USDA: România are o strategie agresivă de export al grâului în Egipt, dar va fi depăşită de Franţa
Traderii de materii prime locale cu birouri în România au reuşit în primele trei luni ale sezonului comercial agricol 2013-2014 să exporte 800.000 de tone de grâu produs local în Egipt, România devenind astfel principalul furnizor de grâu al economiei nord-africane, cu 38% din totalul comenzilor. Valoarea cumulată a acestor comenzi este de circa 150 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF.
Strategia agresivă de preţ a furnizorilor din România, poziţie care le-a permis companiilor să preia comenzile, este scoasă în evidenţă şi într-un raport al United States Department of Agriculture (USDA), o instituţie echivalentă unui minister al agriculturii.
„România exportă agresiv în Egipt, dar Franţa ar urma să preia această piaţă de export pe măsură ce ofertă din România se va diminua. Franţa exportă în prezent şi în China, Algeria sau Arabia Saudită“, se arată în documentul americanilor.
Menţiunea exporturilor româneşti de grâu într-un raport al USDA este un eveniment extrem de rar având în vedere că în mod normal prim-planul este luat în regiune de Rusia şi Ucraina, primii doi jucători de la Marea Neagră.
Evenimentul arată impactul pe care l-a avut în piaţa internaţională a grâului strategia traderilor din România de a se grăbi să semneze contracte de export încă din primele zile ale campaniei.
Cu toate acestea, USDA scoate în lumină şi partea goală a paharului, în sensul că exportatorii francezi au preferat să stea în expectativă în ultimele trei luni în speranţa unor preţuri mai bune.
De altfel, chiar această poziţie de pasivitate a furnizorilor de grâu franţuzesc a relaxat concurenţa, lăsând loc liber şi pentru marfa românească. În anii anteriori, victoriile grâului românesc pe piaţa egipteană au fost evenimente sporadice, ceea ce face campania actuală una fără precedent.
Strategia francezilor a generat şi o situaţie atipică în sensul că având la dispoziţie o recoltă de 7,3 milioane de tone, traderii cu birouri în România au reuşit să semneze în mai puţin de trei luni pentru 10% din totalul disponibil.
Spre comparaţie, Franţa este liderul producţiei de grâu din UE, cu o cantitate de 37 de milioane de tone, iar în acest sezon nicio tonă de grâu franţuzesc nu a fost achiziţionată de autorităţile de la Cairo.
Explicaţia competitivităţii grâului românesc este aceea că în săptămânile de după începutul recoltei traderii beneficiază de un context favorabil pentru achiziţii. În această perioadă, fermierii sunt presaţi de scadenţa facturilor pentru seminţe, îngrăşăminte sau acoperirea altor costuri, dar în acelaşi timp ei au marfa în curte sau în hambare.
Concomitent, într-un an bogat cum este cel în curs, oferta devine rapid mai mare decât cererea, ceea ce împinge în jos preţurile de achiziţie.
Această evoluţie le permite comercianţilor să câştige în competitivitate pe plan extern şi să ofere la export preţuri comparabile cu cele ale grâului din Rusia sau Ucraina.
Scăderea preţurilor la grâu cu o treime la 140-150 euro/tonă într-un interval de câteva săptămâni a provocat un val de nemulţumire din partea fermierilor care îşi făcuseră iniţial prognozele de profit luând în calcul preţuri mai mari.
Mai mulţi agricultori s-au exprimat public în acest sens, indicând o posibilă înţelegere între traderi, ceea ce a dus şi la declanşarea unei anchete din partea Consiliului Concurenţei.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.09.2013