ZF Digital ‘13: Cloud-ul va scoate din ceaţă în următorii ani companiile mici şi administraţia publică

Autori: Ioana Nita , Mădălina Dediu Panaete , Cristina Roşca , Alexandru Matei 23.10.2013

Anul 2014 va fi de referinţă pentru conceptul de cloud, o piaţă care nu trece în prezent de 10 -12 milioane de euro, smartphone-urile vor depăşi în 2017 jumătate din vânzările de telefoane, iar social media fură din atenţia consumatorilor de publicitate TV - acestea au fost principalele concluzii ale celei de a doua zi a conferinţei ZF Digital ‘13.
Companiile mici şi mijlocii, dar şi administraţiile locale vor începe să conştientizeze necesitatea utilizării conceptului de cloud pentru gestionarea businessului, iar unda verde pentru atragerea de fonduri europene în domeniu va da un impuls şi mai mare acestei pieţe.
În prezent, numărul companiilor care folosesc acest concept este de câteva sute, însă numărul clienţilor potenţiali este de circa 7.000, astfel că jucătorii din domeniu pregătesc investiţii în aşteptarea viitorilor clienţi.
Evenimentul ZF Digital a fost realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu UPC, Orange, Vodafone, Alcatel-Lucent, Lenovo, Bitdefender, Ericsson, TotalSoft, Garanti, Transfond, Schoenherr, Netopia, Zitec şi SES.



Televiziunea nu mai e cum o ştiam. Generarea de conţinut se democratizează

Interesul pentru filme şi seriale este tot mai mare în România, iar această cerere venită din partea consumatorilor este susţinută şi de numărul mare de device-uri prin intermediul cărora poate fi accesat conţinutul, consideră invitaţii prezenţi în cadrul panelului „Viitorul TV: Stai conectat, ţi se pregăteşte ceva“.

„Cred că este evident că se modifică foarte mult felul în care utilizatorii consumă content astăzi“, a spus Robert Redeleanu, chief marketing officer în cadrul UPC România. Astfel, dacă în trecut consumatorii erau nevoiţi să urmărească programele de la televizor, acum îşi pot alege şi conţinutul şi momentul în care îl vizualizează. „Există o transformare, o evoluţie, pentru că oferim mai multe variante consumatorului. Dispozitivele au dat utilizatorului posibilitatea de a-şi crea propriul conţinut“, consideră Julien Ducarroz, chief commercial officer al Orange România.



În ciuda schimbării modului de consum de conţinut din ultimii ani, canalele liniare nu vor dispărea însă. „Mă uit la televizor, dar foarte rar consum televiziunea aşa cum o ştiam noi. Generarea de content se democratizează. Pentru mine e relevant un anumit tip de content, pentru altcineva e relevant un alt tip de content“, afirmă Cătălin Clemente, director comercial al Seenow (DirectOne). El adaugă că în Statele Unite deja film înseamnă Netflix, dar acest lucru se întâmplă şi pe fondul faptului că pirateria în State e aproape inexistentă. „Zilele trecute a fost un eveniment important pe această piaţă de streaming. Netflix şi-a publicat rezultatele pentru al treilea trimestru. Au ajuns la peste 40 de milioane de abonaţi“, spune Dan Bulucea, country manager la Google România.

Dacă ne uităm la modul în care evoluează tehnologia în ziua de astăzi, pentru legislaţie e greu să ţină pasul, crede Adriana Năstase, avocat, coordonator departamente media, comunicaţii şi tehnologie în cadrul Schoenherr şi asociaţii SCA.


Piaţa de cloud pentru companii este de 10 milioane de euro

Piaţa de cloud pentru companii mari s-a situat la 10 milioane de euro în 2012, iar cea pentru companii mici şi mijlocii la circa 2 milioane de euro.

„Piaţa de cloud în România nu a fost mai mare de 10 mil. euro în 2012, pe zona enterprise, în cazul IMM-urilor piaţa fiind de sub 2 milioane de euro“, a declarat Cătălin Păunescu, managing director la Star Storage, în cadrul panelului „Cloud & hosting & online security“ organizat în cea de a doua zi a ZF Digital ‘13. Mai mult, piaţa potenţială se ridică la 7.000 de companii, din care câteva sute de firme plătesc deja pentru servicii de cloud.



