Criza a dublat abandonul şcolar în rândul adolescenţilor

Autor: Corina Boingeanu 08.09.2013

Anii de criză au condus la o creştere a abandonului şcolar, în special în perioada trecerii de la gimnaziu către studiile liceale sau profesionale, pentru că mulţi tineri migrează în speranţa de a suplimenta veniturile familiei, spun specialiştii.

Cea mai mare rată a abandonului şcolar, de aproape 20%, se înregistrează în învăţământul profesional, unde, de altfel, acest indicator s-a dublat în 2011 faţă de 2010 (acestea fiind cele mai recente date disponibile), potrivit informaţiilor de la Institutul Naţional de Statistică (INS).

„Climatul social şi economic din perioada de criză au făcut ca cerinţele de muncă să fie reajustate. Cazurile de abandon şcolar se înregistrează pe fondul manifestării unor factori financiari, părinţii fiind în imposibilitatea de a-şi întreţine copiii la şcoală“,  explică profesorul Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Muncipiului Bucureşti.

În 2011, rata abandonului şcolar a înregistrat cele mai scăzute valori în învăţământul primar şi gimnazial (1,6%, respectiv 2%), deşi aceste valori se află în uşoară creştere faţă de anul precedent. Vârsta adolescenţei coincide cu o rată a abandonului studiilor de trei ori mai mare faţă de ciclurile inferioare, după datele INS.

„Copiii împlinesc 16 ani şi părăsesc ţara. Ei aleg să mun­cească în Italia, Spania sau Anglia pentru beneficii mai atră­gatoare, în loc să urmeze o şcoală profesională cu pers­pective promiţătoare. Pe de altă parte, nici părinţii nu mai în­curajează copiii să devină meseriaşi, din cauza reputaţiei ne­ga­tive pe care au căpătat-o aceştia de-a lungul timpului. Avem însă nevoie de meserii la tot pasul - electricieni, croi­tori, lăcătuşi mecanici -, care pot asigura un trai accep­ta­bil şi totodată pot îndeplini cerinţele pieţei“, adaugă profesorul Banu. Statul trebuie să intervină prin factorii de decizie la nivel local pentru a putea susţine financiar şi legislativ aceste îmbunătăţiri. „Ca să ţinem copiii mai mult în şcoală ar trebui ca reţeaua şcolară să fie racordată la cerinţele reale ale pieţei muncii, astfel încât să se asigure o mobilitate rapidă a schim­bării specificului şcolii în con­cordanţă cu specificul profesiilor căutate. Autorităţile locale ar trebui să fie mai preocupate de aceste aspecte, pentru că nu putem lăsa educaţia copiilor doar în seama instituţiilor de învăţământ“, adaugă el.

În anul şcolar 2011 - 2012, 1,6 milioane de elevi erau înscrişi în clasele I – VIII, aproape 890.000 de elevi erau în învăţământul liceal, 12.400 în învăţământul profesional şi 80.000 în învăţământul postliceal şi de maiştri.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.09.2013