Dan Popi, Cat Music, despre importanţa YouTube: am făcut un videoclip cu 4.000 de euro şi a avut peste 100 de milioane de vizualizări

Autor: Dorina Călin 13.10.2013

YouTube Music Day, primul eveniment YouTube dedicat industriei muzicale din România, se desfăşoară vineri, în Bucureşti, la The Ark, şi a debutat cu o conferinţă de presă sub forma unui talk show cu reprezentanţi ai caselor de discuri. Astfel, Dan Popi, de la Cat Music, şi Cătălin Muraru, de la Roton, au vorbit despre cât de important este YouTube pentru promovarea unui artist. Conferinţa de presă a fost moderată de Bogdana Butnar, Industry Manager Google România.

De asemenea, la eveniment au participat Dan Bulucea, Country Manager Google România, şi Maciej Sojka, Head of Video Partnership CEE.

În conferinţă, Dan Bulucea a precizat că 70% din ceea ce se urmăreşte pe YouTube este muzică, astfel că platforma online este un bun mijloc de promovare.

În ceea ce priveşte modul în care YouTube poate ajuta un artist să devină cunoscut peste hotare şi să umple stadioane în alte ţări, Cătălin Muraru, reprezentatul Roton, a precizat că platforma poate ajuta la acest lucru în "mai multe forme". "O dată până a ajunge ca piesa să fie promovată de o reţea profesională şi a doua oară reprezintă un parametru, un indicator destul de obiectiv în ceea ce priveşte penetrarea pieţei. Pe aceste două criterii ajută", a spus Cătălin Muraru.

Dan Popi a declarat că, prin intermediul YouTube a putut cunoaşte "atât poveşti de succes, cât şi poveşti de mai puţin succes". Reprezentantul Cat Music a oferit şi exemple în acest sens. "Alex Mica are o piesă care se numeşte «Dalinda» şi are cam 50 de milioane de view-uri şi, deşi este clar că piesa este virală şi s-a dus singură, nu am reuşit să fac nimic cu ea, n-a vrut nimeni s-o licenţieze. Cred că, deşi nu mi-au spus, percepţia a fost «este prea etnică» sau, în limbaj românesc, «este o manea ordinară». Nu e o manea ordinară, este o piesă care efectiv se consumă şi totuşi n-a reuşit să treacă de lumea nouă şi să intre în lumea veche pe care o ştiam dinainte de YouTube", a povestit acesta.

"Dar avem şi poveşti de succes. Una dintre ele este chiar Eduard Maya, care, cu un videoclip de 4.000 de euro, cu tot cu zboruri şi cazări, a sărit binişor de 100 de milioane (vizualizări, n.r.) şi a fost al doilea mare succes de la Cat Music, după Ozone", a completat acesta. (Clipul Edward Maya & Vika Jigulina - Stereo Love a trecut între timp de 200d e milioane de vizualizări - n.red).

În ceea ce priveşte relaţia dintre reprezentanţii caselor de discuri şi comentatorii de pe YouTube, Dan Popi a precizat că, în cazul Cat Music, comentariile au fost dezactivate.

"Piesele care pot ajunge hituri sunt piese care sunt diferite de restul şi unii oameni le acceptă mai greu. Deşi ele sunt share-uite şi numărul de vizualizări poate exploda şi e clar că sunt apreciate de imensa majoritate tăcută a celor care stau pe YouTube, există o mână de «hateri» care îşi dezvăluie frustrările şi mai sunt nişte oameni pe la radio, care ar trebui să preia respectivele piese, care se uită repede pe comentarii şi dau de cele răutăcioase şi zic: «are multe view-uri, dar oamenii se uită doar din curiozitate şi comentariile nu sunt foarte bune»", a spus Popi.

Astfel că au dezactivat comentariile şi, cu toate acestea, numărul de vizualizări şi numărul de abonaţi a rămas foarte ridicat, în prima săptămână de dezactivare, potrivit acestuia.

În schimb, Maciej Sojka, Head of Video Partnership CEE, a declarat că dezactivarea comentariilor are un impact în promovarea melodiilor, pentru că astfel scade vizibilitatea. "Nu este un lucru bun", a susţinut acesta.

În conferinţă s-a discutat şi despre modul în care un clip postat pe YouTube poate fi transformat într-un business de succes.

"Ieri ne-am întâlnit cu 15 oameni, cu vârste între 16 şi 24 de ani, care, în acest moment, câştigă bani din conţinut pe YouTube. Ei produc filmuleţe despre viaţa lor de zi cu zi, filmuleţe despre ce cred ei despre anumite lucruri care întâmplă în ţara noastră, fac farse pe net, au discuţii cu colegii lor şi acest conţinut este încărcat pe YouTube şi îl pot monetiza şi îl monetizează. Acest lucru se întâmplă prin intermediul unui sistem pe care îl pune la dispoziţie Google", a precizat Bogdana Butnar, Industry manager Google România. Aceasta a dat şi câteva exemple în acest sens, menţionându-i pe Tudi Popa, Bianca Tequila şi Mikey Hash, care au reuşit să câştige bani datorită conţinutului de pe YouTube.

Cătălin Muraru a completat că YouTube este "o apariţie foarte importantă în mediul de afaceri", în timp ce Dan Popi a spus că reprezentanţii Cat Music încearcă să trateze YouTube "ca pe ceva foarte diferit de un coş de gunoi". "În sensul că suntem foarte selectivi la ceea ce urcăm acolo. Cred că YouTube-ul este noua televiziune muzicală şi, la fel cum telespectatorii se îndepărtează de un canal care e aşa şi aşa, la fel părăsesc şi canalul de YouTube dacă el este cu un conţinut neomogen, din punct de vedere al calităţii", a explicat acesta.

Conferinţa de presă a fost urmată de workshop-urile YouTube Music Day, dedicate reprezentanţilor industriei muzicale, în cadrul cărora specialiştii Google şi YouTube prezintă informaţii utile şi strategii de dezvoltare a canalelor de YouTube.

YouTube România, versiunea localizată a cunoscutei platforme, a fost lansată în aprilie, afişând cele mai vizionate şi mai populare conţinuturi video locale şi fiind, de asemenea, un mediu de difuzare a conţinuturilor create de compozitori, interpreţi, televiziuni şi agenţii de publicitate.