Vechile promisiuni neonorate, privatizări şi listări revin în scrisoarea de intenţie ce urmează să fie transmisă de guvern FMI

Autori: Gabriel Razi , Ioana David , Roxana Petrescu , Anelis Baciu 05.08.2013

Guvernul ar putea majora impozitul pe proprietate pentru persoanele fizice care deţin un apartament pe care îl utilizează în scopuri comerciale, va modifica Codul insolvenţei şi Codul civil, va lista la bursă pachete minoritare ale companiilor de stat şi va realiza o serie de privatizări. De asemenea, va menţine deficitul bugetar strâns, va reorganiza ANAF şi va grăbi reforma sistemului sanitar, se arată în draftul scrisorii de intenţie convenite de guvern cu FMI, în cadrul viitorului acord de tip preventiv de 4 mld. euro, consultat de Ziarul Financiar. La sfârşitul lui iulie, autorităţile române au convenit cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană (CE) un acord preventiv pe doi ani care va totaliza 4 mld. euro, sumă împărţită egal de cele două instituţii financiare internaţionale, acordul stand-by urmând să fie discutat de board-ul FMI în toamnă.



Ce intenţionează administraţia să schimbe în „dosarul fiscal“

Gabriel Razi

Menţinerea unui deficit la pragul de 2,3% din PIB, introducerea din septembrie a TVA-ului de 9% la pâine, reforma din temelii a ANAF prin transformarea celor 221 de birouri existente în opt directorate generale şi susţinerea echipelor de control prin dizolvarea Gărzii Financiare şi înglobarea în ANAF a celor 1.500 de angajaţi ai instituţiei – acestea sunt câteva dintre obligaţiile pe care guvernul şi le asumă în faţa FMI, conform unui draft al scrisorii de intenţie, văzut de ZF.

Principalele angajamente luate de guvern:

Deficit de 2,3% din PIB:  este menţinută estimarea de deficit de 2,3% din PIB.  În prima pare a anului deficitul a ajuns la 1,1% din PIB, în linie cu proiecţiile iniţiale, dar veniturile au fost sub aşeptări din cauza pierderilor din sistemul bancar, pe fondul scăderii importurilor, dar şi ca urmare a creşterii cererilor de rambusare de TVA pentru exporturi.

TVA de 9% la pâine: guvernul îşi asumă introducerea TVA-ului redus de 9% la pâine începând cu data de 1 septembrie, iar scăderile de încasări urmează să fie contrabalansate prin creşterea fiscalităţii la bunuri de lux.

Birouri de audit pentru bogaţi: autorităţile anunţă că au finalizat 30 de birouri de audit pentru persoanele fizice cu venituri ridicate şi că au relansat o campanie de notificare privind riscurile neînregistrării veniturilor din străinătate.

Legea unică a salarizării: guvernul anunţă că va face paşi pentru a implementa legea unică a salarizării în perioada actualului exerciţiu financiar, dar şi că nu va introduce stimulente financiare pentru angajaţii ANAF sau pentru alţi angajaţi din vreuna din agenţiile statului.

Reforma la ANAF: cele 221 de birouri ale ANAF urmează să fie înglobate în opt directorate regionale până în luna octombrie a acestui an, iar alte 47 de birouri locale urmează să îşi deschidă uşile până în 2015. Pentru a combate frauda, 2.800 de angajaţi ai instituţiei urmează să facă trecerea din poziţiile de suport în cele de prevenire şi inspecţie. Garda Financiară urmează să dispară, iar cei 1.500 de angajaţi ai instituţiei urmează să fie la dispoziţia ANAF.

Birou fiscal unic: autorităţile anunţă că au intenţia de a creşte calitatea serviciilor fiscale pentru contribuabili prin intro­ducerea unui birou de tipul one-stop-shop.

Bază de date unică cu plăţile făcute la buget:  guvernul are intenţia de introduce o bază de date unică cu plăţile făcute la buget care va permite analiza datelor privind taxele şi contribuţiile, dar şi informaţii asupra proprietăţilor.

