Cine este Marcel Bărbuţ, antreprenorul care şi-a pus numărul personal de telefon pe sacii de adezivi

Autor: Andreea Neferu 01.10.2013

Marcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast, a intrat ca investitor „austriac“ pe piaţa locală în 1996 şi în 17 ani a ajuns pe primul loc în topul celor mai mari jucători locali din piaţa materialelor de construcţii.

Investiţia iniţială în prima afacere ca antreprenor a lui Bărbuţ a fost de 10.000 de dolari, după ce s-a întors din Austria, unde a locuit şapte ani, timp în care a ajuns să conducă un business în construcţii. Astfel, în 1996 s-a întors din Austria şi a devenit acţionar al Multistar Prod, la circa doi ani de la înfiinţarea companiei, care a avut iniţial acţionariat austriac. Pentru că avea cetăţenie austriacă, el a beneficiat de o serie de scutiri de taxe pentru firmă, potrivit informaţiilor furnizate anterior de Bărbuţ. La început, antreprenorul a deţinut 96% din firma Multistar Prod, care distribuia adezivii AF (iniţialele de la adezivi faianţă), iar alţi patru asociaţi deţineau câte 1%. Ulterior, ceilalţi patru acţionari au răscum­părat din acţiuni şi fiecare a ajuns la o deţinere de câte 20%. La numai patru ani de la înfiinţare, compania primea deja prima ofertă de preluare de la grupul francez Saint-Gobain, pentru un milion de dolari. Bărbuţ a blocat însă vânzarea, convins fiind că momentul nu este oportun şi că firma trebuie să mai crească. Multistar Prod a construit prima fabrică în 2004, după ce a contractat un credit de 2-3 milioane de euro pe cinci ani pe care l-a plătit înapoi în opt luni. Bărbuţ a devenit acţionar majoritar al Multistar Prod cu 99,99% din acţiuni prin mai multe preluări succesive, derulate între 2005 şi 2007. Tot în 2007, compania Multistar Prod a devenit AdePlast.

Ulterior, antreprenorul a început un plan agresiv de extindere, inaugurând o serie de fabrici pe cele trei platforme industriale AdePlast de la Oradea, Ploieşti şi Roman, iar anul acesta a preluat inclusiv operaţiunile locale ale Düfa, jucător din piaţa vopselelor, dar şi operaţiunile Schomburg România, companie prezentă pe piaţa de produse speciale (sisteme de hidroizolaţii, aditivi pentru mortare şi betoane etc.).

De-a lungul timpului, Bărbuţ a decis să folosească drept cărţi de vizită sacii de adezivi pe care îi produce pe plan local, pentru a avea contact direct cu clienţii. Astfel, antreprenorul a vândut milioane de saci pe care avea trecut numărul personal de mobil, strategie pe care a adoptat-o încă din 1996.

Bărbuţ şi-ar putea reduce participaţia la AdePlast la 67% după oferta publică, dar dacă va reuşi să strângă 13 mil. euro în IPO, atunci participaţia sa va fi evaluată la 26 mil. euro.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 02.10.2013