ZF Digital ‘13: În era internetului de mare viteză antreprenorii caută banii în afaceri online

Autori: Ioana Nita , Andrei Cîrchelan , Cristina Roşca 22.10.2013

Operatorii de telecomunicaţii din România vor continua să investească în infrastructură în următorii ani, antreprenoriatul în mediul online se va dezvolta substanţial, vânzările de tablete vor depăşi anul viitor livrările de PC-uri, iar jucătorii din comerţul modern vor pune accent pe dezvoltarea magazinelor online - acestea sunt principalele concluzii ale primei zile a evenimentului ZF Digital ‘13, care a reunit speakeri de top din industria de profil. Operatorii telecom investesc anual 400-500 de milioane de euro, jumătate din această sumă mergând către echipamente. Astfel, reprezentanţii Orange şi Vodafone au anunţat investiţii anuale de peste 100 de milioane de euro, în timp ce CEO-ul Romtelecom şi Cosmote vorbeşte despre accelerarea investiţiilor pentru a se face trecerea de la analogic la digital. Evenimentul ZF Digital ‘13 a fost realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu UPC, Orange, Vodafone, Alcatel-Lucent, Lenovo, Bitdefender, Ericsson, TotalSoft, Garanti, Transfond, Schoenherr, Netopia, Zitec şi SES.



4G - viitorul mobile broadband: Anul a fost stabil, ne concentră atenţia pe 4G

Operatorii telecom investesc anual 400-500 de milioane de euro, jumătate din această sumă mergând către echipamente, a declarat Florin Petolea, director al Alcatel-Lucent România, prezent la ZF Digital ‘13. Restul banilor merg către lucrări civile, instalări de reţea, turnuri de operare.

„A fost un an interesant. Vedem o piaţă solidă de telecom, în extindere, nu numai ca valoare, dar şi ca servicii oferite. Pentru noi a fost foarte interesant, cu introducerea 4G, dar şi cu multe reînnoiri în reţelele de mobile. Continuăm să investim în noi zone, cum ar fi proiecte guvernamentale“, afirmă Giovanni Dalla Vedova, head of sales în cadrul Ericsson România & Moldova.

La rândul său, Vlad Doicaru, integrated accounts director în cadrul Huawei Technologies, afirmă că pentru compania sa a fost un an de creştere redusă, dar stabilă. „Încercăm să atingem cel puţin ţintele de anul trecut. Ne concentrăm pe investiţiile în 4G. Ne axăm şi pe zona operatorilor de reţele fixe - fiber to the home.“

 

Vânzările de tablete s-au dublat şi se apropie de vânzările de PC-uri

Vânzările de tablete pe piaţa românească s-au dublat în ultimul an şi vor depăşi livrările de calculatoare personale în acest an sau în 2014, a declarat directorul de vânzări al Acer România, Bogdan Iftemie.

„Vânzările de tablete cresc foarte puternic. În perioada ianuarie - august a acestui an s-au vândut 180.000 de tablete, faţă de 90.000 de unităţi în perioada similară a anului 2012. Piaţa tabletelor este una nouă, entuziastă, unde consumatorii cumpără fără să ştie foarte bine ce şi pentru ce cumpără.“ La polul opus, vânzările de calculatoare personale scad.

Unul dintre motivele pentru care PC-urile nu vor putea fi înlocuite este că operaţiuni precum procesarea video nu pot fi făcute pe tablete. „Istoric vorbind, lumea când se gândeşte la tabletă se gândeşte la entertainment şi consum de date, nu neapărat la productivitate“, consideră Ionuţ Goată, Windows & mobile business group lead la Microsoft. Astfel, Aurel Neţin, country general manager la Lenovo România & Bulgaria, afirmă că el şi compania sa cred în viitorul PC-ului, care va fi prezent indiferent de formă. „Credem că va exista o scădere a notebookurilor, însă PC-urile vor rămâne constante.“ În panel au mai fost prezenţi şi Alin Nişcov, sales manager la Allview, Bogdan Georgescu, channel account manager la Intel România & Bulgaria, şi Cătălin Buliga, CTO la UPC România.

 

Principalul avantaj al supermarketurilor online este economia de timp

Principalul avantaj al magazinelor online îl reprezintă economia de timp a clienţilor, care nu mai sunt nevoiţi să meargă la shopping sau să stea la coadă, ei putând să îşi facă cumpărăturile doar cu câteva clickuri, sunt de părere reprezentanţii Carrefour şi Metro, doi dintre cei mai importanţi jucători din comerţul local, fiecare cu afaceri de peste 1 mld. euro. „Scopul site-ului este de a reduce timpul petrecut cumpărând“, a spus Radu Butufei, director e-commerce la Carrefour România. „Economia între a cumpăra online sau a merge fizic la magazin este de 50 de lei“, a declarat Cosmin Costea, e-commerce manager la Metro Cash & Carry.

La rândul său, Rareş Jianu, fondatorul retailerului de modă TinaR, spune că online-ul reprezintă pentru businessul său sursa de creştere. „Am avut luni cu triplarea vânzărilor faţă de aceeaşi lună a anului trecut, pe online. Sunt în fiecare lună mii de persoane care cumpără online. Cert este că 97% din vânzări se fac cu cash on delivery.“

Daniel Nicolescu, CEO la South Eastern Europe PayU Group, afirmă că dacă vorbim de e-commerce, creşterea e în ritm accelerat. „Avem jucători extrem de maturi care ajută la educarea pieţei.“ În panel au mai fost prezenţi şi Andrei Bojiţa, general manager al Romanian Business Consult, Dorin Boerescu, CEO-ul 2Parale România, şi Antonio Eram, CEO & Fondator al NETOPIA mobilPay.

 

Antreprenorii din online: Afacerile din domeniu trebuie gândite la nivel internaţional

Antreprenorii care vor să demareze un proiect online trebuie să îşi gândească afacerea la nivel internaţional, consideră românii care au deja un proiect în domeniu. „Dacă ar fi să încep acum, m-aş adresa cu siguranţă unei pieţe globale“, a declarat Lucian Todea, CEO al ITNT, completat de Alexis Bonte, cofondator şi CEO al eRepublik Labs, care consideră că „în 99% dintre cazuri trebuie să mergi internaţional, pentru că piaţa locală e foarte dificilă, e greu de monetizat şi ai nevoie de parteneri foarte mari“.

La rândul său, Alexandru Lăpuşan, CEO şi cofondator al Zitec, afirmă că el şi compania sa au trei participări la start-up-uri din SUA. Unul este zipongo.ro, care ajută oamenii să trăiască mai sănătos, unul este în zona de sport şi cea de a treia este online.tv, prin care se face streaming şi redare de conţinut video. „Ne-am propus să ne restrângem activitatea de la proiectele interne. Ne-am propus ca o dată pe an să susţinem un start-up, cu valoarea de investiţiilor 50.000 şi 100.000 euro.“

La început România este o ţară bună pentru dezvoltarea unei mici companii, însă când afacerea trece la un anumit nivel, nu mai găseşti oameni calificaţi în România, este de părere şi Bobby Voicu, cofondator & CEO la MavenHut.

 

Dan Nica, ministrul comunicaţiilor şi  societăţii informaţionale

Severina Pascu, CEO UPC România & Ungaria

Florin Talpeş, CEO Bitdefender

Liviu Drăgan, CEO TotalSoft

Nikolai Beckers, CEO Romtelecom şi Cosmote

Jean-François Fallacher, CEO Orange România

Till Streichert, chief financial officer, Vodafone România

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.10.2013