a doua jumătate a anu-lui. Scăderea inflaţiei, care rămâne deo­cam­dată peste pragul de 5% pe an, este însă pri­ma condiţie pentru o eventuală re­lua­re a con­sumului, ca urmare a creşterii sa­la­riilor reale şi implicit a puterii de cumpărare.

Consumul a scăzut în iunie pentru a doua lună consecutiv pentru prima dată din septembrie 2011 încoace. Scăderi izolate, de o singură lună, mai fuseseră înregistrate în decembrie anul trecut şi în martie 2013. Consumul îşi revenise în aprilie, după un început de an foarte prost.

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul revenise pe plus în luna apri­lie, cu un avans de 2,7% faţă de aceeaşi pe­rioa­dă a anului anterior, însă nu datorită as­censiunii vânzărilor de produse alimen­tare, ci graţie revirimentului semnificativ al comerţului cu produse nealimentare.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.08.2013