Un „musical TV” despre… moarte/ de Radu Constantinescu. GALERIE FOTO

Autor: Radu Constantinescu 12.09.2013

Ajuns în faţa stagiunii cu numărul 221, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj a pregătit spectatorilor o surpriză: spectacolul inaugural, prezentat duminică 8 septembrie, a fost un musical, un veritabil show plin de culoare şi antren, adaptare a unui text medieval din secolul al XIV-lea semnat de Johannes von Tepl, Plugarul şi moartea. Regizorul noii premiere, Mihai Măniuţiu, mărturisea că realizarea sa a venit la sugestia criticului George Banu, cel care se va afla la Cluj între 3 şi 6 octombrie, cu prilejul Întâlnirilor Internaţionale organizate de Naţionalul clujean.

Textul autorului german nu este unul de teatru, astfel încât regizorul a trebuit să îl recompună şi să realizeze pe baza sa un scenariu. Ideea lui Măniuţiu a fost de a transforma întreaga dezbatere despre viaţă şi moarte, despre ”singura experienţă pe care omul o are o singură dată şi despre care nu poate vorbi decât din imaginaţie“ într-un show TV atipic, un fel de emisiune de muzică şi dans, desfăşurată în jurul ideii morţii.

Renumitul şi misteriosul showman şi producător TV, care îşi ţine secretă nu numai viaţa personală, dar şi numele său real, şi pe care toată lumea îl cunoaşte doar sub numele de „Marele K”, face un anunţ neaşteptat: emisiunea realizată de el – un reality-show cu rating imens – va avea ca temă, de această dată, propria moarte. Moartea neaşteptată a mult iubitei sale soţii l-a determinat să ia această decizie. Îi surprinde pe cei din jur şi prin faptul că şi-a ales, ca material al acestei ultime emisiuni, opera autorului medieval Johannes von Tepl: Plugarul şi moartea, fiindcă decesul soţiei sale l-a adus în imposibilitatea de a-şi lua rămas bun cu propriile cuvinte de la viaţă (pe care o vede cu totul imposibil de trăit), dar şi de la fanii săi, care îl imploră în zadar să-şi schimbe decizia.

Şi iată cum, dintr-odată, spectatorii se trezesc în mijlocul unei emisiuni TV cu muzică şi dans, transmisă în direct, participând ei înşişi la realizarea show-ului mediatic final proiectat pe ecrane uriaşe. Ei au ocazia să cunoască Moartea mută care vorbeşte, Moartea deşucheată, Moartea în vacanţă, Moartea elegantă / bizantină, Moartea entuziastă / satisfăcută, Moartea acrobată, Moartea glumeaţă, Moartea ţâfnoasă, Moartea timidă, Moartea agilă, Moartea plină de farmec, sau Moartea cu chip de înger. Un spectacol cu totul altfel decât derizoriile încropiri de divertisment pe care ne-am obişnuit să le vedem pe micile noastre ecrane, un spectacol care răstoarnă lumea binecunoscută a show-urilor de televiziune ca să sondeze clipele adânci, de o sinceritate izbitoare, ale confruntării cu moartea.

Aşa cum spuneam, adaptarea scenică este realizată de Mihai Măniuţiu. Muzica spectacolului a fost compusă de Şerban Ursachi, iar coregrafia e semnată de Vava Ştefănescu. Autorii versurilor sunt poetul Tamás Jónás şi dramaturgul András Visky. Decorul care evocă lumea high-tech a studiourilor de televiziune a fost imaginat de Adrian Damian, iar dramaturgul spectacolului este acelaşi András Visky. În distribuţie: Áron Dimény, Loránd Váta, Enikő Györgyjakab, Emőke Kató, Andrea Vindis, Imola Kézdi, Csilla Albert, Loránd Farkas, Ferenc Sinkó, Csilla Varga, Attila Orbán, Réka Csutak, Gábor Viola, Júlia Laczó, Melinda Kántor, Rita Sigmond, Csaba Marosán, Éva Imre, Szabolcs Balla.