CNADNR a scos la licitaţie 370 km de autostrăzi în valoare de 2,2 mld. euro în ultimii trei ani, dar a terminat numai 42 km

Autor: Andreea Neferu 12.09.2013

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie în ultimii trei ani proiecte pentru construcţia a 370 de kilometri de autostrăzi, cu o valoare de circa 2,2 miliarde de euro, însă o parte din respectivele contracte au fost reziliate sau pur şi simplu anulate, arată o analiză a ZF. Mai mult, din autostrăzile licitate în ultimii trei ani, până în prezent doar 42 de kilometri sunt deschişi circulaţiei, pe rutele Deva-Orăştie (32,5 kilometri) şi pe primul lot al tronsonului Timişoara-Lugoj (9,5 kilometri).

Majoritatea tronsoanelor au fost licitate şi atribuite la începutul lui 2011, lucrările demarând în toamna aceluiaşi an şi având ca termen de finalizare luna aprilie a acestui an, însă din cauza blocării fondurilor europene pentru infrastructura de transport, dar şi a unor probleme de ordin tehnic, data de deschidere a acestor autostrăzi a fost decalată cu câteva luni.

Mai mult, contractele pentru construcţia a două tronsoane din autostrada Nădlac-Arad au fost reziliate în ultimul an, conducând de asemenea la o amânare a termenelor de deschidere, în contextul în care fiind vorba de bani publici, licitaţiile trebuie reluate. Doar un singur tronson, Nădlac-Pecica, şi-a găsit până acum un nou constructor, însă contractul nu poate fi semnat încă şi în concluzie nici lucrările nu pot fi demarate, având în vedere că deocamdată contestaţiile de la licitaţie nu au fost soluţionate.

Un alt contract anulat a fost cel pentru construcţia tronsonului de 8,7 kilometri dintre Gilău şi Nădăşelu, de pe Autostrada Transilvania, pe care CNADNR a decis să-l rezilieze în această vară, deşi abia ce îl semnase în aprilie cu firmele băcăuane Spedition UMB şi Tehnostrade. CNADNR nu a precizat motivele pentru care a decis să anuleze acest contract.

Un alt tronson în cazul căruia situaţia este incertă în acest moment este cel de al doilea lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj, cu o lungime de 25,6 kilometri, în contextul în care CNADNR a organizat până acum două licitaţii pentru această şosea, una în 2011 şi una în 2012, însă nici până acum nu a numit un constructor, iar lucrările nu au demarat. Tot în 2012 CNADNR a organizat licitaţii pentru construcţia a trei loturi cu o lungime de 72 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva, însă desemnarea unor constructori a venit abia în această vară, la nouă luni de la demararea licitaţiei.

Abia recent însă contractele de construcţie au fost semnate, având în vedere că proiectele au trecut şi printr-o perioadă de contestaţii.

Până la sfârşitul anului CNADNR estimează însă că aproape 100 de kilometri de autostrăzi dintre cele care au fost licitate în ultimii trei ani vor fi deschise circulaţiei. Astfel, primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva (27,6 kilometri), precum şi trei loturi din autostrada Orăştie-Sibiu, care cumulează alţi circa 60 de kilometri, ar urma să fie inaugurate până la finalul acestui an.

 

Autostrăzi de 5 miliarde de euro în concesiune

În afară de autostrăzile construite prin licitaţie publică, CNADNR mai are în plan construcţia a altor 227 de kilometri de autostrăzi prin concesiune. Astfel, în prezent statul poartă negocieri cu potenţiali investitori privaţi pentru construcţia autostrăzilor Comarnic-Braşov (58 km), Craiova-Piteşti (121 km) şi centura de sud a Capitalei (48 km), care vor costa, cumulat, circa 5 miliarde de euro, potrivit estimărilor CNADNR.

Companii de construcţii din Europa de Vest, din România, dar şi din Turcia sau China s-au înscris în cursa pentru concesiunea celor trei drumuri. Statul estimează că lucrările la cele trei autostrăzi pe care vrea să le dea în concesiune vor începe anul viitor, în contextul în care până la finalul acestui an vor fi selectaţi investitorii privaţi care vor construi, finanţa şi opera cele trei drumuri.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.09.2013