Plan pe termen mediu privind impactul fiscal al proiectelor pe fonduri UE: guvernul îşi asumă în faţa FMI ca la jumătatea lunii octombrie să identifice implicaţiile de ordin fiscal ale pro­iectelor pe fonduri europene. Pentru a reduce timpul de rambursare a facturilor pe bani de la UE, Guvernul intenţionează să limiteze împ­ru­muturile pentru proiecte la pragul de 1,5 miliarde de lei.

Noi reguli pentru taxarea proprie­tăţilor: până la finalizarea bugetului pentru anul viitor, guvernul are intenţia de a revizui sistemul de taxare al proprietăţilor imobiliare, iar nivelul impozitului ar urma să varieze în funcţie de modul de folosinţă şi nu de forma de proprietate.

 

Denunţarea colectivă a clauzelor abuzive nu se va aplica în cazul contractelor deja încheiate

Anelis Baciu

Deciziile judecătorilor în cadrul proceselor colective privind clauzele abuzive din contractele de credit de re­tail nu vor avea efecte retroactive, urmând să se aplice numai în cazul contractelor încheiate după intrarea în vigoare a legislaţiei în domeniu, potrivit scrisorii de intenţie adresate de guvern FMI în cadrul acordului de tip preventiv de 4 mld. euro care urmează să fie încheiat.

„Disciplina creditării este un factor decisiv în menţinerea stabilităţii finan­ciare, de aceea vom lua toate măsurile necesare pentru a împiedica adoptarea oricărei iniţiative legislative care ar putea să submineze ordinea în domeniul creditării“, se arată în scrisoarea Executivului.

Posibilitatea denunţării clauzelor abuzive din contractele de credit de către Autoritatea de Protecţie a Consumatorilor ar trebui să se aplice începând din luna octombrie a acestui an, după ce adoptarea unei astfel de măsuri a fost amânată de deputaţi pentru a două oară.

Astfel, toate contractele de creditare care au fost încheiate înainte de intrarea în vigoare a deciziei, prognozată la începutul lui octombrie, vor fi exceptate de la regulă, iar bancherii nu vor fi obligaţi să înapoieze comisioanele percepute în mod abuziv. Contractele semnate după adoptarea legislaţiei vor intra însă sub incidenţa restituirii.

„Absenţa efectului retroactiv face referire numai la denunţarea clauzelor abuzive de către Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorilor (ANPC) sau alte asociaţii de acest tip. Acest lucru însemnă că în cazul proceselor declanşate direct de către consumatori se pot obţine efecte retroactive. Legea nu poate avea decât efecte pentru viitor, însă clauzele abuzive odată constatate sunt considerate fără efect încă de la încheierea contractului. Practic vorbim de sume pe care banca nu era în­dreptăţită să le primească, deci care trebuie să facă obiectul restituirii“, comentează avocatul Gheorghe Piperea.

Radu Gheţea, preşedintele Aso­ciaţiei Române a Băncilor (ARB) nu au comentat pe marginea subiectului, iar Florin Dănescu, preşedintele executiv al ARB nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei.

ARB a făcut lobby pentru mo­dificarea prevederilor din codul Fiscal şi au solicitatca aceste litigii să fie judecate de către instanţe superioare. Posibi­litatea denunţării colective a contrac­telor ar fi trebui să fie adoptată în iulie, însă amânarea a intervenit la cererea expresă a FMI. Fondul a motivat soli­citarea pe baza inexistenţei unui studiu de impact asupra sectorului bancar. Totodată, reprezentanţii FMI au atras atenţia asupra efectelor negative pe care denun­ţarea în instanţă a clauzelor abuzive şi eliminarea acestora din toate contractele de credit le-ar putea avea asupra stabilităţii sectorului financiar.

BNR a fost de acord să întoc­mească un studiu în care să evalueze impactul măsurii, iar la începutul lunii iunie a apă­rut o evaluare potrivit căreia pierderile bancherilor ar depăşi un miliard de euro din procesele colective privind clauzele abuzive din contractele de retail.

