El Cobrador del Frac - vânzătorii de ruşine, afacere de mare succes în Spania ultimilor ani

Autor: Vlad Popescu 09.08.2013

Recesiunea prelungită din Spania, a cincea mare economie din Europa, care încă se resimte după prăbuşirea pieţei imobiliare, a reprezentat o oportunitate uriaşă pentru o anumită companie. El Cobrador del Frac vinde ruşine: creditorii pot apela la serviciile companiei pentru a face de râs datornicii.



Spania a fost zguduită în acest an de mai multe scandaluri de corupţie vizând lideri politici şi influenţi oameni de afaceri, cuvântul cheie pentru protestatarii indignaţi fiind neruşinarea. O companie a reuşit însă să transforme ruşinea într-o afacere de mare succes, bucurându-se de prosperitate nesperată în aceste vremuri tulburi.

"El cobrador del frac", sau recuperatorul în frac, îi urmăreşte pe marii datornici în drumurile lor zilnice cu unicul scop de a-i face de râs.

Astfel, un bărbat îmbrăcat în frac negru, cu joben negru, servietă neagră şi ochelari de soare opaci, cu lentile negre, apare în faţa biroului şi locuinţei datornicului sau vine lângă masa acestuia la restaurant, indicând astfel celor din jur că acea persoană nu şi-a respectat contractele semnate.

"Figura cobradorului este bine cunoscută, el nu trebuie să spună nimic. Tot ce trebuie să facă este să stea acolo. Nu i se adresează niciodată subiectului. Doar îi înmânează o carte de vizită", comentează pentru The Guardian Juan Lorca, manager al departamentului din Barcelona al companiei El Cobrador del Frac, care şi-a deschis numeroase sucursale în Spania şi Portugalia şi vânează de 25 de ani datornicii.

Afacerile companiei au crescut cu 40% în ultimii cinci ani, după un val de falimente în economia spaniolă.

"Suntem una dintre puţinele companii spaniole care se bucură de creşterea afacerilor", spune Lorca.

Ideea a apărut în Ecuador, unde un grup de oameni de afaceri au decis să-şi facă de râs datornicii angajând un bărbat să îi urmărească deghizat în găină.

Alte companii concurente apărute în Spania pe trena El Cobrador del Frac trimit oameni deghizaţi în călugări, urşi sau toreadori. Elementul comun al costumaţiilor este servieta neagră.

Lorca spune că aproape toţi clienţii săi sunt companii care încearcă să-şi recupereze banii de la alte firme. Creanţa minimă necesară pentru a contracta serviciile recuperatorilor în frac este de 1.000 de euro, iar compania are un departament special care se ocupă de datorii mai mari de 100.000 euro.

"Avem clienţi care au de încasat milioane, iar aceste cazuri se înmulţesc", notează omul de afaceri.

Compania lucrează fie cu un comision fix, fie pe baza unui procent din sumele recuperate, şi se laudă cu o rată de succes de 80%.

Firmele de profil nu sunt constrânse încă de reglementări, dar metodele lor pot constitui hărţuire.

Conştient de aceste critici, Lorca susţine că El Cobrador del Frac nu urmăreşte decât "persoane care au posibilitatea să-şi plătească datoriile, dar aleg să nu o facă".

"Nu urmărim oameni care nu au bani, ci spre exemplu pe cei pe care îi bănuim că şi-au ascuns banii în firme paravan", afirmă el.

El Cobrador del Frac consideră că tocmai metodele neconvenţionale atrag clienţi, sătui de procese îndelungate şi costisitoare în justiţie şi de labirintul birocratic.

"Chiar şi cei mai neruşinaţi oameni se vor regăsi la un moment dat într-o situaţie în care nu vor dor să apară el cobrador. Aşa că ne trimitem omul atunci când poate provoca cele mai mari pagube, de obicei la birou, în special în zile când sunt programate întâlniri cu furnizori, clienţi sau finanţatori. De obicei, atunci cedează", explică directorul El Cobrador del Frac.