Infrastructura nu are forţă să imprime creştere economică

Autor: Andreea Neferu 04.09.2013

În ciuda faptului că vremea a fost mai bună în prima parte a anului comparativ cu 2012, iar în lunile aprilie, mai şi iunie constructorii ar fi trebuit să lucreze la foc continuu la proiectele de infrastructură, fiind sezon, reducerea semnificativă a investiţiilor statului şi blocarea fondurilor europene au dat peste cap sectorul construcţiilor.

Astfel, lucrările inginereşti, adică de drumuri, căi ferate, poduri, aeroporturi sau metrou, au scăzut cu 10,5% în primul semestru, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.  De altfel, şi cheltuielile de capital, adică investiţiile făcute de stat, au scăzut cu circa 9,8% în primul semestru, la 7,1 miliarde de lei (1,6 miliarde de euro). 

Sectorul infrastructurii, care ar fi trebuit să imprime pe timp de criză o creştere importantă întregii pieţe a construcţiilor, precum şi economiei, este de un an în blocaj, având în vedere că una dintre principalele surse de finanţare, fondurile europene, a fost eliminată din ecuaţie după presuspendarea de anul trecut a programelor operaţionale, iar statul nu a mai putut „trage“ decât sume insignifiante de la UE.  Abia în iunie banii europeni pentru infrastructură au fost deblocaţi.