Bursa coboară în stradă cu scopul de a găsi investitori pentru oferta Nuclearelectrica

Autor: Roxana Pricop 09.09.2013

Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a demarat odată cu startul ofertei Nuclearelectrica cea mai mare campanie de promovare a investiţiilor în acţiuni din ultimii ani, cu panouri publicitare în spaţii centrale ale Capitalei şi spoturi radio de promovare a ofertei şi de popularizare a bursei ca metodă de economisire. Miza este atragerea micilor investitori, de care duce mare lipsă bursa.



În ultimii ani, bursa nu s-a implicat prea mult în promovarea ofertelor publice, această misiune revenind brokerilor care intermediau ofertele. Însă în cazul ofertei Nuclearelectrica, bursa s-a implicat activ printr-o campanie de promovare.

Listarea unei companii mari, aşa cum este Nuclearelectrica, este o oportunitate pentru bursa de la Bucureşti de a atrage cât mai mulţi investitori de retail. În Polonia, listările unor companii mari de stat, precum PKO Bank, cea mai mare bancă poloneză, au atras sute de mii de polonezi pe bursă. Aceştia făceau coadă la agenţiile bancare ca să cumpere acţiuni. Prin programe ample de promovare a investiţiilor pe piaţa de capital în rândul populaţiei, bursa din Varşovia a devenit cea mai dezvoltată din regiune.

Bursa de la Bucureşti, care are de câteva săptămâni un CEO polonez care a condus mai mulţi ani bursa din Polonia, pare că a înţeles şi ea cât de important este să atragă populaţia pe bursă, mai ales cu ocazia listării unor companii importante din economie. În acest scop, a cumpărat panouri electronice publicitare în spaţii centrale ale Capitalei, precum Piaţa Unirii, Universitate, Piaţa Presei Libere, Piaţa Lahovary, prin care circulă mii de persoane zilnic. Altfel spus, în locuri în care anterior hipermarketurile cumpărau spaţiu publicitar pentru a-şi prezenta oferta sau promoţia zilei, acum Bursa de Valori promovează oferta Nuclearelectrica şi piaţa de acţiuni ca modalitate de a „pune banii la treabă“.

„Toate activităţile de promovare tip imagistică ale BVB au fost susţinute şi de către Depozitarul Central, parte a grupului BVB. La fel vom face pentru a promova toate ofertele publice de vânzare de acţiuni care vor avea loc în viitor, indiferent că acestea sunt derulate de o companie de stat sau o companie privată, aşa cum este AdePlast. Lupta se dă pentru atragerea investitorilor de retail“, a spus Lucian Anghel, preşedintele BVB.

De asemenea, din 5 până pe 11 septembrie, două spoturi publicitare sunt difuzate la două posturi de radio cu mesaje care anunţă oferta Nuclearelectrica şi  popularizează investiţiile la bursă ca „una dintre cele mai bune căi de a-ţi pune banii la treabă“.
 

Oferta Nuclearelectrica este absentă de pe TV şi de pe reţelele de socializare

Promovarea la TV şi pe reţelele de socializare nu a fost însă abordată de bursă. Impactul unui spot difuzat la TV este mai puternic, iar mulţi dintre românii de rând îşi petrec mult timp pe reţelele de socializare.

Dacă în cazul spoturilor TV costurile sunt mai mari, promovarea pe internet este încă ieftină şi poate aduce rezultate foarte bune, mai ales în rândul tinerilor.

Bine plasat în căsuţa de e-mail a yahoo.com continuă să fie un mesaj care promovează investiţiile de tip Forex, piaţă care a atras mii de români în ultimii ani deşi investiţiile pe piaţa Forex sunt mult mai riscante şi mai complexe decât tradiţionalele investiţii în acţiuni, iar multe dintre firmele care se promovează agresiv nu sunt supravegheate de nicio autoritate.

Graţie promovării agresive în mediul online, firme care oferă platforme de tranzacţionare pe piaţa valutară Forex au atras mii de români, în timp ce bursa de la Bucureşti nu s-a promovat şi a rămas cu un număr tot mai mic de investitori.
 

Brokerii pariază pe clienţii deja existenţi şi nu fug după investitori noi

Nici firmele tradiţionale de brokeraj care activează pe bursă nu au căutat să atragă clienţi în mod activ, aşa cum fac brokerii de pe Forex, fiind învăţate să aştepte ca să vină investitorii la ele, aşa cum se întâmpla până în 2007, când brokerii locali nu trebuia să facă niciun efort pentru a atrage clienţi. În ultimii cinci ani însă, pe fondul evoluţiilor mai puţin strălucitoare ale bursei, clienţii nu au mai venit, iar cei existenţi s-au împu­ţinat, astfel că multe firme de brokeraj au fost nevoite să-şi reducă sau să-şi închidă operaţiunile.

Brokerii nu par să fi învăţat însă foarte multe din experienţa ultimilor ani şi încă se bazează pe clienţii existenţi, fără a încerca să atragă investitori noi pe bursă. În oferta Nuclearelectrica, intermediarii se bazează preponderent pe baza de clienţi deja existenţi şi pe salariaţii companiei, care sunt foarte interesaţi să cumpere acţiuni, dar nu mizează pe atragerea unui număr semnificativ de investitori noi.

Astfel, chiar dacă nu vor fi probleme în vânzarea tranşelor de retail, unde o bună parte din acţiuni au fost subscrise încă din prima zi, rămâne de văzut dacă oferta Nuclearelectrica va reuşi să atragă şi investitori noi.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.09.2013