Următoarea bucată de autostradă pe care vom circula, un tronson de 28 km din Lugoj-Deva, nu se leagă de o altă autostradă mai devreme de 2 ani

Autor: Andreea Neferu 08.09.2013

Primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, cu o lungime de 27,6 kilometri, construit de trei firme italiene, ar trebui să fie următoarea autostradă pe care se va tăia panglica.

Deşi trebuia să fie gata încă din luna aprilie, termenul de deschidere a fost decalat, iar cea mai recentă pro­mi­siune a companiei de autostrăzi indică septembrie ca lună de inaugurare.

Lucrările la primul lot al auto­străzii Lugoj-Deva, între loca­lităţile Şanoviţa şi Dumbrava, un proiect de peste 162 de milioane de euro construit cu fonduri europene, au demarat în a doua parte a anului 2011, însă abia în ultimele 12 luni acestea au înaintat într-un ritm mai alert, constructorii realizând în ultimul an circa două treimi din autostradă, arată datele centralizate de ZF de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Această porţiune de autostradă era finalizată la începutul lunii septembrie în proporţie de 84,2%, dar CNADNR susţine că o va deschide circulaţiei luna aceasta.

Dacă în luna septembrie ar urma să fie gata cei 27,6 kilometri de autostradă din primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, în decembrie va fi finalizată şi o altă porţiune de circa 10,5 kilometri, tot la standard de autostradă, ce va face legătura între autostrada Lugoj-Deva şi centura Lugojului.

Deocamdată însă primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva va fi o nouă piesă dintr-un puzzle a cărui re­zolvare pare încă mult prea înde­părtată. Astfel, momentan, primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva nu se va lega de nicio altă porţiune de autostradă, cel puţin nu mai devreme de un an şi jumătate sau chiar doi, în contextul în care lucrările la tronsoanele care continuă această autostradă, şi la est, către Deva-Orăştie, şi la vest, către Timişoara, nu au demarat încă.

În cazul celui de al doilea lot al autostrăzii Lugoj-Deva care continuă autostrada ce ar trebui să fie gata luna aceasta, CNADNR abia ce a semnat contractul de construcţie, în timp ce în cazul celui de-al doilea lot din Timişoara-Lugoj licitaţia nu a fost finalizată încă.
 

Au încasat 115,5 mil. euro pentru autostradă

Constructorii primului lot al autostrăzii Lugoj-Deva sunt firmele italiene Tirrena Scavi, Societa Ita­liana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costruzioni.

Dacă Tirrena Scavi este una dintre principalele firme italie­ne abonate la proiectele de infra­structură din România, participând printre altele şi la construcţia auto­străzii Bucureşti - Moara Vlăsiei, despre celelalte două, care fac parte din acelaşi grup, nu se ştiu foarte multe pe piaţa locală.

Firma Tirrena Scavi SPA Italia a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 211 milioane de lei (47 de milioane de euro) la un profit net de 16,4 milioane de lei (3,7 milioane de euro) şi 107 angajaţi, arată datele de la Ministerul Finanţelor.

Cei trei constructori au încasat până la începutul lunii august circa 115,5 mi­lioane de euro din contractul de 162,2 milioane de euro încheiat cu CNADNR pentru construcţia pri­mului lot din auto­strada Lugoj-Deva.

Cele trei firme au mai câştigat în 2011 şi un contract de circa 106 de milioane de euro pentru construcţia a 25,6 kilometri din autostrada Timi­şoara-Lugoj, însă licitaţia a fost anulată după ce au fost depuse mai multe contestaţii. Nici în prezent CNADNR nu a ales un nou constructor pentru acest lot de autostradă.
 

100 km de autostradă până la finalul anului

Aproape 100 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean vor fi deschişi circulaţiei până la finalul acestui an, sau cel puţin aceasta este cea mai recentă estimare a CNADNR. Cele mai apropiate inaugurări vor avea loc luna aceasta, astfel că 27,6 kilometri din Lugoj-Deva, precum şi 24,1 ki­lometri din primul lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu au ca termen estimat de finalizare luna septembrie. Până la finalul anului vor fi gata alte două loturi din autostrada Orăştie-Sibiu, cu o lungime cumulată de circa 60 de kilometri.

Termenele sunt însă deja depăşite, având în vedere că cea mai mare parte a şantierelor de autostrăzi din vestul României, situate pe Coridorul IV paneuropean, trebuia să fie gata încă din aprilie, potrivit contractelor încheiate iniţial cu constructorii.

Chiar dacă mai sunt doar patru luni până la finalul anului, iar deja din noiembrie şantierele ar putea să se închidă din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, cele patru tronsoane de autostrăzi care ar trebui să fie gata până la sfârşitul anului sunt construite în prezent în proporţie de doar circa 78%, în medie.

Cu alte cuvinte, constructorii mai au de terminat aproape un sfert din lucrări.

 

Şova vrea autostrăzi şi căi ferate construite de chinezi

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine Dan Şova (foto), prezent săptămâna trecută într-o vizită de lucru în China, a invitat companiile chineze să participe la licitaţiile pentru proiecte de infrastructură finanţate din fonduri europene.

Şova s-a întâlnit cu reprezentanţi ai companiilor chineze China Dalian Holding, China Civil Engineering Construction Corporation şi Huawei, care s-au arătat interesate să dezvolte proiecte pe plan local în domeniul infrastructurii rutiere, feroviare şi IT&C.

„Vă invit să participaţi la licitaţiile pentru proiecte de infrastructură finanţate din fonduri europene”, le-a spus Şova reprezentanţilor companiilor chineze.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.09.2013