Cât de mult ne protejează geamurile maşinii împotriva razelor ultraviolete

Autor: Octavian Calei 15.09.2013

Geamurile unei maşini sunt construite pentru a oferi protecţie în caz de accidente, însă protecţia împotriva razelor ultraviolete, care pot provoca şoferilor expuşi la soare un timp îndelungat cancer de piele, nu este reglementată decât în cazul parbrizului, scrie autos.aol.com.

Câteva studii au indicat existenţa unei legături dintre cancerul de piele şi expunerea la soare în timpul condusului, mai ales în cazul şoferilor de tir şi a celor care fac naveta.

În 2007, cercetătorii de la Universitatea St. Louis de Medicină au descoperit că într-un grup de 898 de pacienţi afectaţi de cancer de piele, 53% dintre afecţiuni erau prezente pe partea stângă. Statistic, părţile cele mai afectate de cancerul de piele sunt zonele expuse în timpul condusului: capul, gâtul, braţele şi mâinile.

Producătorii de geamuri pentru maşini trebuie să respecte o serie de standarde care impun pătrunderea optimă a luminii şi fărâmiţarea sticlei în cazul unui accident, însă nu există nicio normă care să reglementeze protecţia împotriva razelor ultra violete. Astfel, factorul de protecţie solară variază de la producător la producător şi nu este acelaşi la toate geamurile unei maşini.

Parbrizele oferă cea mai bună protecţie solară la toate maşinile. Conform reglementărilor, un parbriz trebuie fabricat din sticlă laminată, având trei straturi: două de câte 2,1 milimetri din sticlă, între care unul de 0,8 mm făcut dintr-un plastic maleabil. Sticla trebuie să se spargă cu uşurinţă în caz de impact iar plasticul este menit să preia şocul.

Stratul de plastic din parbrize conţine un filtru împotriva razelor ultra violete. Potrivit producătorilor de parbrize, acestea absorb 100% din razele UVB, provocatoare de arsuri, şi în jur de 98% din razele UVA, care pot provoca boli ale pielii pe termen lung. Per total, un parbriz oferă un factor de protecţie solară (SPF) de peste 50, echivalentul celei mai puternice creme de plajă.

Însă cu geamurile laterale şi luneta este o cu totul altă poveste, factorul de protecţie solară variind de la o maşină la alta. Acestea sunt construite dintr-o sticlă temperată de o grosime de aproximativ 4 mm, neavând un strat de plastic. Geamurile laterale ale unei maşini absorb numai 65% din razele ultra violete şi au un SPF 16, cât cea mai slabă cremă de protecţie solară.

Unii producători optează pentru geamuri cu un grad de protecţie ridicat pentru a obţine o răcire mai eficientă a maşinii. Căldura de la soare poate forţa aerul condiţionat să funcţioneze mai intens, scăzând economia de combustibil. Producători sud coreeni precum Hyundai şi Kia folosesc geamuri cu factor de protecţie între 44 şi 48 pentru maşinile exportate în SUA.