Bogdan Balaci, CEO la Ymens, spune că în opinia sa cloud-ul este viitorul, nu există o alternativă, administraţiile locale nu au o altă variată. „Sperăm că aceste servicii vor fi eligibile pentru fonduri europene. Companiile româneşti, cred eu, sunt pregătite să ofere acest tip de cloud (pentru administraţia centrală şi locală - n.red.). Deschiderea acestui tip de business va fi interesantă şi pentru companii mari. Ar trebui să ne vedem interesul şi să lucrăm cu companii româneşti, dar evident că putem folosi tehnologia marilor corporaţii.“ Marius Filipaş, server & tools business group lead în cadrul Microsoft România, completează vizavi de administraţia publică că grupul Microsoft are nişte proiecte în acest sector. Cloud-ul e prezent deja în sectorul public. „Vedem că serviciile pentru cetăţean se duc la un alt nivel.“

Pe de altă parte, Elena Zvarici, preşedintele EuroCloud, afirmă că pe lângă aspectele comerciale şi câştigul de timp, de resurse, cloud-ul ne aduce la probleme de încredere între furnizor şi consumator. „Îi admir foarte mult pe cei care reuşesc să vândă cloud astăzi, pentru că reuşesc să îşi câştige încrederea pentru a gestiona datele unui client.“


Deja se vând mai multe smartphone-uri decât mobile tradiţionale

Smartphone-urile au depăşit ca vânzări telefoanele tradiţionale în luna septembrie, iar penetrarea smartphone-urilor era în luna mai de 28%, au declarat invitaţii panelului „Mobilul al 6-lea simţ. Ce urmează în domeniul mobile?“.

„În septembrie smartphone-urile au depăşit telefoanele clasice la capitolul vânzări“, a declarat Sorin Manea, head of telecom division în cadrul Samsung România.
Smartphone-urile au devenit parte integrantă a vieţii cotidiene, iar următorul pas este către multiscreen, având în vedere multitudinea de device-uri apărute pe piaţă, de la tablete, care au o creştere mai puternică decât cea a smartphone-urilor, la nou lansatele telefoane inteligente.

„Am depăşit discuţia despre cât de important este mobile-ul, mobilul este coloana vertebrală a noastră ca utilizator. Acum trebuie să vorbim despre multiscreen“, a declarat Doina Costache, head of multiple industries la Google România. La rândul său, Ady Rugină, senior product manager al Orange Group, afirmă că se vorbeşte de multi-device, este o realitate, piaţa creşte.



Anul 2013 nu este doar anul în care smartphone-urile au depăşit telefoanele mobile tradiţionale, ci şi anul în care clienţii au descoperit mult mai mult aplicaţiile, crede Ovidiu Paraschivescu, smartphone and internet on mobile lead în cadrul Vodafone România.

Spaţiul şi interacţiunea cu consumatorul s-au schimbat dramatic, crede Bogdan Săcuiu, chief sales officer la Seamless Payments AB. Înainte de 2007 serviicile principale dintre consumator şi telefon erau comunicaţiile de voce şi nimeni nu cred că şi-a închipuit atunci că ne vom uita la filme şi că vom face plăţi cu telefonul mobil.

Legat de conţinutul creat de dezvoltatorii români, aceştia fac mai puţine aplicaţii, dar tot mai multe sunt orientate către piaţa mondială. „Se observă o scădere a ritmului de aplicaţii lansate de dezvoltatori români. Dar acum gândesc la nivel global, dezvoltatorii creează conţinut pentru afară“, a spus Cosmin Pachiu, general manager MobileFun în cadrul UTI Grup.


Publicitatea TV şi cea prin intermediul social media trebuie integrate

Nu trebuie mutaţi banii de pe TV în social media, ci integrate cele două medii, pentru că prin intermediul social media ajungi la un alt tip de public, consideră Laurenţiu Dumitrescu, managing partner la Digital Star, invitat în cadrul panelului „The business of social“. Dumitrescu argumentează că atunci când sunt reclame la televizor mulţi consumatori îşi mută atenţia şi folosesc alte gadgeturi.

„Sunt lucruri care scad mult mai repede. E vorba de atenţia pe care tinerii o acordă advertisingului la TV. Mai demult nu exista ceva care să le distragă atenţia, astăzi lucrurile s-au schimbat, avem televizor în sufragerie, iar în pauza de publicitate ne mutăm atenţia la device-urile mobile“, spune Dumitrescu.



Foarte multă lume se axează pe aducerea de noi şi noi consumatori, crede Andy Liţă, business unit manager în cadrul Ogilvy România. „Toate campaniile sunt pentru asta. Studiile arată că cheltuieşti mai mult de câteva ori să aduci un consumator, decât să ţii unul.“ Totuşi, în general, clienţii loiali aduc cele mai mari încasări. „Canalele de social media dau putere consumatorilor noştri.“

Stefanos Karagos, fondatorul Xplain, adaugă că nu ne mai controlăm brandurile, dar poţi controla agenda pentru că lucrurile s-au schimbat. „73% din utilizatori caută de 40 de ori pe săptămână după o soluţie şi doar o dată un brand, deci trebuie să-mi transform brandul într-o soluţie. Trebuie să ducem consumatorul în magazin pentru a consuma produsul, iar apoi, după ce îl cumpără, mai trece printr-un proces, de a-l cunoaşte.“


Dan Bulucea, country manager, Google România


Sorin Manea, head of telecom division, Samsung Electronics România


Marius Filipaş, server & tools business group lead, Microsoft România


Cosmin Pachiu, general manager, Mobil Fun @ UTI Grup

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.10.2013