Referitor la situaţia clauzelor abuzive din contractele de credite, guvernatorul Mugur Isărescu a declarat ieri, la briefingul de presă care a urmat şedinţei de politică monetară, că BNR nu este apărătorul băncilor şi că nu vede să existe un război între bănci şi debitori. „Nu împărtăşesc ideea că au câştigat bancherii. A câştigat stabilitatea siste­mului bancar, de care au nevoie ţara şi depunătorii şi întreprinderile.“

Reprezentanţii instituţiilor de credit, susţinuţi de BNR, au afirmat în repetate rânduri că deciziile în ceea ce priveşte procesele colective împotriva băncilor ar trebui să cadă în sarcina instanţelor superioare, în principal Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie.

Poziţia bancherilor a fost pusă pe seama numărului ridicat de persoane care ar putea fi afectate de această măsură, aceştia cerând ca o sentinţă formulată de o instanţă inferioară să nu fie publicată tuturor contractelor dintr-o bancă sau din întreg sistemul. Potrivit Codului civil, aceste procese ar urma să aibă ca primă instanţă tribunalul, iar sentinţa definitivă să fie pronunţată de curţile de apel.

Ce şi-a asumat BNR în materie de politică monetară

Anelis Baciu

Reducerea ratei inflaţiei pe termen mediu şi atin­gerea unui nivel de 2,5%, cu o marjă de plus/minus un punct procentual până la sfârşitul lunii sep­tembrie a acestui an, este unul din principalele angajamente asumate din partea Băncii Naţionale în domeniul politicii monetare şi al cursului de schimb, conform unui draft al scrisorii de intenţie ce urmează a fi adresată de guvern FMI, văzut de ZF.

„Politica monetară pusă în aplicare de Banca Naţională va avea ca principal obiectiv ţintirea infla­ţiei şi menţinerea unui nivel adecvat al rezervelor“, se arată în scrisoarea adresată de Executiv. Totodată, în documentul trimis la FMI, reprezentaţii guvernului îşi exprimă intenţia de a stimula creditarea şi îşi asumă continuarea procesului de reducere graduală a ratei dobânzii de referinţă în contextul stabilităţii preţurilor şi al reducerii inflaţiei sub estimările BNR.

Printre priorităţile Băncii Centrale pentru urmă­toarea perioadă se numără, de asemenea, intensifi­carea supravegherii sectorului bancar şi adoptarea măsurilor necesare care să asigure lichiditatea siste­mului şi menţinerea unui nivel adecvat al capita­lului. În ceea ce priveşte creditele neperformante, care au ajuns la aproximativ 20% la nivelul în­tre­gului sistem ban­car, cu 6 puncte procentuale mai mult decât la fi­nele lui 2011, angajamentele guver­nului pre­văd înlă­turarea provizioanelor excesive şi alinierea acestora la regulile internaţionale de contabilitate IFRS. Programul Prima casă, care vizează dezvol­tarea pieţei ipotecare, va putea fi continuat numai în monedă locală.

Angajamente BNR:

 

Listarea Nuclearelectrica, Electrica, Hidroelectrica şi privatizarea CFR, din nou între promisiuni

Roxana Petrescu

Marile listări programate pentru anul acesta, Nuclear­electrica şi Romgaz, au fost amânate pentru toamna anului viitor. Romgaz va avea parte de o listare duală şi acelaşi lucru este în pregătire şi pentru Hidroelectrica, firmă care ar trebui să aibă din noiembrie un consiliu de administraţie în baza ordonanţei 109/2011 privind guvernanţa corporativă a companiilor de stat. Guvernul se obligă să ducă mai departe procesul de liberalizare a pre­ţului la energie şi gaze, deşi sem­nalele din industrie sunt negative. Vânzarea CFR Marfă merge mai departe, tarifele pentru pasageri vor creşte din septembrie, iar 1.500 km de linie ferată vor fi închiriaţi. Acestea sunt câteva dintre obli­gaţiile pe care şi le asumă guvernul, con­form unui draft văzut de ZF.

Cele mai importante angajamente ale statului:

Cardul şi pachetul de bază, angajamentele în domeniul sănătăţii

Ioana David

În sistemul sanitar, guvernul s-a angajat în faţa FMI ca, până la finalului lunii septembrie a acestui an, să pregătească pachetul de servicii de bază (un pachet ce stabileşte serviciile pe care statul le decontează din fondurile existente) şi să definească rolul sectorului privat.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.08.2013