„Rescrierea“ Codului fiscal şi construcţia bugetului de stat, printre priorităţile parlamentarilor

Autor: Andrei Cîrchelan 29.08.2013

A doua sesiune parlamentară din 2013, care începe luni, va avea ca priorităţi – spun parlamentarii - rescrierea Codului fiscal şi construcţia bugetului de stat pentru anul următor, în contextul în care guvernul a dat semnale că vrea să prezinte o primă variantă a bugetului de stat la începutul lui septembrie.

„Priorităţile sunt rescrierea Codului fiscal şi participarea activă la construcţia bugetară şi bugetul de stat. În primul rând, căutăm eliminarea tuturor legilor şi ordonanţelor care au modificat Codul fiscal, care completează sau sunt modificate de alte acte normative, şi vrem să ieşim cu o ultimă variantă, unitară a Codului fiscal“, a declarat pentru ZF social-democratul Vasile Nicula, preşedintele Comisiei pentru buget de la Senat.

De la intrarea în vigoare în 2004 a Codului fiscal şi a Codului de procedură fiscală, până în prezent cele două documente au fost modificate 118 ori. Dintre acestea 48 de modificări s-au produs asupra Codului fiscal şi 70 asupra Codului de procedură fiscală, potrivit unei analize publicate recent de deputatul democrat-liberal Andreea Paul.

Republicarea Codului fiscal a fost o măsură cerută des de oamenii de afaceri, dar nu s-a aflat până în prezent printre proirităţile ultimelor guverne.

Alte priorităţi legislative vor fi stabilite de politicieni în weekend, în şedinţe de partid organizate de liberali, social-democraţi şi conservatori pe litoral.

„Avem o şedinţă a Comitetului Executiv la Constanţa, în care discutăm priorităţi, după care continuăm la grupul parlamentar şi stabilim priorităţile legislative pentru nooua sesiune“, a spus social-democratul Florin Iordache, preşedintele Comisiei pentru muncă şi protecţie socială de la Camera Deputaţilor.
 

UDMR merge pe regionalizare şi descentralizare

Priorităţile UDMR în noua sesiune se referă la descentralizare, regionalizare şi bugetul de stat.

„Noi avem două-trei priorităţi legis­lative. Unele dintre ele nu sunt noi, dar nu s-au discutat pe fond. Prima ţine de descentralizare. Guvernul începe o centralizare prin aceste reorganizări regionale, în diferite domenii, cum ar fi la ANAF sau în sănătate. Noi propunem o descentralizare reală, în care atribuţi­ile de la Bucureşti să meargă către consiliile locale şi judeţene. A doua prioritate ţine de regiunile economice, unde propunem un proiect care se află deja la Camera Deputaţilor, pentru stabilirea unor regiuni de dezvoltare. A treia prioritate este bugetul pe 2014“, a declarat Laszlo Borbely (UDMR), preşedintele Comisiei de politică externă a Camerei Deputaţilor.

Codul fiscal, pe de altă parte, nu este o prio­ritate pentru UDMR, iar propunerile partidului pe acest subiect vor fi discutate, lansate în dezbatere publică şi ulterior vor fi propuse ca proiecte.

„Dacă am face un inventar de câte ori s-a modificat Codul fiscal, am vedea în aceste schimbări faptul că nu putem asigura stabilitate fiscală“, a adăugat Borbely.

 

Guvernul ordonanţelor de urgenţă

În sesiunea anterioară, doar 11% din actele normative aprobate în Senat au fost propuneri legislative ale parlamentarilor, în timp ce 60% au fost proiecte de legi, dar mai ales de aprobare a unor ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă venite de la guvern. La Camera Depu­ta­ţi­lor, situaţia a fost similară, cu 63% din proiectele devenite legi venind de la Executiv. Ca şi în trecut însă, Guvernul a sufocat Parlamentul cu ordonanţe de urgenţă, ceea ce subminează rolul de organ legislativ suprem a acestui for.

„Eu sper ca aceste acte care vin pe ultima sută de metri să vină din ce în ce mai rar, iar Guvernul, din poziţia în care se află, să poată planifica din timp aceste lucruri“, a declarat liberalul Gheorghe Dragomir, preşedintele Comisiei pentru buget-finanţe din Camera Deputaţilor.

În sesiunea februarie – iunie la Camera Deputaţilor au fost dezbătute 631 proiecte legislative (199 de proiecte sau iniţiative aprobate şi 365 respinse, la care se adaugă 67 de ordonanţe de urgenţă). La sfârşitul sesiunii, la Cameră se mai aflau 335 proiecte de legi şi propuneri legislative care vor fi dezbătute în sesiunea care începe.

La Senat au fost înregistrate în sesiunea februarie – iunie 411 proiecte de de lege şi propuneri legislative, dintre care 205 au fost aprobat - 103 dintre ele fiind ordonanţe de urgenţă emise anul acesta sau în anii trecuţi. Acest lucru înseamnă că mai bine de jumătate dintre actele normative aprobate de Senat sunt ordonanţe de urgenţă şi aceasta este măsura ce demonstrează controlul Guvernului asupra Parlamentului.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.08.2013